10 روغن گیاهی بی نظیر برای درمان جای زخم

به گزارش فدایی داری، زخم ها همواره لکه و اسکار روی پوست باقی می گذارند که خوشایند نیست. روغن های طبیعی مختلفی برای درمان جای زخم وجود که می توانید از آن ها بهره ببرید. روغن های گیاهی می توانند روند بهبود زخم را تسریع نمایند، خارش را کاهش دهند و از عفونت جلوگیری نمایند. در ادامه با معرفی 10 روغن گیاهی برای بهبود جای زخم و اسکار با ما همراه باشید.

10 روغن گیاهی بی نظیر برای درمان جای زخم

1. روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس بوی بسیار خوبی دارد و در صنعت عطرسازی نیز استفاده می گردد. علاوه بر این اسطوخودوس فواید زیادی نیز برای پوست دارد و در بسیاری از محصولات مراقبتی از این گیاه استفاده می گردد. برای درمان جای زخم نیز می توانید از روغن اسطوخودوس بهره ببرید. این روغن با بازسازی بافت و کلاژن و انقباض زخم، جای زخم را در مراحل اولیه درمان می نماید و قرمزی ناشی از جای زخم را کاهش می دهد. روغن اسطوخودوس دارای خواص آنتی بیوتیکی، آنتی اکسیدانی و ضدعفونی کننده است. برای استفاده از آن می توانید یک قطره روغن خالص اسطوخودوس را تا سه بار در روز روی جای زخم خود بمالید، یا می توانید سه تا پنج قطره را با نصف قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید.

2. روغن بابونه

احتمالاً فواید دمنوش این گل را می دانید. بابونه در درمان جای زخم نیز فواید زیادی دارد و باعث کاهش قرمزی زخم ها و از بین بردن تورم می گردد. بر اساس تحقیقات منتشر شده روغن بابونه آنتی اکسیدان و ضدالتهاب است و برای بهبود جای زخم مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده از روغن بابونه باید آن را با روغن آرگان یا زیتون رقیق کنید. بعلاوه می توان آن را با روغن های دیگری مانند اسطوخودوس، لیمو یا شمعدانی مخلوط کنید. یک قطره از این روغن را با چهار قطره روغن دیگر مخلوط کنید و هر روز آن را روی جای زخم خود بمالید.

3. روغن کندر

کندر به علت خواص درمانی، ترمیم کننده و بازسازی کننده در بهبود جای زخم استفاده زیادی دارد. اگر جای زخمی دارید که به سختی قابل درمان است، از این روغن بهره ببرید و نتیجه را ببینید. ترکیب شیمیایی این روغن خاصیت تسکین دهنده ای برای پوست دارد. این روغن می تواند برای پوست تحریک کننده باشد، بنابراین باید قبل از استفاده آن را با روغن گیاهی دیگری رقیق کنید. دو تا سه قطره روغن کندر را با یک روغن گیاهی دیگر یا یک لوسیون مخلوط کنید.

4. روغن رز هیپ

گل رز به خاطر بوی خوبش بسیار محبوب است. گل رز به همان میزان که زیبا است مفید نیز است. روغن دانه های رز هیپ به علت فواید پوستی زیادی که دارد در درمان جای زخم بسیار موثر است. این روغن سرشار از امگا 3 و 6 است که به بازسازی سلول های پوست یاری می نماید و پوست را انعطاف پذیر نگه می دارد. روغن رز هیپ به فراوری کلاژن، سفت شدن پوست و حالت ارتجاعی آن یاری می نماید.

علاوه بر این روغن گل سرخ حاوی ترانس رتینوئیک اسید، مشتق طبیعی ویتامین A است که به علت خواص سفت کننده و شفابخش اش بسیار محبوب است. بنابراین روغن گل سرخ در درمان مسائل پوستی، بریدگی ها، سوختگی ها و اسکار ها یاری می نماید، سلول ها را بازسازی می نماید و باعث تسکین پوست می گردد. این روغن حتی می تواند در بهبود اسکار های هیپرتروفیک و قدیمی نیز موثر باشد و رنگ اسکار ها را یکدست کند. این روغن را می توان مستقیم روی پوست استفاده کرد. برای استفاده از این روغن آن را برای چند دقیقه در ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید. صبح و عصر برای اثربخشی بهتر برترین زمان است.

5. روغن نرولی یا شکوفه نارنج

روغن نرولی برای درمان جای زخم موثر است. مطالعه ای که به وسیله مجله علوم بیولوژیکی بر روی اثرات این روغن صورت گرفته است نشان می دهد که این روغن ضد میکروب و ضد قارچ است. روغن نرولی هنگامی که روی پوست مالیده می گردد، با تسریع روند بازسازی طبیعی پوست، پوست را به شدت مرطوب نموده و اپیدرم را تقویت می نماید. این روغن باید قبل از استفاده روی پوست رقیق گردد. می توانید دو تا شش قطره از آن را در چند قطره روغن گیاهی دیگری مانند روغن جوجوبا مخلوط کنید و به صورت روزانه از آن بهره ببرید.

6. روغن دانه هویج

هویج فواید زیادی برای سلامتی دارد و نه تنها برای بینایی مفید است، بلکه در درمان مسائل پوستی نیز موثر است. روغن دانه هویج دارای خواص درمانی است و به درمان جای زخم و جای جوش یاری می نماید. این روغن بعلاوه باعث افزایش فراوری کلاژن می گردد که خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست تقویت می نماید. روغن دانه هویج ضد قارچ و ضد باکتری است و برای استفاده از این روغن باید آن را رقیق کنید. چند قطره روغن دانه هویج را با 1 قاشق غذاخوری روغن دل خواه مخلوط کنید و هر روز آن را روی جای زخم بمالید. اثرات آن را می توان پس از چندین هفته یا چند ماه استفاده منظم مشاهده کرد.

7. روغن چوب سدر

روغن چوب سدر از چوب درخت سدر استخراج می گردد و در لوازم آرایشی و عطرسازی به وفور استفاده می گردد. این روغن با رایحه ای چوبی برای پوست نیز بسیار مفید است. از بدن در برابر باکتری های مضر محافظت می نماید، زیرا ضدعفونی کننده، ضدالتهاب و ضدقارچ است. روغن چوب سدر فقط برای مصارف خارجی استفاده می گردد. برای استفاده از آن دو تا سه قطره از این روغن را با 5 قاشق چای خوری روغن دیگری مخلوط کنید و آن را مستقیم به مدت 20 دقیقه روی جای زخم خود بمالید. بعلاوه می توانید آن را با روغن های ضروری دیگر مانند نعناع هندی یا کندر مخلوط کنید تا بهتر نتیجه بگیرید.

8. روغن لیمو

روغن لیمو خاصیت ضد میکروبی دارد و در درمان جای زخم، عفونت های باکتریایی و التهاب بسیار موثر است. در واقع روغن لیمو از هر گونه عفونت جلوگیری می نماید و به بهبود پوست یاری می نماید. خواص آنتی اکسیدانی و ضد عفونی کننده این روغن در محو شدن لکه های تیره و قرمزی ناشی از جای آکنه موثر است. با استفاده از این روغن می توانید پوست خود را شفاف تر و روشن تر کنید. این روغن هرگز نباید مستقیم روی پوست مالیده گردد و باید با روغن های گیاهی مخلوط گردد. می توانید روغن لیمو را با روغن سویا، زیتون یا نارگیل مخلوط کنید.

9. روغن درخت چای

روغن دیگری که می توانید برای درمان جای زخم بهره ببرید روغن درخت چای است. اگر آکنه یا اسکار جراحی دارید روغن درخت چای به شما یاری می نماید. روغن درخت چای ضد باکتری، ضد قارچ و ضدعفونی است و بعلاوه در کاهش جای زخم موثر است. این روغن از تقطیر برگ های یک درخت استرالیایی به دست می آید و در محصولات زیبایی استفاده زیادی دارد. درخت چای یک ضد عفونی کننده قوی در برابر باکتری ها است و روی اپیدرم بسیار ملایم است. به همین علت می توان از روغن خالص درخت چای روی پوست به طور مستقیم استفاده کرد. دو بار در روز چند قطره از این روغن را روی اسکار خود بمالید تا نتیجه بگیرید.

10. روغن بومادران

روغن بومادران یک روغن کمیاب و گرانبها است زیرا برای فراوری آن به میزان زیادی گل احتیاج است. این روغن در درمان جای زخم ، اگزما و آکنه بسیار موثر است. بعلاوه به شدت تسکین دهنده، ترمیم کننده و ضدالتهاب است. برای استفاده از این روغن باید آن را با درصد 20 با دیگر روغن های گیاهی ترکیب کنید.

کلام آخر

علاوه بر روغن هایی که در این مقاله معرفی کردیم روغن های طبیعی زیادی وجود دارند که در درمان جای زخم موثر هستند. با این حال استفاده از بعضی از روغن های طبیعی برای بچه ها یا کسانی که باردار یا شیرده هستند توصیه نمی گردد. قبل از استفاده از این روغن ها حتماً آن را روی پوست بازو تست کنید و 24 ساعت منتظر بمانید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت فدایی داری مگ را بخوانید.

منبع: glam

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 روغن گیاهی بی نظیر برای درمان جای زخم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 روغن گیاهی بی نظیر برای درمان جای زخم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید