چه طور سبزیجات مان را هرس کنیم؟

به گزارش فدایی داری، اگر شما هم جز کسانی هستید که فکر می کنید سبزیجات بدون مراقبت و هرس هم رشد خوبی دارند، پس مطلب امروز برای شماست!

چه طور سبزیجات مان را هرس کنیم؟

چرا باید سبزیجات را هرس کنیم؟

هرس سبزیجات به آنها کمک می کند بهتر رشد کنند. چیدن برگ ها، قسمتی از شاخه و دیگر قسمت های سبزیجات، به گیاه این پیام را می دهد که هم چنان فاز رویشی را ادامه دهد و وارد فاز زایشی (گل دهی و میوه دهی) نشود. این کار همچنین به فرم گیری و مرتب ماندن باغچه تان و محصول دادن بیشتر گیاهان کمک می کند. هرس به موقع و منظم همچنین شما را از وجود آفات و بیماری ها در گیاهان تان با خبر می کند و با جلوگیری به موقع مانع پیشرفت بیماری و سرایتش به تمام گیاهان تان می شوید.

هرس سبزیجات برگی

بعضی سبزیجات مانند ریحان و گشنیز فقط به خاطر استفاده از برگ های خوشمزه شان پرورش داده می شوند. پس در این گونه سبزیجات اگر گیاه را هرس نکنید گیاه برگ هایی ضعیف و کوچک تولید می کند و بعد از مدتی به فاز زایشی و گل دهی می رود و سر شاخه ها خشک می شوند. پس برای برداشت برگ هایی خوشمزه و سرحال و داشتن گیاهانی پر پشت، سرشاخه سبزیجات برگی را تا یک گره پایین تر بچینید. به این ترتیب برای برداشت بعدی گیاه تعداد زیادی برگ های تازه و ترد دارید!

بعد از مدتی، حتی با بهترین رسیدگی و هرس، گیاه به فاز زایشی می رود و تولید دانه می کند. در این زمان هیچ نوع هرسی نمی تواند گیاه را از خشک شدن و مرگ نجات دهد.

می توانید از دانه هایی که گیاه تان در این زمان تولید می کند برای کاشت دوره بعدی سبزیجات تان استفاده کنید!

هرس سبزیجات چوبی

بعضی سبزیجات مانند آویشن، رزماری و مریم گلی با گذشت زمان شاخ و برگی چوبی پیدا می کنند. این سبزیجات را باید مرتب هرس کرد تا از چوبی شدن تمام شاخسارشان جلوگیری شود. هرس مناسب و نه فقط چیدن برگ ها، بهتر است در اوایل بهار و به محض مشاهده رشد تازه در گیاه انجام شود.

بهتر است هرس را خیلی دیر تر از این زمان انجام ندهید. چرا که این کار گیاه را به رشد تازه تشویق می کند و گیاه به جای اینکه انرژی اش را برای زمستان گذرانی نگه دارد، آن را صرف تولید برگ های تازه می کند.

ابزار هرس

هرس کردن به مقدار چیدن برگ ها به وسیله انگشتان ساده است! تنها تفاوت آن این است که از قیچی برای این کار استفاده می کنید!

حواستان باشد که عمل هرس را تمیز و با استفاده از یک قیچی تیز انجام دهید تا به جای له کردن و فشردن ساقه برشی تمیز در آن ایجاد کنید.

معمولا برای هرس سبزیجات به قیچی های قوی نیاز ندارید. اما برای ایجاد برش هایی دقیق و تمیز در شاخسار چوبی سبزیجات از قیچی هرس مخصوص گل رز استفاده کنید. از پیچاندن و به زور کندن شاخه ها پرهیز کنید. این کار گیاه را بد شکل می کند و می تواند به ابتلای گیاه به بیماری های گیاهی منجر شود.

حتما به این نکته توجه کنید که ابزار آلات هرس تان تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشند تا خود وسیله ای برای انتقال بیماری های گیاهی نشوند.

هرس برای سالم ماندن باغچه تان

بگذارید صادق باشیم! هرس گیاهان کار سختی است! البته نه از لحاظ فیزیکی. از این منظر که ما مجبوریم قسمت هایی از گیاهان عزیزمان را ببریم و دور بیاندازیم. حتی اگر این کار به نفع آنها باشد!

هرس و چیدن سرشاخه ها به شادابی، تردی و سالم ماندن گیاهان مان کمک می کند و مقدار زیادی برگ های تازه و خوشمزه برای آشپزی و درست کردن چاشنی ها برایمان فرآهم می کند علاوه بر اینکه باغچه مان را هم مرتب نگه می دارد.

هرس همچنین باعث جلوگیری از ابتلای گیاهان به بیماری ها و آفات می شود. یک گیاه آشفته و نامنظم بهترین مکان برای رشد شپشک ها و قارچ ها است. با هرس و آراستن به موقع و مرتب گیاه، جریان هوا در بین شاخ و برگ آن رفت و آمد می کند و سلامت گیاه تان تضمین می شود.

یک نکته

در هر بار هرس مقدار زیادی از گیاه را نچینید چرا که گیاه دچار شوک می شود و بازسازی دوباره سخت یا غیر ممکن خواهد بود.

حالا می توانید از حاصل دست رنجتان نوش جان کنید!

منبع: فوت و فن

به "چه طور سبزیجات مان را هرس کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه طور سبزیجات مان را هرس کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید