سوفوفوبیا (ترس از یادگیری) در بچه ها چیست و چرا رخ می دهد؟

به گزارش فدایی داری، به سبب عصر اطلاعات کانال ها و پلتفرم های بسیاری وجود دارند که تشنگی ما را برای کسب دانش رفع می سازند. اکنون فوبیایی که کاملا مخالف میل به یادگیری است ظاهر شده است: سوفوفوبیا. این هراس یا فوبیا چیست و چرا رخ می دهد؟ این فوبیا که به عنوان یک فوبیای نادر یا خاص طبقه بندی می گردد و در لیست فوبیای عمومی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی راهنمای انجمن روانپزشکی آمریکا که به طور گسترده برای تشخیص بزرگسالان و بچه ها استفاده می گردد گنجانده شده ترس از کسب یادگیری یا کسب اطلاعات در خصوص موارد تازه است.

سوفوفوبیا (ترس از یادگیری) در بچه ها چیست و چرا رخ می دهد؟

به گزارش فدایی داری به نقل از ال پائیس، رزا کوهن روانشناس تربیتی می گوید: اگر کودک یا نوجوانی آغاز به ترس از یادگیری یا ترس از رفتن به محیط های آموزشی مختلف مانند مدرسه کند می توانیم آن را فوبیای مدرسه نیز بنامیم.

او در ادامه اشاره می نماید که در این موارد معمولا ضروری است تا موقعیت کودک در محیط مدرسه و خانواده مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا معین گردد چه موقعیت هایی باعث وحشت او شده است. برای مثال، او ممکن است به علت مواجهه با قلدری دچار هراس شده باشد.

او شرح می دهد ترس و اضطرابی که کودک مبتلا به سوفوفوبیا ممکن است تجربه کند احساسات طبیعی در طول رشد و تکامل آن هستند. با این وجود، در بعضی موارد ترس می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی گردد و حتی اگر به درستی مورد توجه قرار نگیرد نوعی اختلال عملکردی ایجاد کند.

در نتیجه مطالعه ای منتشر شده در سال 2022 میلادی در مجله علمی Neuro psyco pharmacology Reports اشاره شده بود که این ترس غیر منطفی معمولا به عنوان محصول یک تجربه آسیب زای مستقیم با سازوکار یادگیری رخ می دهد. تحقیقات نشان می دهند که بی انگیزگی طولانی مدت در طول زمان می تواند منجر به اضطراب، وحشت و خودداری از کسب دانش تازه گردد.

با این وجود، دلایل دیگری نیز برای بروز آن وجود دارند از جمله افکار ساده غیر منطقی مانند نمی توانم آن را انجام دهم یا هرگز یاد نخواهم گرفت. پاتریشیا سانچز مدیر مشترک مرکز درمان پیشرفته روانشناختی (TAP) یک تیم تخصصی متشکل از روانشناسان سلامت، روانپزشکان، متخصصان عصبی اطفال و روانشناسان آموزشی در مادرید می گوید:اگر به تجارب آسیب زای احتمالی برای یک خردسال بپردازیم می توانیم مثال هایی مانند زورگویی در مدرسه یا دریافت نظرات دردناک در طول یک رویداد مربوط به یک فرآیند یادگیری مانند نواختن یک ساز یا ورزش را بیان کنیم و یا این که خردسال نظراتی را از پدر یا مادر خود شنیده که توانایی او را برای کسب دانش بی ارزش قلمداد نموده اند جملاتی مانند تو فایده هستی یا هرگز یاد نخواهی گرفت. علاوه بر این، همان گونه که این متخصص شرح می دهد زمینه تجربه آسیب زا ممکن است آکادمیک نباشد بلکه می تواند ناشی از موقعیت های خانوادگی یا اجتماعی باشد.

سانچز شرح می دهد:ممکن است بچه ها بتوانند نوعی ترس از یادگیری جانشین را کسب نمایند جایی که فرد دیگری معمولا یک چهره مرجع برای آنان تجربه های دشواری را در رابطه با فرآیند یادگیری تجربه نموده است مانند مشاهده تمسخر علیه یکی از دوستان اش در مدرسه به وسیله سایر همکلاسی ها یا اگر پدرش به خاطر تمایل به یادگیری شنا در سنین بالا مورد انتقاد قرار گرفته باشد.

رقابت شدید و تخریب

رقابت می تواند باعث ایجاد اسنداد در توانایی های کودک گردد و کاری نمایند که او به مواردی مانند من نمی توانم این کار را انجام دهم آنان به من می خندند فکر کند. سانچز در ادامه می افزاید:بنابراین، کودک در آن صورت از یادگیری موضوعات تازه خودداری می ورزد و حتی ترس خود را با علائمی مانند فشار در قفسه سینه، لرزش و تعریق تجربه می نماید.

روزا کوهن می گوید تقاضا و انتظار زیاد در خانواده ها برای عملکرد آموزشی نیز می تواند باعث تخریب مزمن در فرد گردد. سانچز می گوید برای درمان این شرایط باید کوشش بچه ها مان را برسمیت بشناسیم و از عبارتی مانند تو خوب عمل کردی و برای دستیابی به هدف به آن نزدیک تر شدی یا من به تو افتخار می کنم که امروز شجاع بودی را بیان کنیم. این موضوع می تواند باعث کاهش هراس در فرد شده و حتی آن را از بین ببرد. سانچز می گوید:گاهی اوقات بدون این که قصد داشته باشیم ما به عنوان منبع موفقیت بر روی نتایج تمرکز می کنیم در حالی که به کوشش نمی پردازیم جنبه ای که برای این هراس و برای هرگونه یادگیری در زندگی اساسی است.

منبع: فرارو

به "سوفوفوبیا (ترس از یادگیری) در بچه ها چیست و چرا رخ می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوفوفوبیا (ترس از یادگیری) در بچه ها چیست و چرا رخ می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید