راز غیب شدن مجسمه آزادی برملا شد

به گزارش فدایی داری، غیب کردن مجسمه آزادی یکی از مشهورترین شعبده های دنیا است که دیوید کاپرفیلد آن را با موفقیت و مهارت انجام داد. این کار در سال 1983 قبل از عبور کاپرفیلد از دیوار چین انجام شد.

راز غیب شدن مجسمه آزادی برملا شد

به گزارش همشهری آنلاین، البته مرد شعبده باز این هنرنمایی را چند سال پیش باز هم تکرار کرد. رسانه های آمریکایی تبلیغات زیادی روی شعبده غیب کردن مجسمه آزادی انجام دادند و فکر خیلی از آمریکایی ها و همین طور مردم دیگر نقاط جهان درگیر این ماجرا بود. دیوید و ده ها دستیار او از چند ماه قبل روی این پروژه کار می کردند. آن ها قرار بود مجسمه محبوب آمریکایی ها را غیب نمایند؛ مجسمه ای که خودش داستان جالبی دارد. قبلا بهروز کریمی - شعبده باز ایرانی - راز عبور از دیوار چین را برایمان فاش نموده بود. حالا محمد نصیری- شعبده بازی که به فارانوس معروفیت دارد- شرح می دهد مجسمه آزادی آمریکا چطور ناپدید شد. ماجرا را از زبان او بخوانید.

این مجسمه تمام مسی در جزیره آزادی در بندر نیویورک قرار گرفته است. ساخت آن از سال 1875 میلادی شروع شد و در 1884 به سرانجام رسید. مجسمه آزادی به وسیله مهندسی به نام فردریک بارتلی که اهل و ساکن فرانسه بود، ساخته و برای دوستی بیشتر آمریکا و فرانسه با یک ناوشکن فرانسوی به آمریکا برده شد.

فارانوس - شعبده باز ایرانی

بارتلی از کودکی به نقاشی علاقه داشت و تصاویر زیادی را از صورت مادرش کشیده بود. برخی ها می گفتند او مادرش را مدل طراحی و ساخت مجسمه آزادی قرار داده است. او درباره ساخت این مجسمه می گوید: به من گفتند مجسمه ای طراحی کن که وقتی مردم به آن نگاه می نمایند، شگفت زده شوند و در یک صبح بهاری و ابری فقط این مجسمه بدرخشد و از دور پیدا باشد.

او با همکاری مهندس ایفل - سازنده برج ایفل در فرانسه- کار خود را شروع کرد. 20نفر روزی ده ساعت و هر هفت روز هفته به مدت نه سال مشغول بودند تا اینکه مجسمه ساخته شد. این مجسمه زنی را نشان می دهد که در حال گام برداشتن است. لباس های مجسمه به شکل لباس های روم باستان است و تاجش دارای 25 پنجره به نشانه 25 ماده معدنی جهان است و همین طور هفت دندانه دارد که یادآور هفت دریای جهانست. خود مجسمه 46 متر ارتفاع دارد، ولی با پایه ای که زیر آن نصب شده، ارتفاعش مجموعا به 93 متر می رسد.

چرا دیوید این مجسمه را انتخاب کرد؟

کاپرفیلد یک هنر منحصر به فرددارد؛ اینکه سعی می نماید نام خود را در کنار اسامی مشهور قرار دهد؛ همان طور که نام خودش را هم از دیوید کاتلین به دیوید کاپرفیلد که نام قهرمان معروف داستان چارلز دیکنز است و معروفیتی جهانی دارد، عوض کرد. او این بار هم کوشش کرد نام خود را با نامی معروف گره بزند و به همین دلیل این مجسمه را انتخاب کرد که همه آن را در جهان می شناسند.

تیم دیوید از مدت ها قبل در فاصله 60-50 متری مجسمه دکل هایی را ساخت تا دیوید از بالای آن دست به یکی از عجیب ترین کار های خود، یعنی ناپدید کردن مجسمه بزند. این کار به تیمی مجرب نیاز داشت که یک پای ثابت و اصلی تمام شعبده های او هستند. خیلی از افراد این تیم شاگردان خود دیوید هستند؛ شعبده بازانی که از گوشه و کنار آمریکا جمع شده و پیش او آموزش دیده اند. آن ها این بار هم از مدت ها قبل دست به کار شده و تشکیلاتی را راه انداخته بودند تا بتوانند تماشاچیان را میخکوب نمایند.

همکاران شعبده باز بر بالای دکلی که در فاصله پنج - شش متری مجسمه ساخته بودند، اتاقی نصب کردند که قرار بود دیوید از داخل آن فرمان غیب شدن مجسمه آزادی را بدهد. داخل اتاق هم مردم عادی حضور داشتند. آن ها در مصاحبه هایی که با شبکه های تلویزیونی انجام دادند، گفته بودند ما این افتخار را داریم که اولین تماشاچیان این شعبده تازه باشیم. آن ها البته این را هم گفته بودند که هر چند قدرت خارق العاده دیوید را باور دارند، ولی به سختی می توانند این را هم باور نمایند که کسی بتواند مجسمه ای به این بزرگی را غیب کند.

شعبده می کنیم!

تماشاچیان در اتاق جمع شده بودند. روبه روی اتاق هم مجسمه آزادی با آن عظمت ایستاده و آماده ناپدید شدن بود. به تماشاچیان گفته شد این مجسمه دارای سیستم ایمنی پیچیده ای است و کوچک ترین اتفاقی که برای آن بیفتد، صدای آژیرش گوش همه را کر می نماید. داخل اتاق چند صندلی برای تماشاچیان قرار داشت و یک استودیو برای اینکه فرمان شعبده باز را برای غیب شدن همه بشنوند. یک هلی کوپتر هم کنار مجسمه بی حرکت ایستاده بود. لحظات حساس فرا رسید. تا چند لحظه دیگر قرار بود مجسمه آزادی غیب گردد. پروژکتور ها شروع به تاباندن نور روی مجسمه کردند تا همه از وجود آن سرجایش مطمئن شوند.

بعد به دستور دیوید پرده اتاق بالا رفت و مجسمه موقتا از دید تماشاچیان پنهان شد. شعبده باز پشت تریبون رفت، چند کلمه عجیب و غریب گفت و سپس از مجسمه خواست غیب گردد. چند ثانیه ای طول کشید و پرده این بار به دستور دیوید پایین آورده شد. تماشاچیان هم سوت و کف زنان و البته شگفت زده و هاج و واج دیدند هیچ اثری از این غول آمریکایی نیست، ولی هلی کوپتر همچنان ساکن و بی حرکت آنجا مانده است. اما هنوز مرحله دیگر این شعبده مانده بود. آن ها از دیوید می خواستند مجسمه مورد علاقه شان را دوباره به آن ها برگرداند.

مجسمه برگرد!

دیوید طبق یک برنامه قبلی دوباره دستور داد پرده را بالا ببرند. سکوت اتاق را فراگرفته بود. او دوباره پشت تریبون رفت و این بار از مجسمه خواست سر جای خودش برگردد. چند ثانیه ای گذشت و پرده دوباره به دستور او پایین آمد. تماشاچیان با کمال تعجب مجسمه آزادی را دیدند که سر جای خودش برگشته و هلی کوپتر هم همچنان بی حرکت در آسمان است. اما این اتفاقات چطور افتاد؟ این داستان تا به حال خیلی ها را در جهان متعجب و فکر آن ها را به خود مشغول نموده است. ما هم می خواهیم قلق این کار کاپرفیلد را برای شما بگوییم و پرده از این معما برداریم. قبل از همه چیز باید بگوییم همه چیز زیر سر آن اتاقک و دکل هایی است که شاگردان دیوید ساخته اند، اما حالا ما لحظه به لحظه این ماجرا را در عکس شرح می دهیم تا این ترفند دیوید را متوجه شوید.

لحظه به لحظه ماجرای غیب شدن مجسمه آزادی به وسیله شعبده باز معروف

کاپرفیلد! این عکس ها مچت را باز می نماید

و حالا این شما و این عکس هایی از بزرگ ترین شعبده دیوید کاپرفیلد. با عکس ها که همراه شوید، می بینید مرد تردست چطور مجسمه به آن بزرگی را غیب کرد.

این کار دیوید چند دقیقه ای طول کشیده و فیلمی حدودا پنج دقیقه ای از آن گرفته شده. ما هم چند فریم اصلی از این فیلم را برای شما انتخاب کردیم تا کل ماجرا دستتان بیاید. فرض کنید دیوید با 12-10 تا تماشاچی داخل یک استودیو مقابل مجسمه آزادی نشسته است و فقط یک پرده بین او و مجسمه وجود دارد.

شب اجرای برنامه فرا رسیده و همه منتظر غیب شدن مجسمه به وسیله آقای شعبده باز هستند

او دستور بالا رفتن پرده را صادر می نماید. هلیکوپتر را می توانید در سمت چپ مجسمه ببینید

پرده کاملا بالا رفته و دیوید به مجسمه دستور می دهد که غیب گردد

پرده باز هم به فرمان شعبده باز پایین می آید، ولی اثری از مجسمه نیست

نقطه سفیدی که در سمت چپ بالا و مقابل دیوید دیده می گردد، همان هلی کوپتری است که کنار مجسمه ایستاده بود. حالا هلی کوپتر تنها مانده است

نقطه سفیدی که در سمت چپ بالا و مقابل دیوید دیده می گردد، همان هلی کوپتری است که کنار مجسمه ایستاده بود. حالا هلی کوپتر تنها مانده است

پرده پایین می آید و مجسمه هویدا می گردد. آب از آب تکان نخورده و همه چیز مثل روز اولش است

این خانم مسن یکی از تماشاچیان است که می گوید از این کار شعبده باز خیلی تعجب نموده و هیجان زده شده است. دیگر تماشاچیان هم همین نظر را دارند

این تصویر موقعیت نسبی دکل هایی را که روی آن استودیو نصب شده، نسبت به مجسمه آزادی نشان می دهد

منبع: فرارو

به "راز غیب شدن مجسمه آزادی برملا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز غیب شدن مجسمه آزادی برملا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید