خواص کدو حلوایی که باید بدانید ، 7 خاصیت شگفت انگیز کدو تنبل

به گزارش فدایی داری، کدو حلوایی یا کدو تنبل یک میوه بسیار مغذی و پرکاربرد است. کدو سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ها، فیبر، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. این خوراکی مجذوب نماینده به علت داشتن دانه در دسته میوه ها قرار می گیرد اما بعضی از افراد به علت نوع مواد مغذی کدو تنبل، آن را در دسته سبزی ها طبقه بندی می نمایند. این میوه در حقیقت از گیاهان بومی آمریکای شمالی است که در مراسم هالووین آن را تزیین نموده و در مراسم روز شکرگزاری با آن دسرهایی مانند پای کدو حلوایی می پزند. البته تنوع دسرها و نوشیدنی هایی که می توان با کدو تنبل تهیه کرد بسیار زیاد و متنوع است. از انواع دسرها می توان به دونات کدو حلوایی، کیک کدو حلوایی و نان کدو حلوایی اشاره نمود. از نوشیدنی ها هم می توان به شیر کدو حلوایی و بعلاوه هات چاکت کدو حلوایی اشاره نمود. همان طور که ملاحظه کردید، خوراکی های خوش طعم بسیاری وجود دارند که می توانید با استفاده از کدو تنبل آن ها را تهیه نموده و از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید. در ادامه این مطلب به بعضی از مهم ترین خواص کدو حلوایی اشاره می کنیم.

خواص کدو حلوایی که باید بدانید ، 7 خاصیت شگفت انگیز کدو تنبل

ارزش غذایی کدو حلوایی

قبل از اینکه به خواص کدو حلوایی در موارد مختلف اشاره کنیم، بد نیست نگاهی به جدول ارزش غذایی آن داشته باشیم. از آنجا که دانه های کدو حلوایی نیز قابل استفاده هستند و معمولا تخمه کدو همراه انواع آجیل مصرف می گردد، بهتر است از میزان مواد مغذی موجود در تخمه کدو نیز مطلع باشیم.

ارزش غذایی یک پیمانه کدو حلوایی معادل 245 گرم، به توضیح زیر است:

  • کالری: 137
  • پروتئین: 3 گرم
  • چربی: 7 گرم
  • کربوهیدرات: 19 گرم
  • فیبر: 7 گرم
  • ویتامین A: به میزان 209٪ ارزش روزانه
  • ویتامین K: به میزان 37٪ ارزش روزانه
  • مس: به میزان 28٪ ارزش روزانه
  • ویتامین E: به میزان 22٪ ارزش روزانه
  • آهن: به میزان 18٪ ارزش روزانه
  • منیزنیم: به میزان 13٪ ارزش روزانه
  • ریبوفلاوین: به میزان 10٪ ارزش روزانه
  • ویتامین B6: به میزان 10٪ ارزش روزانه
  • پتاسیم: به میزان 10٪ ارزش روزانه
  • ویتامین C: به میزان 10٪ ارزش روزانه

ارزش غذایی 15 گرم تخمه کدو با پوست نیز معادل مقادیر زیر است:

  • کالری: 86 گرم
  • پروتئین: 4 گرم
  • چربی: 7 گرم
  • کربوهیدرات: 2 گرم
  • فیبر: 1 گرم
  • مس: به میزان 21٪ ارزش روزانه
  • منیزیم: به میزان 20٪ ارزش روزانه
  • فسفر: به میزان 14٪ ارزش روزانه
  • روی: به میزان 10٪ ارزش روزانه

خواص کدو حلوایی برای سلامتی چیست؟

مهم ترین دلیل برای اینکه کدو تنبل را به عنوان یک میوه پرخاصیت می شناسیم، نسبت بالای ویتامین، مواد معدنی و فیبر در برابر میزان کم قند آن است. اگرچه هنوز تحقیقات گسترده ای روی خواص کدو حلوایی انجام نشده اما بعضی تاثیرات مثبت آن بر روی سلامتی ثابت شده است. از مهم ترین مزایای کدو حلوایی برای سلامتی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

یاری به حفظ ایمنی بدن

کدو تنبل حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است که به ویتامین A تبدیل می شوند. ویتامین A می تواند به بدن شما در برابر عفونت ها یاری نموده و هنگام مواجهه با بیماری با آن ها مقابله کند. علاوه بر این بعضی تحقیقات نیز نشان داده اند که ویتامین آ در تقویت و محافظت از روده ها در برابر عفونت ها بسیار موثر است. ویتامین ث موجود در کدو حلوایی نیز با تقویت سلول های ایمنی هنگام تشخیص عامل بیماری زا، نقش کلیدی در حفظ ایمنی بدن ایفا می نماید.

سلامت چشم ها

کدو تنبل به دو روش می تواند به سلامت چشم شما یاری کند. روش اول با استفاده از منابع غنی بتاکاروتن است که با یاری به شبکیه چشم، جذب بهتر نور را به همراه دارد.. راه دوم، یاری به محافظت چشم در برابر بیماری دژنراسیون ماکولا یا همان تخریب لکه زرد چشم است. ویتامین ها و مواد معدنی می توانند نقش مهمی در حفاظت از چشم ها ایفا نمایند. مطالعات نشان داده اند افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا که بر اثر بالا رفتن سن به این بیماری مبتلا شده اند، می توانند با مصرف مکمل ها و منابع غنی روی، ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرند. کدو حلوایی به عنوان یک منبع غنی از این مواد می تواند خوراکی مفیدی برای این دسته از افراد باشد.

حفظ سلامت پوست

آنتی اکسیدان های موجود در کدو حلوایی که شامل بتاکاروتن، ویتامین ث و ویتامین ای است، تا حد زیادی در حفظ سلامت پوست موثر هستند. بتاکاروتن موجود در کدو تنبل می تواند از پوست در برابر اشعه مضر خورشید یا همان UV محافظت نموده و به بهبود بافت پوست نیز یاری کند. ویتامین های C و E نیز خواص آنتی اکسیدانی دارند. به همین خاطر است که در اغلب محصولات پوستی می توان این دو ویتامین را پیدا کرد. با این حال تحقیقات نشان می دهند که مصرف این ویتامین ها به صورت خوراکی روش بهتری برای جذب خواص آن هاست.

بهبود سلامت قلب

به طور کلی مصرف میوه و سبزیجات برای سلامت قلب مفید است. اما کدو حلوایی دارای مواد مغذی ای است که می تواند به طور ویژه به بهبود سلامتی این ارگان حیاتی بدن یاری کند. برای مثال پتاسیم موجود در کدو حلوایی برای کاهش فشار خون مفید است. به علاوه، فیبر موجود در آن با متصل شدن به کلسترول موجود در غذا از جذب آن به وسیله بدن جلوگیری نموده و به این وسیله به کاهش سطح کلسترول خون یاری می نماید.

بهبود متابولیسم بدن

مصرف خوراکی های غنی از بتاکاروتن مانند کدو حلوایی، با کنترل میزان قند خون و توزیع چربی در بدن به سلامت متابولیک بدن یاری می نمایند. کدو تنبل بعلاوه سرشار از فیبر است که می تواند از بالا رفتن ناگهانی قند خون پس از مصرف کربوهیدرات ها جلوگیری کند.

7 خاصیت شگفت انگیز کدو تنبل برای سلامتی

تا اینجا با خواص کلی کدو حلوایی برای سلامت بدن آشنا شدیم. در ادامه این مطلب به جزییات بیشتری درباره خواص این میوه می پردازیم و به این سوال که چرا باید میزان مصرف کدو حلوایی را در رژیم غذایی خود افزایش دهیم، پاسخ می دهیم.

1. یاری به هضم غذا به دلیل داشتن فیبر و پکتین بالا

اغلب افراد خواص فیبر را منحصر به یاری در سازوکار دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست می دانند. اما علاوه بر این ها، فیبر خواص بسیار دیگری نیز دارد. فیبر علاوه بر بهبود سلامت روده ها به سلامت قلب و عروق نیز یاری نموده و با تنظیم سوخت وساز بدن، به افزایش طول عمر منجر می گردد. با این حال با وجود خواص فراوان فیبر، هنوز هم مردم به میزان کافی آن را در رژیم غذایی خود استفاده نمی نمایند. همانطور که بالاتر به آن اشاره نمودیم، یک پیمانه کدو حلوایی پخته دارای حدود 7 گرم فیبر است که آن را به منبع قابل توجهی از فیبر تبدیل می نماید. کدو حلوایی بعلاوه سرشار از پِکتین است که نوعی فیبر محلول به شمار می رود. پکتین یک پری بیوتیک محسوب می گردد که به تغذیه باکتری های پروبیوتیک و در نهایت به هضم بهتر غذا و سلامت روده ها یاری می نماید. به همین خاطر است که برنامه غذایی شامل کدو حلوایی می تواند یک برنامه ایده آل برای مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر باشد.

2. تنظیم فشار خون بدن با پتاسیم

ازجمله خواص کدو حلوایی می توان به تنظیم فشار خون اشاره نمود. اغلب ما فقط میوه موز را به عنوان یک منبع غنی از پتاسیم می شناسیم. اما کدو حلوایی نیز یک منبع سرشار از پتاسیم است که با کاهش فشار خون سبب کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته می گردد. با قرار دادن منابع پتاسیم مانند کدو تنبل در رژیم غذایی افراد مبتلا به فشار خون بالا می توانیم به بدن آن ها یاری کنیم تا فشار خون را کاهش داده و کلیه ها سدیم اضافی بدن را دفع نمایند. پتاسیم یک ماده معدنی ضروری برای بدن به شمار می رود اما خیلی از مردم میزان مناسبی از آن را دریافت نمی نمایند. برای افراد بزرگسال 4700 میلی گرم پتاسیم در روز مورد احتیاج است که باید در رژیم غذایی آن ها موجود باشد. البته ناگفته نماند که مصرف بیش از حد آن برای افراد دارای اختلالات کلیوی مضر است.

3. کاهش خطر ابتلا به سرطان با بتاکاروتن

شاید برایتان جالب باشد بدانید رنگ نارنجی کدو حلوایی از بتاکاروتن ها حاصل می گردد. بتاکاروتن نوعی رنگدانه موجود در سبزی و میوه جات است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می نماید. کدو تنبل نیز منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان بتاکاروتن است که به حفظ سلامت چشم، پوست و ایمنی بدن یاری می نماید. تقریبا به جرات می توان گفت که کدو حلوایی از هر ماده دیگر مثل هویج، فلفل دلمه ای نارنجی و طالبی بتاکاروتن بیشتری دارد. ویتامین A به عنوان یک ماده مغذی ضروری برای بدن، بیشتر با بینایی، ایمنی بدن، فراوری مثل و رشد در ارتباط است. تحقیقات نشان داده اند که رژیم های غذایی غنی از ویتامین A و بتاکاروتن می توانند خطر ابتلا به بعضی سرطان ها را کاهش دهند.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن به وسیله ویتامین ها و مواد معدنی

همانطور که می دانید سیستم ایمنی بدن وظیفه محافظت از آن در برابر مهاجمان خارجی را بر عهده دارد. با آغاز فصل سرما و شیوع بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، مهم است که بیشتر از همواره به فکر تقویت سیستم ایمنی باشیم. کدو حلوایی منبع مناسبی برای بعضی از مواد مغذی مهم جهت تقویت سیستم ایمنی بدن شماست. چراکه کدو حلوایی منبعی غنی از موادی مانند آهن و ویتامین های C، A و E است. علاوه بر این ها سیستم ایمنی بدن برای مقابله با میکروب ها از آهن استفاده می نماید و کدو تنبل یکی از عناصر مهم یاری نماینده به جذب آهن در بدن است.

5. کاهش التهاب در بدن به وسیله بتاکاروتن

به لطف بتاکاروتن ، ازجمله خواص کدو حلوایی می توان به کاهش التهاب بدن نیز اشاره نمود. التهاب معمولا پاسخ بدن به حوادث و جراحت هاست که می تواند در اثر اتفاقات غیرمنتظره رخ دهد. معمولا التهاب های کوتاه مدت مثل بریدن دست، بعد از چند روز بهبود پیدا می نمایند اما بعضی از التهاب ها مزمن هستند و نباید آن ها را نادیده گرفت. چراکه التهاب مزمن می تواند با انواع بیماری ها مانند دیابت، بیماری های قلبی، کلیوی و خودایمنی مرتبط باشد. بعضی مطالعات نشان داده اند که بسیاری از مردم کشورهای مختلف از کدو تنبل برای خواص ضدالتهابی آن استفاده می نمایند که دلیل این خاصیت می تواند بتاکاروتن فراوان در این میوه باشد.

6. کاهش ابتلا به بیماری های قلبی

بیماری های قلبی یکی از دلیل های اصلی مرگ ومیر در جهان هستند. بیماری هایی مانند فشار خون، کلسترول بالا، دیابت و چاقی مزمن می تواند تشدیدنماینده بیماری های قلب و عروق باشد. اما داشتن یک سبک زندگی ناسالم و عادت های غلط مانند مصرف سیگار، الکل و رژیم غذایی نامناسب و تحرک ناکافی می تواند شما را در معرض خطرات بیشتری قرار دهد. از همین رو، افزودن خوراکی های غنی و مفید مانند کدو حلوایی به رژیم غذایی می تواند به دلیل حضور فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان به سلامت قلب یاری کند. انجمن قلب آمریکا، علاوه بر مصرف کالری مناسب، ورزش منظم و زندگی بدون دخانیات، خوردن انواع میوه و سبزیجات را برای کاهش سدیم اضافه بدن و در نتیجه سلامت قلب توصیه می نماید.

پتاسیم نقش اساسی در کاهش سدیم مازاد بدن ایفا می نماید. به همین خاطر مصرف غذاهای غنی از پتاسیم مانند کدو حلوایی می تواند به کنترل سدیم بدن شما یاری کند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته می توان گفت که مصرف مداوم فیبر نیز می تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش داده و سطح کلسترول خون را بهبود ببخشید. کدو تنبل نیز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان، می تواند از آسیب رادیکال های آزاد و بیماری های حاصل از آن جلوگیری کند.

7. افزایش سلامت پوست و چشم

با بالا رفتن سن، سلامت چشم و پوست تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می گیرد. اما با مصرف بعضی مواد مغذی می توان سرعت این روند را کاهش داد. به همین خاطر توصیه می گردد که برای حفظ سلامت چشم، کدو تنبل مصرف کنید. زیرا این میوه حاوی موادی است که تا حد زیادی به تقویت چشم ها یاری می نمایند. از میان این مواد می توان به طور خاص به روی، فیبر، لوتئین، ویتامین های A و C و E اشاره نمود. این مواد مغذی بعلاوه به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید نیز یاری می نمایند. علاوه بر حفظ سلامت چشم، این مواد با آسیب سلولی که منجر به پیری پوست می گردد نیز مبارزه نموده و از فرایندهایی که باعث تسریع پیری می گردد جلوگیری می نمایند.

سوالات متداول درباره خواص کدو حلوایی

در این مطلب با خواص کدو حلوایی و تاثیرات آن بر سلامتی بدن آشنا شدیم. در ادامه بعضی از سوالات پرتکرار درباره این میوه مغذی را پاسخ می دهیم.

با کدو حلوایی چه غذاها یا دسرهایی می توان تهیه کرد؟

کدو حلوایی را می توان در غذاها و خوراکی های بسیاری استفاده کرد که تعدادی از آن ها را در مقدمه این مطب مثال زدیم. غذا، دسر و نوشیدنی های دیگری نیز وجود دارند که می توانید آن ها را تهیه نموده و از طعم و خواص کدو در آن ها لذت ببرید. از میان پیش غذاها می توان سوپ کدو حلوایی را نام برد. دسرهای مختلفی نیز مانند حلوای کدو حلوایی، کدو کلوبیج، چیزکیک کدو حلوایی و کوکی پروتئینی وجود دارند که می توانید طعم های جدیدی را با آن ها تجربه کنید.

چطور کدو تنبل مناسبی بخریم؟

کدو حلوایی را می توان در غذاها و خوراکی های بسیاری استفاده کرد که تعدادی از آن ها را در مقدمه این مطب مثال زدیم. غذا، دسر و نوشیدنی های دیگری نیز وجود دارند که می توانید آن ها را تهیه نموده و از طعم و خواص کدو در آن ها لذت ببرید. از میان پیش غذاها می توان سوپ کدو حلوایی را نام برد. دسرهای مختلفی نیز مانند حلوای کدو حلوایی، کدو کلوبیج، چیزکیک کدو حلوایی و کوکی پروتئینی وجود دارند که می توانید طعم های جدیدی را با آن ها تجربه کنید.

چه کسانی بهتر است کدو حلوایی استفاده ننمایند؟

کدو حلوایی اغلب عوارض جانبی قابل توجهی ندارد و تقریبا همه افراد می توانند از آن استفاده نمایند. اما در بعضی موارد نادر ممکن است ابتلا به حساسیت وجود داشته باشد که معمولا با خارش چشم و بثورات پوستی نشان داده می شوند. اگر شک دارید که کدو حلوایی برای شما خوراکی مناسبی است یا خیر، قبل از اضافه کردن آن به رژیم غذایی خودتان حتما با پزشک مشورت کنید.

منبع: کتاب کاله

به "خواص کدو حلوایی که باید بدانید ، 7 خاصیت شگفت انگیز کدو تنبل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص کدو حلوایی که باید بدانید ، 7 خاصیت شگفت انگیز کدو تنبل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید