آرتروز گردن چیست؛ همه چیز درباره علل، علا ئم و نحوه درمان آرتروز گردن

به گزارش فدایی داری، آرتروز گردن یک بیماری جسمانی شایع است که با افزایش سن رابطه مستقیمی دارد. افراد مبتلا به این بیماری معمولا درد، التهاب و گرفتگی زیادی را در ناحیه گردن، سر و شانه های خود تجربه می نمایند. آرتروز گردن هم درست مانند بسیاری از بیماری های این روزها با تشخیص سریع و به موقع قابل مدیریت است. اما این بیماری دقیقا با چه علائمی همراه است؟ چگونه به وجود می آید و چطور می توان آن را درمان کرد؟ برای پیدا کردن پاسخ تمام سوالات خود درباره عارضه آرتروز گردن تا آخر این مطلب از خبرنگاران مگ با ما همراه باشید.

آرتروز گردن چیست؛ همه چیز درباره علل، علا ئم و نحوه درمان آرتروز گردن

آرتروز گردن چیست و چه عواملی باعث ایجاد آن می شوند؟

آرتروز گردن که با نام اسپوندیلوز گردنی (Cervical Spondylosis) هم شناخته می گردد یک بیماری جسمانی شایع است که با فرسودگی تدریجی غضروف ها و استخوان های گردن رخ می دهد. این بیماری اغلب مواقع با افزایش سن یا در نتیجه ساییدگی و پارگی مهره های ستون فقرات در اثر انجام فعالیت های روزانه سنگین و همینطور صدمات جدی به وجود می آید. اسپوندیلوز گردنی معمولا با التهاب مفاصل، درد، سفتی و گاهی اوقات فشردگی عصب همراه است. همانطور که گفتیم این بیماری در افراد مسنی که بالای 60 سال سن دارند بسیار شایع به شمار می آید و حتی بسیاری از افراد مبتلا به آن ازینکه گردنشان دچار مشکل شده است اطلاعی ندارند. اما دقیقا چرا آرتروز گردن می گیریم؟ در زیر بعضی از دلایل بروز آرتروز گردن را به شما معرفی نموده ایم:

  • به وجود آمدن خارهای استخوانی: خارهای استخوانی به برآمدگی هایی گفته می گردد که در اثر ساییدگی، از بین رفتن غضروف ها و التهاب موضعی بر روی لبه های استخوان ها به وجود می آیند. این خارها باعث افزایش اصطکاک بین مهره ها می شوند و با آسیب زدن به مفاصل، اسپوندیلوز گردنی را به وجود می آورند.
  • فتق دیسک: فتق دیسک یا همان پارگی دیسک زمانی رخ می دهد که غصروف اطراف دیسک به طناب نخاعی یا ریشه های عصبی فشار بیاورد و باعث بیرون زدگی دیسک بین مهره ای گردد. ابتلا به این عارضه به طور مستقیم بر آرتروز گردن تاثیر می گذارد.
  • کم آبی دیسک کمر: دهیدراته یا خشک شدن دیسک کمر با سفت شدن ستون فقرات، کاهش دامنه حرکتی و همینطور درد در نواحی مختلف پشت همراه است و می تواند زمینه بروز آرتروز گردن را برای فرد فراهم کند.
  • سفتی رباط های گردنی: رباط های گردنی به طور کلی ماهیت انعطاف پذیری دارند و وقتی این قابلیت خود را از دست بدهند فشار روی مفاصل این ناحیه از بدن زیاد می گردد. با رخ دادن این اتفاق احتمال ابتلا به آرتروز گردن در فرد بیشتر از هر زمان دیگری خواهد شد.
  • عوامل دیگر: در کنار دلایل بالا عواملی چون افزایش سن، فرسودگی جسمانی، مسائل ژنتیکی، بیماری های خودایمنی، عفونت ستون فقرات، آسیب ها و صدمات جدی هم می توانند منجر به بروز آرتروز گردن شوند.

چگونه باید علائم گردن را بشناسید؟

علائم آرتروز گردن می توانند نسبت به شدت و محل انحطاط در دیسک ها و مفاصل گردن متفاوت باشند. اما به طور کلی در جواب سوال آرتروز گردن چه نشانه هایی دارد؟ باید بگوییم که مشاهده هر یک از علائم زیر می تواند به شما نشان دهد که به آرتروز گردن مبتلا شده اید:

  • احساس درد و سفتی در ناحیه گردن به ویژه در هنگام حرکت
  • سر درد به ویژه در پایین ترین ناحیه جمجمه
  • کاهش دامنه حرکتی در ناحیه گردن
  • بی حسی یا گز گز در بازوها و دست ها
  • شنیدن صدای ساییدگی یا کلیک مانند در هنگام حرکت
  • ضعف یا اسپاسم عضلانی در گردن، شانه ها یا بازوها
  • به وجود آمدن برآمدگی یا گره در گردن
  • سرگیجه به همراه گرفتگی گردن

اگر اسپوندیلوز گردنی بر مهره های اول تا سوم ستون فقرات گردنی تاثیر بگذارد، فرد با درد در ناحیه سر روبرو می گردد. اعصاب حساس بدن انسان از پوست سر تا بالای ستون فقرات او امتداد پیدا می نمایند؛ بنابراین وقتی مهره های او تحلیل می روند درد به سر، گردن یا فک هم سرایت پیدا خواهد نمود. جالب است بدانید که اسپوندیلوز گردنی با افزایش شدت میگرن رابطه مستقیمی دارد. سردردهای ناشی از آرتروز گردن با علائم زیر همراه هستند:

  • سردرد در پایین ترین نقطه جمجمه: سردردهای ناشی از اسپوندیلوز گردنی معمولا در پایین ترین قسمت جمجمه احساس می شوند و با درد یا فشار مبهمی همراه هستند.
  • احساس درد و سفتی در گردن: آرتروز گردن می تواند باعث بروز درد و سفتی گردد و دقیقا همین علائم باعث افزایش سردرد فرد مبتلا می شوند.
  • محدود شدن دامنه حرکتی سر: درد زیاد و غیرقابل ناشی از آرتروز گردن می تواند حرکت دادن سر را برای فرد سخت کند.

کدام یک از انواع آرتروز گردن را هم تحت تاثیر قرار می دهند؟

ابتلا به یک سری از انواع آرتروز می تواند گردن را هم تحت تاثیر قرار دهد و باعث درگیر شدن این عضو از بدن گردد. دقیقا به همین علت است که می گویند باید روش های پیشگیری از آرتروز را بیشتر جدی بگیرید. در صورت داشتن هر یک از گونه هایی که در زیر معرفی نموده ایم، ممکن است به اسپوندیلوز گردنی هم مبتلا شوید.

  • استئوآرتریت: استئوآرتریت شایع ترین نوع بیماری آرتروز است که گردن را، به ویژه در افراد مسن، درگیر می نماید. این بیماری در اثر ساییدگی و پارگی مفاصل و غضروف ها رخ می دهد.
  • آرتریت روماتوئید: این بیماری در واقع نوعی اختلال خودایمنی است که می تواند تمامی مفاصل بدن از جمله مفصل گردن را تحت تاثیر قرار دهد. آرتریت روماتوئید زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به مفاصل آن حمله نمایند و باعث بروز التهاب و آسیب شوند.
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان (Ankylosing Spondylitis): اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات نوع دیگری از آرتروز است که به طور عمده ستون فقرات را درگیر می نماید. این بیماری باعث التهاب و آسیب تماشا مفاصل می گردد و می تواند درد و گرفتگی گردن را برای فرد به همراه داشته باشد.
  • آرتریت پسوریاتیک (Psoriatic Arthritis): آرتریت پسوریاتیک یا ورم مفاصل پسوریاتیک یکی از انواع بیماری آرتروز است که ممکن است در افراد مبتلا به بیماری خودایمنی پسوریازیس دیده گردد. این بیماری می توند هر مفصلی از بدن از جمله مفصل گردن را تحت تاثیر قرار دهد.

برترین روش های درمان آرتروز گردن

در جواب سوال آیا آرتروز گردن قابل درمان است؟ باید بگوییم که با توجه به شدت و علائم بیماری آرتروز، هر فرد ممکن است به درمان متفاوتی احتیاج پیدا کند. در این بخش چند مورد از برترین روش های درمان آرتروز گردن را به شما معرفی خواهیم کرد.

مصرف دارو

اگر مقدار دردی که به علت ابتلا به آرتروز گردن تجربه می کنید غیرقابل تحمل شده است می توانید به سراغ استفاده از مسکن های غیر نسخه ای مانند استامینوفن، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) یا داروهای تجویزی مانند شل نماینده های عضلانی، داروهای ضدروماتیسمی تعدیل نماینده بیماری و کورتیکواستروئیدها بروید. در نظر داشته باشید که اگر داروهای غیرنسخه ای پس از حداکثر 10 نوبت استفاده روی کاهش درد شما تاثیری نگذارند باید به سراغ داروهای تجویزی بروید تا درمان گردن درد مزمن خود را جدی تر دنبال نمایید.

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست حرفه ای و با تجربه می تواند یک برنامه ورزشی متناسب با شرایط بدنی خودتان را برای شما در نظر بگیرد. انجام حرکات و تمرینات ورزشی مخصوص به بهبود دامنه حرکتی، افزایش انعطاف پذیری و تقویت گردن و عضلات اطراف آن یاری می نماید. اگر آرتروز گردن شما در شرایط وخیمی به سر می برد هرگز نباید بدون تشخیص پزشک متخصص خود به انجام فعالیت های اضافی بپردازید.

گرما و سرما درمانی

یکی از برترین روش هایی که می توانید برای درمان و همینطور مدیریت آرتروز گردن در نظر داشته باشید، گرما و سرما درمانی است. استفاده از یک کیسه یخ یا کمپرس آب گرم در ناحیه ی گردن و اطراف آن می تواند به کاهش گرفتگی و دردی که احساس می کنید یاری کند. به یاد داشته باشید که این روش هم باید حتما زیر نظر پزشک متخصص مورد امتحان قرار بگیرد تا باعث بروز آسیب های دیگر نگردد.

استفاده از گردنبند طبی

استفاده و خرید گردنبند برای آرتروز گردن می تواند به حمایت از گردن و کاهش درد این ناحیه در هنگام انجام فعالیت هایی که علائم این عارضه را تشدید می نمایند، مفید واقع گردد. اینکه شما چه مدت یا چند ساعت در روز باید از گردنبند طبی بهره ببرید را پزشک متخصصتان معین می نماید. گاهی اوقات در صورت وخیم بودن شرایط اسپوندیلوز گردنی یک فرد، ممکن است احتیاج باشد حتی در هنگام خواب هم از گردنبند طبی استفاده گردد.

ایجاد تغییر در سبک زندگی

مهم ترین عاملی که می تواند در درمان آرتروز گردن و مدیریت آن تاثیرگذار باشد، ایجاد تغییر در سبک زندگی است. منظور از این کار دنبال کردن یک روتین ورزشی مناسب، استراحت مکرر در طول انجام فعالیت های درگیرنماینده گردن و داشتن برترین رژیم غذایی برای درمان آرتروز است. این اقدامات در نگاه اول بسیار ساده به نظر می رسند اما به تدریج تاثیر خودشان را نشان می دهند.

انجام عمل جراحی از جدیدترین روش های درمان آرتروز گردن

پزشکان معمولا انجام عمل جراحی را به افرادی که به آرتروز گردن مبتلا هستند پیشنهاد نمی نمایند؛ با این حال اگر شرایط گردن شما به شدت وخیم شده باشد باید به سراغ این روش درمانی بروید. هدف از انجام عمل جراحی از بین بردن منبع فشار روی نخاع و اعصاب است. اینکه شما به چه نوع عملی احتیاج دارید و جراحی شما چطور انجام می گردد کاملا به نظر پزشک متخصصتان بستگی دارد.

آرتروز گردن چگونه تشخیص داده می گردد؟

متخصصان در قدم اول و برای تشخیص و درمان آرتروز گردن به سوابق پزشکی شما احتیاج پیدا خواهند کرد. بعلاوه ممکن است از شما بخواهند که علائم خود را به خوبی توصیف کنید تا پس از آن بتوانند معاینه فیزیکی شما را آغاز نمایند. در جلسه اول پزشک متخصص به احتمال زیاد سوالات زیر را از شما می پرسد:

  • آیا تا به حال به گردن خود آسیب زده اید؟
  • درد شما از چه زمانی آغاز شده است و دقیقا چه ویژگی هایی دارد؟
  • آیا در هنگام انجام فعالیت های خاصی دردتان کاهش پیدا می نماید یا بیشتر می گردد؟
  • آیا علائم شما بر نحوه انجام کارهای روزمره ای چون نوشتن یا بستن دکمه ها تاثیر می گذارند؟

اگر یک فرد با علائم پیشرفته و جدی اسپوندیلوز گردنی مواجهه باشد، متخصصان از او می خواهند تا برای آنالیز بیشتر آزمایشات زیر را انجام دهد:

  • ام آر آی برای دریافت جزئیات تغییرات ستون فقرات و اعصاب تحت فشار
  • سی تی اسکن برای مشاهده نخاع، کانال ها و ریشه ها عصبی با جزئیات بیشتر
  • الکترومایوگرافی (EMG) برای آنالیز نحوه انقباض و شل شدن عضلات
  • اشعه ایکس برای آنالیز شرایط خارهای استخوانی
  • تست راهنمایی عصبی (NCS) برای ارزیابی توانایی نورون های حرکتی

چگونه از آرتروز گردن جلوگیری کنیم؟ روش های پیشگیری و مراقبت از گردن

اسپوندیلوز گردنی عارضه ای است که در نتیجه ساییدگی و پارگی ستون فقرات در این ناحیه از بدن رخ می دهد و بسیاری از افراد تحت تاثیر آن قرار می گیرند. اما از آنجایی که یک سری از عادات و آسیب های روزمره می توانند زمینه بروز آن را در شما ایجاد کند، بهتر است در قدم اول بیشتر به فکر پیشگیری از این عارضه باشید. نکات زیر در این مسیر به شما یاری خواهند کرد.

  • اگر به واسطه شغل یا تفریح خود دا ئما در حال اجرا فعالیت هایی هستید که سلامت گردنتان را به خطر می اندازند از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده نمایید.
  • هنگام سوار شدن به خودرو مطمئن شوید که پشتی سر در ارتفاع مناسبی واقع شده است تا در صورت رخ دادن تصادف از گردن خود در برابر آسیب های احتمالی محافظت نموده باشید.
  • در محل کار و هنگام انجام کار گردن خود را بیش از مقدار به جلو خم نکنید و آن را به طور ناگهانی حرکت ندهید.
  • از تکرار دائمی یک سری از حرکات معین مانند به بالا نگاه کردن یا کشیدن گردن خودداری نمایید.
  • ورزش کردن و انجام انواع را در اولویت های خود قرار دهید.

در صورت ابتلا به آرتروز گردن باید چه کار کنیم؟

اگر پزشک متخصص پس از معاینه کامل شما را از بروز عارضه آرتروز گردن در بدنتان آگاه کرد باید برای مراقبت از خودتان موارد زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • سیگار کشیدن مقدار اثرگذاری بعضی داروها را کاهش می دهد و حتی بر سلامت ستون فقرات هم تاثیر می گذارد پس بهتر است مصرف آن را کنار بگذارید.
  • شرایط بدنی مناسب یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر حفظ سلامت گردن است؛ بنابراین سعی کنید به خوبی آن را تمرین کنید تا گردنتان تحت فشار قرار نگیرد.
  • استفاده از بالشت مناسب در هنگام خواب می تواند به کاهش درد ناشی از آرتروز گردن یاری کند و باعث گردد تا خواب بهتر و باکیفیت تری را تجربه کنید. بالشت فرد مبتلا به این بیماری باید فضای بین گردن و تشک را پر کند.

خطرات آرتروز گردن: از مسائل روزمره تا عوارض جدی

در کنار مسائلی که آرتروز گردن می تواند در زندگی روزمره افراد به وجود بیاورد، آن ها ممکن است به دو بیماری میلوپاتی گردنی (Cervical Myelopathy) و رادیکولوپاتی گردنی (Cervical Radiculopathy) هم مبتلا شوند. بیماری اول زمانی رخ می دهد که گردن شما به دلایل مختلف تحت فشار شدید قرار بگیرد. بیماری دوم هم در اثر تحت فشار قرار گرفتن عصب درون گردن رخ می دهد. از طرفی باید بدانید که آرتروز ناحیه گردن تنها بر دیسک های ستون فقرات شما تاثیر می گذارد و باعث بروز درد و سفی در این ناحیه می گردد؛ بنابراین امکان ندارد که بتواند عملکرد مغز شما را تغییر دهد و مختل کند.

سخن پایانی

بدن ما با افزایش سن تغییر می نماید و در نتیجه آن ممکن است با مسائل جدی و مهمی چون آرتروز گردن روبرو گردد. همانطور که گفتیم این عارضه جسمانی با درد، گرفتگی و سفتی گردن همراه است و با رعایت دستورات پزشک و توصیه های موثر می توان تا حد زیادی به درمان و کنترل آن یاری کند. آرتروز گردن هم درست مانند هر نوع بیماری دیگری باید درست و به موقع تشخیص داده گردد؛ بنابراین در صورت مشاهده علائم آن بهتر است در اسرع وقت به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت فدایی داری مگ را بخوانید.

منابع: Healthline ,Medical News Today

منبع: دیجیکالا مگ

به "آرتروز گردن چیست؛ همه چیز درباره علل، علا ئم و نحوه درمان آرتروز گردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرتروز گردن چیست؛ همه چیز درباره علل، علا ئم و نحوه درمان آرتروز گردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید