تاریخ سازی فضایی هندی ها؛ کاوشگر چاندرایان، 3 بر روی ماه به حرکت در آمد

به گزارش فدایی داری، یورونیوز نوشت: در حالی که کاوشگرچاندرایان-3 پس از فرود موفقیت آمیز بر سطح کره ماه به حرکت درآمده است، مردم هند این دستاورد فضایی را جشن گرفته اند.

تاریخ سازی فضایی هندی ها؛ کاوشگر چاندرایان، 3 بر روی ماه به حرکت در آمد

فرود تاریخی کاوشگر چاندرایان-3 بر روی سطح کره ماه به عنوان بزرگترین دستاورد علمی هند مورد استقبال گسترده جامعه این کشور قرار گرفته است.

این کاوشگر روز چهارشنبه و تنها چند روز پس از شکست ماموریت مشابه روسیه (لونا-25) توانست با موفقیت بر روی قطب جنوبی ماه فرود بیاید.

این بخش از کره ماه به علت یخ موجود در آن قادر به تامین سوخت، اکسیژن و آب آشامیدنی برای ماموریت های آینده فضانوردان است و از همین نظر به هدفی برای آژانس های فضایی کشورها بدل شده است. با این حال زمین ناهموار این منطقه فرود بر آن را چالش برانگیز نموده است.

حالا اما فرود نرم و راحت کاوشگر هندی، پس از کوشش ناموفق قبلی در سال 2019، باعث برگزاری جشن های سراسری در پرجمعیت ترین کشور دنیا شده است. بسیاری از مردم در این کشور ماموریت فرود را در روز چهارشنبه به طور مستقیم از رسانه ها دنبال کردند.

نزدیک به 7 میلیون نفر تنها از پخش زنده یوتیوب این ماموریت را می دیدند و عملیات فرود کاوشگر برای دانش آموزان در مدارس نیز به صورت زنده به نمایش عایدی. شماری از شهروندان هند به پاس این موفقیت در عبادتگاه ها به نیایش جمعی پرداختند.

از سوی دیگر روزنامه های هندی با تیترهایی نظیر ماه هندی است، هند به جایی می رود که هیچ کشوری قبلاً نرفته است، و هند سمت تاریک ماه را روشن می نماید به استقبال این خبر رفتند. سازمان پژوهش های فضایی هند نیز در پستی در شبکه اجتماعی اکس گفت: چاندرایان-3 از سفینه پایین آمد و بر روی ماه قدم گذاشت!

این کاوشگر که مجهز به دو ابزار برای انجام آزمایشاتی در مورد ترکیب ها و عناصر شیمیایی است قرار است دستورالعمل های ویژه ای را در آینده انجام دهد. اسریدهارا پانیکر سوماناث، رئیس سازمان پژوهش های فضایی هند، در این خصوص گفت: علاوه بر حرکت بر روی سطح ماه، ما در حال برنامه ریزی برای مشخص مسیر حرکت روباتیک در این کره هستم که برای اکتشافات آینده ما بسیار مهم است.

دانش آموزان در مدارس شاهد پخش زنده فرود کاوشگر بر روی سطح ماه بودندعکس: آسوشیتد پرس

نارندرا مودی، نخست وزیر هند پیشتر و دقایقی پس از فرود این کاوشگر بر روی سطح کره ماه آن را روزی تاریخی برای کشورش دانسته و گفته بود: هند اکنون روی ماه است. هند به قطب جنوبی ماه رسیده است. هیچ کشور دیگری در این مکان فرود نیامده است. ما شاهد تاریخ سازی هستیم.

آقای مودی روز پنجشنبه نیز در حاشیه نشست سران بریکس در ژوهانسبورگ گفت که از عصر چهارشنبه همه به او تبریک می گویند و دنیا فرود موفقیت آمیز کاوشگر را نه به عنوان دستاورد یک کشور، بلکه دستاوردی برای کل بشریت قلمداد نموده است. وی اضافه نمود: این دستاورد مایه غرور و پشتگرمی برای دانشمندان هندی است.

این دومین کوشش هند برای فرود آمدن بر ماه بود که با بودجه ای در حدود 6.15 میلیارد روپیه (75 میلیون دلار) انجام شد. کوشش قبلی دانشمندان هندی برای نشاندن کاوشگر متعلق به این کشور بر روی کره ماه چهار سال پیش شکست خورده بود. آن کاوشگر با موفقیت در مدار ماه مستقر شد، اما به هنگام فرود روی سطح آن سقوط کرد.

ناظران می گویند این فرود علاوه بر تقویت جایگاه هند به عنوان یک قدرت فضایی و اعتبار آن برای مهندسی فضایی این کشور، به عنوان لحظه ای بزرگ در غرور ملی هندی ها دیده می گردد.

انتظار می رود چاندرایان-3، که در زبان هندی و سانسکریت به معنای ماه نورد است، با تجهیزات خورشیدی خود به مدت دو هفته فعال بماند و در سطح ماه به کاوش بپردازد.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "تاریخ سازی فضایی هندی ها؛ کاوشگر چاندرایان، 3 بر روی ماه به حرکت در آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ سازی فضایی هندی ها؛ کاوشگر چاندرایان، 3 بر روی ماه به حرکت در آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید