10 مورد از خواص پونه کوهی؛ محافظ تمام عیار سلامت بدن

به گزارش فدایی داری، پونه کوهی یکی از گیاهان معطری است که تقریبا تمام سرآشپزهای جهان برای پخت غذا از آن استفاده می نمایند. خواص پونه بیشتر از عطر و طعم دهندگی است و می تواند با باکتری ها مبارزه کند و التهابات مختلف را بهبود ببخشد. طعم قوی در کنار این خواص است که پونه را به یک گیاه لطیف اما همه فن حریف تبدیل نموده است. جالب است بدانید که مصرف روزانه یک قاشق چای خوری پونه خشک شده می تواند حدود 8 درصد احتیاج روزانه شما به ویتامین K را رفع کند.

10 مورد از خواص پونه کوهی؛ محافظ تمام عیار سلامت بدن

در این مطلب از فدایی داری مگ می خواهیم با هم خواص پونه را آنالیز کنیم تا متوجه اهمیت مصرف آن بشوید و حتما در برنامه غذایی روزانه تان از این گیاه خوش عطر بهره ببرید. فقط از قلم نیاندازید که قبل از مصرف این گیاه به عنوان دارو و با هدف بهره مندی از خواص آن، حتما باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

1. سرشار از آنتی اکسیدان

از مهم ترین خواص پونه می توان به وجود اندازه زیادی آنتی اکسیدان در آن اشاره نمود. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می نمایند و جلوی آسیب رسانی آن ها به سلول های بدن را می گیرند. در نتیجه مصرف این گیاه می تواند در جلوگیری از ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی موثر باشد.

آزمایش های اجرا شده روی این گیاه تعیین نموده است که علاوه بر پونه تازه و خشک، روغن و اسانس آن هم سرشار از آنتی اکسیدان است. استفاده از این گیاه به صورت سبزی خشک خانگی هم می تواند به دریافت این آنتی اکسیدان ها در بدن شما یاری کند.

2. مبارزه با باکتری ها

پونه حاوی ترکیبات خاص ضدباکتریایی است که می تواند به بدن در مبارزه با باکتری ها یاری کند. در مطالعه ای که روی اسانس پونه کوهی انجام شد تعیین شد که در جلوگیری از رشد اشریشیا کلی و سودوموناس آئروژینوزا، دو سویه باکتری عفونت زا، کاملا موثر است.

بعلاوه در مطالعه ای دیگر تعیین شده است این موضوع از خواص پونه خشک و تازه هم هست و حتما نباید از اسانس آن استفاده کرد. دانشمندان با آنالیز خواص ضد میکروبی پونه کوهی، مریم گلی و آویشن متوجه شده اند که پونه بعد از آویشن یکی از موصرترین اسانس ها در برابر باکتری ها را دارد.

3. خواص ضد سرطانی

همانطور که گفتیم پونه سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند از بدن در برابر ابتلا به سرطان محافظت کند. تحقیقات مختلف نشان داده اند که پونه کوهی می تواند نقش موثری در از بین بردن سلول های سرطانی داشته باشد. بعلاوه محققان پیروز شدند در شرایط آزمایشگاهی، سرطان روده انسان را با عصاره پونه کوهی درمان نمایند. البته تایید این خاصیت از خواص پونه همچنان نیازمند آزمایش های بیشتر است.

4. کاهش عفونت ویروسی

خواص پونه برای عفونت یک امر ثابت شده در طب سنتی است. بپونه می تواند از بدن در برابر بعضی ویروس ها محافظت کند. کارواکرول و تیمول دو ترکیب موجود در پونه کوهی هستند که با خواص ضد ویروسی آن کاملا ارتباط دارند. در مطالعه ای تعیین شد که کارواکرول در شرایط آزمایشگاهی توانسته نورویروس، که عامل ایجاد اسهال، حالت تهوع و درد معده است، را بعد از حدود 1 ساعت از بین ببرد.

در مطالعه دیگری هم مشاهده شده است که تیمول و کارواکرول تا 90% از ویروس هرپس سیمپلکس (عامل تبخال) را غیبرطرفال کند. این نتایج دانشمندان باعث امیدوری دانشمندان در دستیابی به دارویی موثر برای عفونت های ویروسی شده است. پس شاید بتوان گفت که با نوشیدن یک فنجان دمنوش پونه می توانید از خواص چای پونه برای کاهش یا از بین بردن تبخال بهره ببرید.

5. کاهش التهاب

التهاب پاسخ ایمنی طبیعی بدن در نتیجه بیماری یا آسیب است. با این حال التهاب مزمن می تواند به مرور زمان باعث ایجاد بیماری هایی مثل بیماری قلبی، دیابت و خودایمنی گردد. پونه کوهی، به علت سرشار بودن از آنتی اکسیدان، می تواند نقش موثری در خنثی کردن رادیکال های آزاد و کاهش التهابات داشته باشد.

بعلاوه ترکیباتی مثل کارواکرول هم که در پونه وجود دارند می توانند خواص ضدالتهابی داشته باشند. در مطالعه ای که روی موش ها انجام شد، مشاهده شد که تورم پنجه های موش ها پس از مصرف کارواکرول 57 درصد کاهش پیدا نموده است. بعلاوه مخلوط اسانس آویشن و پونه کوهی در کاهش التهاب کولیت (یا کلون) در موش ها موثر بوده است.

6. امکان مصرف آسان

شاید بگویید امکان استفاده آسان نمی تواند از خواص پونه باشد اما سخت در اشتباه هستید. یکی از مهم ترین مزایای یک گیاه دارویی امکان استفاده از آن به هر شکل و روشی است چون مجبور به تحمل طعم تلخ یا تند آن نیستید و به راحتی می توانید آن را مصرف کنید.

از پونه معمولا به عنوان یکی از سبزی های معطر روی پیتزا یا ماکارونی استفاده می گردد اما می توانید از آن در تهیه همه نوع غذا، از سالاد و سوپ گرفته تا خورشت ها، بهره ببرید. اضافه کردن آن به سس پستو، سس سالاد یا سس گوشت می تواند غذای غنی تری در اختیار شما قرار دهد. پس از همین امروز این گیاه پرخاصیت را به برنامه غذایی تان اضافه کنید.

چند خاصیت دیگر

  1. خواص پونه برای لاغری؛ از خواص عرق پونه افزایش متابولیسم و افزایش سرعت سوخت وساز بدن است. بعلاوه با بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن می تواند هضم را آسان تر کند. در نتیجه مصرف آن می تواند باعث کاهش وزن و لاغری گردد.
  2. خواص پونه برای کبد؛ از دیگر خواص پونه پاکسازی بدن و از بین بردن سموم جمع شده در کبد است. دم نموده ساقه گل دار پونه می تواند برای از بین بردن اختلالات کبدی مفید باشد.
  3. خواص پونه برای سرماخوردگی؛ ترکیب پونه و آویشن به علت خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی می تواند در درمان سرماخوردگی موثر باشد. بعلاوه به باز شدن مجاری تنفسی در طول بیماری یاری می نماید.
  4. خواص پونه برای پوست؛ خاصیت ضد باکتریایی پونه می تواند در درمان آکنه و جوش موثر باشد. مصرف بخور، چای، دمنوش و ماسک پونه می تواند به شما در تامین سلامت پوست صورت یاری بسیار زیادی کند.

مرور کلی

بهره بردن از خواص پونه اصلا سخت نیست. شما می توانید به راحتی با مصرف دمنوش پونه یا استفاده از برگ های خشک آن به عنوان ادویه، از تمام مزایای سلامتی این گیاه بهره ببرید. خواص پونه دم نموده با پونه خشکی که به غذاها اضافه می گردد هیچ تفاوتی ندارد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت فدایی داری مگ را بخوانید.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 مورد از خواص پونه کوهی؛ محافظ تمام عیار سلامت بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مورد از خواص پونه کوهی؛ محافظ تمام عیار سلامت بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید