همه چیز درباره سختی ها و مسائل پناهندگی

به گزارش فدایی داری، معایب پناهندگی | Disadvantages of refugee

مهاجرت و پناهندگی دو مسئله کاملا جداگانه هستند که خیلی ها به اشتباه این دو را با هم اشتباه و یا شبیه به هم می دانند. زمانی که شما برای برخوردار شدن از یک موقعیت بهتر چه در تحصیل و چه در اشتغال با طی کردن مراحل و مدارج رسمی و قانونی به کشور مقصد خود می روید و همه چیز از ابتدا تا به سرانجام قانونی است اما جریان پناهندگی کاملا با مهاجرت فرق دارد. خیلی از عوامل مختلف واقعی و یا به اصطلاح صوری هستند که منجر به پناهندگی می شوند. ما امروز در خبرنگاران می خواهیم تا این بار مقوله پناهندگی را از زاویه ای دیگر یعنی از بعد معایب پناهندگی مورد آنالیز قرار دهیم، با ما همراه باشید.

همه چیز درباره سختی ها و مسائل پناهندگی

پناهندگی چیست؟

قبل از این که به آنالیز معایب پناهندگی بپردازیم، بیایید تا به اتفاق یکدیگر ببینیم و آنالیز کنیم که اصلا پناهندگی چیست؟ متقاضی پناهندگی به انگلیسی Asylum seeker می شود. پناهنده یا پناهجو به کسی گفته می شود که کشور اصلی خود را که دارای تابعیت آن است را بنابر عوامل مختلف ترک کند و سپس از کشور دیگری با استفاده از حق برخورداری از حقوق بین المللی تقاضای پناهندگی نماید. پناهجو یا متقاضی پناهندگی ممکن است یک پناهنده، یک فرد آواره، یا یک مهاجر مالی باشد. متقاضی پناهندگی کسی است که یک فرم درخواست رسمی را برای دریافت حق اقامت در کشور دیگری را پرداخت نموده و یا پر کند. فردی که به آن اصطلاحا پناهنده گفته می شود، این حق یا موقعیت قانونی را تا زمانی که درخواست نامه پناهندگی او تحت آنالیز است و به انتها نرسیده حفظ می نماید. پس از درخواست پناهندگی، مدارک و مستندات به مقامات مربوطه و به بخش مهاجرت کشور مقصد تحویل داده می شود.

سپس آن ها با آنالیز های مختلف معین می کنند که یا متقاضی پناهندگی، پناهندگی اش مورد پذیرش قرار می گیرد و یا به طور رسمی موقعیت پناهندگی کسب می کند یا این که مورد پناهندگی او کاملا رد می شود که در نتیجه این شخص مهاجر غیرقانونی است و مجبور است آن کشور را ترک کند. در بعضی از موارد حتی پیش آمده است که فرد از کشور اخراج شود.

متقاضی پناهندگی اگر شرایط حقوقی خود را منطبق با تعریف پناهنده در کنوانسیون حقوق بشر 1951 و سایر قوانین پناهندگی مانند کنوانسیون حقوق بشر اروپا باشد ممکن است به عنوان پناهنده شناخته شده و موقعیت حقوقی پناهندگی کسب کند. توجه داشته باشید که اگر درخواست پناهندگی از اتحادیه اروپا باشد، کشورهایی که کنوانسیون پناهندگان را امضا نموده اند؛ بر اساس قوانین خود در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش متقاضیان پناهندگی عمل می کنند.

توجه داشته باشید که بسته به قوانین هر کشور شرایط برای متقاضیان پناهندگی در هر کشوری با یکدیگر و موردی تر از آن، سال به سال متفاوت است. به یاد داشته باشید که اصطلاح پناهجو یا متقاضی پناهندگی اغلب اشتباه گرفته می شود. یک پناهجو یا متقاضی پناهندگی کسی است که می گوید پناهنده است اما، ادعای او هنوز تعیین نشده است. به صورت متوسط هر سال حدود 1 میلیون نفر به شکل مستقل درخواست پناهندگی می کنند.

آنالیز معایب پناهندگی

حال که پناهندگی را برای شما به صورت ریشه ای آنالیز نمودیم، نوبت به آنالیز معایب پناهندگی می رسد. مهاجرت همانطور که اشاره کردیم مفهومی متفاوت از پناهندگی دارد. در هر صورت و شرایطی که یک فرد تصمیم به مهاجرت بگیرد با همه سختی هایش؛ یک تصمیم سخت محسوب می شود با توجه به این که مزایای زیادی دارد، شامل معایبی هم نیز هست. مقصدهای بسیاری برای مهاجران وجود دارد که با توجه به شرایط خود و یا خانواده خود می توانند یکی از آن ها را انتخاب کنند. به دلایل مختلفی، کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، بعضی کشورهای اروپایی مانند انگلستان، آلمان، اتریش، سوئد، هلند و نروژ از مقاصد محبوب مهاجرت در سراسر دنیا است. اما پناهندگی چطور؟ چگونه است که معایب پناهندگی از معایب مهاجرت بسیار بیشتر است؟ در سال های اخیر شاهد این هستیم که افراد زیادی از سراسر دنیا و علی الخصوص خاورمیانه و قارهی آفریقا در بسیاری در کشورهای مختلف درخواست پناهندگی می کنند که البته جدیدا هم اغلب آن ها با جواب منفی رو به رو می شوند. یک اصل مهم برای پناهندگی وجود دارد که شامل این است که؛ مهم ترین و اساسی ترین مرحله درخواست پناهندگی داشتن یک پفراینده قوی، مستند و مناسب است.

اگر شخصی که خواستار پناهندگی است، دارای پفراینده و یا به اصطلاح کیس مناسب داشته باشد و از همه مهم تر بتواند نشان دهد که ترک شرایط فعلی و ورود به شرایطی که برای ان درخواست پناهندگی داده است به صلاح او است، مب توان گفت که به احتمال 99 درصد درخواست پناهندگی او موفقیت آمیز خواهد بود. اما مسئله ای که این روزها باعص شده است تا پذیرش پناهندگی سخت تر از قبل شود، دسته های عظیم درخواست پناهجویان است که اتفاقا، درخواست پناهندگی آن ها رد هم شده است. حالا آن ها که نمی خواهند بازگردند، سال های زیادی از عمر خود را در حالت بلاتکلیفی به سر می برند و معلوم نیست که سرنوشتی در انتظار آنان است.

سوالی که در این جا و در زمینه آنالیز معایب پناهندگی پیش می آید این است که؛ آیا کسی که با ویزای شینگن قانونی به اروپا سفر نموده باشد، می تواند درخواست پناهندگی کند؟ جواب مثبت است! البته باید دلایل کامل و کافی ارائه دهد. خیلی ها این مسئله را به اشتباه متوجه می شوند بنابراین ضروری است بگوییم که یکی از حباب هایی که در زمینه معایب پناهندگی برای افراد وجود دارد این است که فکر می کنند که با ورود غیر قانونی به اروپا می توانند فرایند سریع تری برای درخواست پناهندگی طی کنند در صورتی که این کاملا اشتباه است.

مهم ترین مسئله ای که در این زمینه وجود دارد این است که هنوز هم بسیاری از متقاضیان پناهندگی درک درستی از قوانین پناهندگی و جنبه های حقوقی و قانونی آن ندارند. طبق آمار، پناهجویان کشورهای مختلف در حالی برای پناهندگی اقدام عملی می کنند که کارمندان دولتی در ادارات مربوط به پناهندگی با جزئیات درمورد هرکدام از پفراینده ها به صورت واضح و تعیین پرسش هایی را مطرح می کنند که با این که سوالاتی پایه هستند اما، پاسخی تعیین می خواهند که همان پاسخ ها بدون شک سرنوشت فرد را در کشور مورد نظر تعیین می نماید. درخواست پناهندگی از کشورهای قاره آمریکا و دیگر کشورها هم که قوانین سخت مربوط به خود را دارد. در نهایت همه این امور، درخواست پناهندگی به کشوری دیگر از جمله کارهای مبهم و سخت است که به خاطر آینده نامعلوم آن به کسی توصیه نمی شود.

نکاتی درباره معایب پناهندگی

  • اگر با ویزای توریستی و یا ویزای ملاقات با بستگان به کشورهای اروپایی سفر کردید و تصمیم گرفتید که پناهنده شوید باید بگوییم که تصمیم بسیار سخت گرفته اید زیرا، احتمال رد پفراینده شما بیش از پیش می شود. شما با استفاده از ویزای توریستی و یا ویزای ملاقات با اعضای خانواده خود وارد یک کشور میزبان که اکثرا سخت گیر در زمینه صدور ویزا هم هستند می شوید و بعد اعلام پناهندگی می کنید! این اقدام شما این گونه جلوه می نماید که شما هم از اعتماد آن ها استفاده نموده اید و هم بر روی یکی از خطوط قرمز آن ها یعنی سو استفاده از اعتماد دست گذاشته اید. اگر که موردتان هم قابل پذیرش نباشد که ممکن است برای همواره درخواست های ویزای شما در حوزه شینگن رد شود.
  • اگر واقعا می خواهید تا به کشوری پناهنده شوید، قبل از هر چیزی قوانین آن کشور را به صورت کامل جویا شوید و با معایب پناهندگی و حتی مزایا و امتیازات آن آشنا شوید و تصمیم درست را اتخاذ کنید.
  • یادتان نرود که همانطور که هیچ جا خانه آدم نمی شود، هیچ جای دنیا نیز کشور خود آدم نمی باشد.

برای اطلاعات بیشتر درباره قوانین مهاجرت و پناهندیگ به این سایت مراجعه فرمایید.

refworld.org

منبع: الی گشت

به "همه چیز درباره سختی ها و مسائل پناهندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره سختی ها و مسائل پناهندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید