پاسخ به یک پرسش قدیمی، چرا حشرات جذب نور می شوند؟

به گزارش فدایی داری، زومیت نوشت: مطالعه جدیدی شرح متفاوتی دراین باره ارائه می نماید که چرا حشرات جذب منابع نور مصنوعی می شوند.

پاسخ به یک پرسش قدیمی، چرا حشرات جذب نور می شوند؟

آوالون اونز، زیست شناس دانشگاه هارواد می گوید: این سوال همواره از حشره شناسان پرسیده می گردد.

به گفته اونز، یکی از تئوری های رایج اما ناقص، این است که حشرات درحال پرواز، چراغ های مصنوعی را با ماه یا جرم آسمانی دیگر اشتباه می گیرند و حس جهت یابی آن ها مختل می گردد. ایده دیگر آن است که چراغ ها در شب مانند درخشش روشنایی روز در میان پوشش گیاهان به چشم می خورند و موجب می شوند حشرات با دنبال کردن مسیری که تصور می نمایند به فضای باز می رسد، به سمت آن بروند.

بااین حال اکنون پاسخ تازهی در دنیای حشره شناسی هیاهو به پا نموده است. گروهی از پژوهشگران به سرپرستی زیست شناسان ساموئل فابیان از کالج سلطنتی لندن و یاش سوندی از دانشگاه بین المللی فلوریدا استدال می نمایند که وقتی بسیاری از حشرات نور درخشانی را در شب می بینند، تصور می نمایند جهت آسمان را پیدا نموده اند و کوشش می نمایند در وضعیتی قرار گیرند که پشتشان به سمت نور باشد. این غریزه موجب می گردد که در مواردی که منبع نور روی زمین واقع شده است، آن ها پشت خود را به سمت نور بچرخانند و بدون وقفه در اطراف منبع نور بچرخند.

یافته های پژوهشگران در پایگاه داده پیش انتشار bioRxiv بارگذاری شده، اما هنوز مورد بازبینی قرار نگرفته است.

حشره شناسان می دانستند که در طول روز و حتی در جریان مانورهای هوایی این غرایز مرتبط با جهت ، به حشرات پروازنماینده یاری می نماید تا با نگه داشتن پشت خود به سمت نور خورشید، موقعیت خود را در آسمان حفظ نمایند. اگرچه تجزیه وتحلیل تازه نشان می دهد که به نظر می رسد نورهای مصنوعی شب این غریزه را می ربایند.

برای رسیدن به این نتیجه، دانشمندان ویدئویی از سنجاقک ها، پروانه ها و شب پره هایی که اطراف یک لامپ حبابی و همچین در جنگل های ابری کاستاریکا پرواز می کردند، ثبت کردند. حشرات گاهی اوقات حرکات دایره واری داشتند. در مواقع دیگر، حشرات از لامپ عبور می کردند و درحالیکه پشتشان رو به نور بود، به سمت بالا می رفتند یا اینکه به سمت بالای لامپ پرواز می کردند، سپس خودشان را وارونه می کردند و به سمت زمین شیرجه می زدند. اگرچه در هر مورد، فیلم های با حرکت آهسته نشان داد که حشرات همواره سعی داشتند پشت خود را به سمت نور حفظ نمایند. پژوهشگران با چسباندن ردیاب های حرکتی کوچک روی حشرات این نتیجه گیری را تایید کردند.

پژوهشگران ازطریق شبیه سازی پرواز با استفاده از رایانه دریافتند که این مانورها می توانند مسیرهای حلقه ای حشرات را در اطراف نورهای مصنوعی شرح دهند. تایسون هدریک، کارشناس آیرودینامیک پرواز حشرات در دانشگاه کارولینای شمالی می گوید: تا به امروز این برترین استدلالی است که برای شرح این رفتار ارائه شده است. این یکی از مواردی است که فکر می کنیم درمورد طبیعت می دانیم، اما بعدا متوجه می شویم که اصلا درست نیست.

مطالعه تازه بعلاوه اشاره ای به نحوه کاهش این اثر دارد که می تواند حشرات را به روش های مختلفی از بین ببرد.

پژوهشگران دریافتند که حشرات درمقایسه با نورهایی که به سمت بالا می تابند یا به شکل افقی قرار دارند، کمتر تحت تاثیر نورهایی قرار می گیرند که به سمت پایین می تابند. این یافته با توصیه دیرینه پژوهشگران برای محدود کردن آلودگی نوری با استفاده از چراغ های رو به پایین که فقط زمین اطراف را روشن می نماید، مطابقت دارد.

دکتر اونز گفت، نور مصنوعی علاوه بر جلب حشرات، بعلاوه می تواند رشد کرم های پیله ساز را مختل کند، موجب توقف چشمک زدن کرم های شب تاب گردد و زیستگاه گونه های فعال در شب را که فقط در تاریکی مطلق از مخفیگاه خود خارج می شوند، کاهش دهد. او گفت: موثرترترین راه برای حل این مشکل این است که چراغ ها را همواره خاموش کنیم.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "پاسخ به یک پرسش قدیمی، چرا حشرات جذب نور می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به یک پرسش قدیمی، چرا حشرات جذب نور می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید