سالن های سینمای غیرمجاز و اکران بعضی فیلم ها؟! ، 188 شهر سینما ندارند

به گزارش فدایی داری، مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی از افزایش تعداد سالن های سینما در کشور به عدد یک هزار تا انتها دولت سیزدهم اطلاع داد و گفت: بر اساس تحقیقاتی که با هماهنگی ادارات کل ارشاد استان ها داشتیم، 188 شهر بالای 50 هزار جمعیت داریم که فاقد سینما هستند.

سالن های سینمای غیرمجاز و اکران بعضی فیلم ها؟! ، 188 شهر سینما ندارند

به گزارش فدایی داری محمدرضا فرجی با اشاره به فعالیت این اداره کل در حوزه مدیریت اداره امور سینماها و پشتیبانی ساخت و ساز و مراکز پشتیبانی اظهارکرد: این دو، مقوله های بسیار مهمی است که در چارچوب وظایف سازمانی ما تعریف شده است. در زمان حاضر، 366 سینما و مجموعه سینمایی در کشور فعالیت دارند که نسبت به دولت گذشته بیش از 30 درصد رشد داشته است. در زمان حاضر بعلاوه 750 سالن نمایش در کشور وجود دارد که امید است بتوانیم تا انتها سال 1402 دستکم، یکصد سالن دیگر به این تعداد اضافه کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی گفت: در دولت سیزدهم، در سال گذشته بیش از 125 سالن نمایش افتتاح شد و پیش بینی ما این است که سال جاری در ادامه این مسیر، به 225 سالن می رسد.

فرجی گفت: از زمان شروع مسوولیت دولت سیزدهم، در چارچوب شعار اخلاق، امید و عدالت، عدالت فرهنگی در راس همه این امور قرار داشت و تاکید بر این شد که ایران، فقط تهران نیست و بحث منطقه ها محروم، منطقه ها فاقد سینما و منطقه ها جنوب تهران هم دیده گردد.

فرجی: تعداد سالن های سینما تا انتها دولت سیزدهم به عدد هزار می رسد/ 188 شهر سینما ندارند

ایران، فقط تهران نیست

وی با اشاره به تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر احداث مراکز فرهنگی و سینمایی در منطقه ها فاقد این برخورداری گفت: بر اساس راهبرد ناشی از مطالعات عمیق، تحقیق و پژوهش در این زمینه و سیاستی که سازمان سینمایی تعریف نموده و تاکید بر این قضیه دارد، امید است بتوانیم قدم بسیار بلندی را برداریم. این که تا انتها سال 1404 به هزار سالن سینما در کشور برسیم.

فرجی اظهار کرد: در دوره فعالیت سال 1399/ 1400، 590 سالن نمایش فعال در کشور وجود داشت که هم اینک به 756 سالن رسیده است.

وی با اشاره به تعداد 738 سالن فعال اعلام شده در سمفا گفت: طبیعی است به علت این که بعضی از سالن های سینما برای تعمیرات اجازه گرفته اند و بعضی از سینماها هم مشکل دارند، از سمفا خارج می شوند و این مقطعی است و دوباره به سامانه بر می گردند. بویژه برای سینماهایی که احتیاج به تعمیرات اساسی در شهرهای اطراف دارند، مطالعه و آسیب شناسی و تاکید شد با هماهنگی سینماشهر، بازسازی ها را ادامه دهیم و در زمینه صدا و تصویر به آنها یاری گردد. چند هفته ای ممکن است این سینماها تعطیل گردد اما دوباره به ناوگان سینماهای کشور بر می گردند.

وی بیان نمود: با هماهنگی که در طول دو سال گذشته به ویژه با ادارات کل ارشاد استان ها داشتیم بحث شناسایی مراکز غیر فعال شروع شد. مراکز غیر فعالی وجود دارند که می گردد دوباره آنها را فعال کرد.

فرجی در این باره گفت: بخش اعظم این مراکز، دولتی و عمومی وابسته به هلال احمر، شهرداری، کانون پرورشی، آموزش و پرورش و یا حوزه هنری هستند که بر اساس مطالعات به عمل آمده و گفت و گوها، به سالن های سینمایی کشور اضافه می شوند.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی بعلاوه توضیح داد: در مورد انحلال مراکز سینمایی فرسوده هم آسیب شناسی شده است؛ مراکزی که مردم تمایلی برای تماشا فیلم در این سالن ها دارند و از بعد مالی هم برای مالکان آنها توجیه مالی ندارد.

وی گفت: تعداد این سالن ها اندک است و شاید به صورت خیلی محدود باشند که بر اساس نتایج مطالعات به عمل آمده، اینها یا بازسازی و یا پس از تخریب به پردیس سینمایی تبدیل می شوند.

فرجی گفت: دولت به کسانی که تمایل به بازسازی این مراکز دارند در قالب تسهیلات یاری می نماید و بخش اعظم تجهیزات فنی را به صورت بلاعوض در اختیار آنها قرار خواهد داد. سعی ما بر این است که بر اساس خواسته مالکان سینماها بتوانیم به آنها یاری کنیم.

آیا سالن غیرمجاز پخش فیلم در کشور داریم؟

وی درباره سالن های سینمایی که به صورت غیرمجاز اقدام به پخش فیلم می نمایند اظهار کرد: بر اساس هماهنگی و زنجیره ای که بین پخش نماینده، تهیه نماینده سینما و سینمادار وجود دارد، اگر این زنجیره وصل نباشد بالتبع فیلمی اکران نمی گردد، بنابرین شاید در همه امور فعالیت های زیرزمینی اعم از فنی پیدا گردد و شاید مواردی به ما گزارش شده که در دست رسیدگی است اما در حوزه فیلم و اکران و سینما قطعا چنین سالن هایی نداریم و کل فروش های سینما به سامانه فروش سمفا وصل است و رصد و نظارت می گردد.

وی گفت: از این جهت، تهیه نماینده و پخش نماینده می دانند فیلم را به کدام سینما بدهند که مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. عرف و قراردادی وجود دارد که به وسیله شورای صنفی تعریف شده و خوشبختانه کار بسیار بزرگی کردند که سالیان سال این اتفاق نیفتاده بود.

وی شرح داد: سال جاری این رخ داده است؛ قرارداد تیپ بین تهیه نماینده، پخش نماینده و سینمادار وجود دارد و اگر پخش نماینده ای بخواهد فیلم خود را اکران کند بر اساس این قرارداد این اتفاق می افتد.

سود 50- 50 سینمادار و صاحب فیلم

فرجی گفت: در این قرارداد، بحث درصد از مجموع عایدی ناشی از فروش فیلم معین می گردد که عموما تا به امروز 50 درصد بوده که پس از کسورات لازم بین سینمادار و صاحب فیلم تقسیم می گردد.

وی گفت: انتخاب فیلم در حوزه شورای صنفی است و تا جایی که اطلاع داریم در این زمینه هیچ دخالتی وجود ندارد؛ در ابتدا معین می گردد که کدام سینماها سرگروه هستند و پخش نماینده با سرگروه گفت و گو می نماید که کدام فیلم در کدام سینما اکران می گردد و قرار است با کدام فیلم رقابت کند.

فرجی اضافه کرد: بر اساس ملاک هایی که لحاظ می گردد سرگروه را معین نموده و قرارداد بسته و برنامه حال و آینده و مدت زمان اکران هم معین است. آیین نامه شورای صنفی می گوید از سرگروه ها باید این تعداد فیلم و این مدت زمان اکران گردد.

علت روی پرده بودن فیلمی خاص

وی درباره بر روی پرده بودن فیلمی در مدت زمانی نسبتا طولانی گفت: این خواسته شورای صنفی بر اساس تقاضای سینمادران بوده و قطعا شورا در این زمینه پاسخ خواهد داد. شورا به این نتجیه رسیده که فلان فیلم بنا به درخواست سینمادار، به علت فروش خوبی که دارد و خواسته مردم نیز هست، آن را روی پرده نگاه دارند. از گذشته، فیلمی که فروش داشته این روال را داشته است. در غیر این صورت فیلم را عوض می نمایند.

فرجی درباره شهرهای فاقد سینما گفت: بر اساس تحقیقاتی که با هماهنگی ادارات کل ارشاد استان ها داشتیم، 188 شهر بالای 50 هزار جمعیت داریم که فاقد سینما هستند و از این تعداد 69 شهرستان بالای صدهزار نفر است که به ترتیب اولویت این منطقه ها سینمادار می شوند که عمدتا منطقه ها محروم کشور هستند.

منبع: همشهری آنلاین

به "سالن های سینمای غیرمجاز و اکران بعضی فیلم ها؟! ، 188 شهر سینما ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالن های سینمای غیرمجاز و اکران بعضی فیلم ها؟! ، 188 شهر سینما ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید