نگاهی به جاذبه های گردشگری راور کرمان

به گزارش فدایی داری، جاذبه های گردشگری راور را می توان به دو دسته جاذبه های طبیعی و تاریخی تقسیم بندی کرد. یخدان راور و برج های متعدد از جاذبه های شاخص راور هستند.

نگاهی به جاذبه های گردشگری راور کرمان

راور، مرکز شهرستان راور، شمالی ترین شهر استان کرمان در شرق ایران است. این شهر در فاصله 140 کیلومتری شهر کرمان واقع شده است. از آن جا که این منطقه بر سر راه کویری کرمان ـ شهداد واقع شده است راور نامیده شده است. به طوری که گفته شده حدود 16 قرن پیش، راور محل زندگی زرتشتیان بوده و خاور زمین خوانده می شده است. در این مطلب نگاهی به مهم ترین جاذبه های گردشگری راور انداخته ایم.

موقعیت جغرافیای شهر راور بر روی نقشه

1. آبشار مکی

روستای مکی در 35 کیلومتری شرق راور و در همسایگی بخش شمالی کویر لوت واقع شده است. در این روستا، تنگه ای پوشیده از انجیر وحشی، بنه، علف شورف بادام کوهی درمنه دیده می شود که آبشار زیبایی را نیز دردل خود جای داده است. این آبشار در جهت جریان خود، بستر سنگی رودخانه را فرسایش جالبی بخشیده و با ریزش 12 متری برحوضچه سنگی، صدای خروشانی را در دره مکی می پراکند. صدایی که شنیدن آن در حاشیه کویر لوت، جالب توجه است. پوشش خزه ها و پرسیاوشان وحشی در حاشیه آبشار، جذابیت بصری خاصی را رقم می زند. مکی (راور)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان راور در استان کرمان است. این روستا در دهستان راور واقع شده است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1385، جمعیت آن 33 نفر (9خانوار) بوده است.

آبشار مکی یکی از جاذبه های گردشگری راور

2. برج فیض آباد

برج فیض آباد مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان راور، بخش مرکزی، دهستان راور، روستای فیض آباد واقع شده و این اثر در تاریخ 7 اسفند 1386 با شماره ثبت 21504 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نمای دور از برج فیض آباد

3. برج امیر نخعی

برج امیر نخعی مربوط به دوره پهلوی است و در راور، فلکه فرمانداری، خیابان معلم (خیابان گلنار)، نبش کوچه شماره 13، پلاک 531 واقع شده و این اثر در تاریخ 2 مرداد 1387 با شماره ثبت 23123 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برج امیر، از دو برج دوقلو تشکیل شده است که در منزل آقای امیر نخعی واقع شده است و به برجهای امیر معروفند.

برج امیر نخعی در شهر راور کرمان

4. یخدان راور

یخدان راور دارای دیواری به طول 60 متر و ارتفاع 5/6 متر از بناهای عصر قاجار در فاصله 140 کیلومتری شمال شهرستان کرمان و در انتهای خیابان امام خمینی شهر راور واقع شده است. این یخدان با ارتفاع بیش از 9 متر و دارای دو پوشش بر فراز چاله یخ ساخته شده است و قطر گنبد آن به بیش از 14 متر می رسد.

نمایی نزدیک از یخدان راور

5. منطقه حفاظت شده دربند راور

منطقه حفاظت شده دربند راور در شمال و شرق شهر راور واقع شده که از شمال به ارتفاعات کلاغ پر و کوه طبس، از غرب به ارتفاعات ملخ خورده و مارکش، از جنوب به ارتفاعات تیغه سیاه و غفار و از شرق به تپه های سنگ انداز و کویر لوت منتهی می شود. شهرستان راور به عنوان شمالی ترین شهرستان استان کرمان با وسعتی حدود 1400 هزار هکتار واقع شده است این شهرستان به علت قرار دریافت در فلات مرکزی ایران و همجواری با کویر مرکزی ایران دارای تنوع زیستی بسیار بالایی بوده به طوری که بیشتر گونه های گیاهی و جانوری استان در این شهرستان زندگی میکند.

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان راور در سال 1381 در شهرستان راور تاسیس و وظیفه محافظت از مواهب طبیعی شهرستان را به عهده گرفت و در سال 1387 پس از پیگیریهای فراوان پناهگاه حیات وحش دربند راور با وسعت یک میلیون و 36 هزار مترمربع به تصویب رسید. این منطقه یکی از زیستگاههای مهم یوزپلنگ آسیایی در استان محسوب می شود. در پناهگاه حیات وحش دربند گونه های کل و بز، قوچ ومیش، پلنگ ایرانی، یوز پلنگ، کاراکال، انواع دیگر گربه سانان و سگ سانانی مانند کفتار و گرگ و همچنین پرندگانی مانند هوبره، زاغ بور انواع عقاب و پرندگان شکاری دیگر زندگی میکند همچنین تعداد بسیار زیادی گورخر ایرانی نیز در گذشته ای نچندان دوردر منطقه روزگار میگذراندند که در حال حاضرمتاسفانه همگی منقرض شده اند.

پوشش گیاهی منطقه نیز از نوع بوته ای (گیاهان یکساله)، درختچه و درختی میباشد و بطور متوسط پوشش جنگلی و گیاهی منطقه بین 5 تا 25 درصد تخمین زده می شود.گونه های گیاهی پناگاه حیات وحش دربند راور عبارتند از: بادام کوهی (نام محلی: الوک)، افدرا (نام محلی: هوم)، پسته وحشی (نام محلی: بنه)، کهکم، تنگس، تربیت، درمنه (نام محلی: جاز)، قیچ، گون، اسکنبیل، گز، ارس، تاغ، آلاله، بومادران، کلپوره، زیره سیاه، آویشن نام برد. نوع اقلیم : آب و هوایی منطقه گرم و نیمه خشک می باشد.

منطقه حفاظت شده دربند راور

6. روستای گوجر

گوجر (راور)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان راور در استان کرمان ایران است. این روستا در دهستان راور واقع شده است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1392، جمعیت آن 800 نفر (156خانوار) بوده است. این دروستا در 50 کیلومتری شهرستان راور و در شمال غرب آن قراردارد شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی است و در گذشته بعلت آب فروان این روستا قطب کشاورزی منطقه بوده است و محصولات کشاورزی آن جو گندم ارزن پنبه ذرت پسته و انار می باشد و فعلا بعلت کم آب پسته برداشت می کنند این روستا دارای قلعه چهارصد ساله می باشد که بعنوان قلعه گوجر می باشد وبیشتر زنان این روستا به قالیبافی مشغول هستند.

دیوار قلعه گوجر

پیشنهاد فدایی داری

گردشگران به هنگام برگشت از این منطقه می توانند از سوغاتی های راور نظیر پسته، قالی راور ، قوَّتو و انار خرید کنند که در میان آن ها قالی راور از شهرت جهانی برخوردار می باشد که از مشهورترین نقش های آن نقش معروف سرّام یا نقش سه کبک می باشد که هنوز با ظرافت و زیبائی در راور بافته می شوند.

منابع: ویکی پدیا، سیری در ایران، همگردی

گروه گردشگری فدایی داری

منبع: setare.com

به "نگاهی به جاذبه های گردشگری راور کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به جاذبه های گردشگری راور کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید