گلستان و گیلان و مازندران در صدر سرمایه گذاری های حوزه گردشگری هستند
به گزارش فدایی داری، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، گلستان و گیلان و مازندران در صدر سرمایه گذاری های حوزه گردشگری هستند.
علی اصغر شالبافیان (معاون گردشگری کشور) با اشاره به آنکه در استانها تعدادی فرصت سرمایه گذاری داریم که در ارائه آن نگاهمان به این سمت است که اعلام کنیم چه امکانات و فرصت هایی در منطقه ها مختلف وجود دارد و می تواند در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد، گفت: در واقع سرمایه گذاران را از وجود فرصت های موجود مطلع می کنیم اما در تدوین بسته های سرمایه گذاری نگاهمان آن است که در صورت امکان با مراجعی که چه زمین را در اختیار دارند چه صدور مجوز انجام می دهند هماهنگی های لازم را انجام دهیم.
برای مثال ممکن است زمینی در اختیار سازمان امور اراضی باشد اما تغییر کاربری آن به حوزه گردشگری نیازمند هماهنگی با سازمان محیط زیست و اخذ مجوز از این سازمان باشد و…در همکاری که با معاونان مالی استانداران داریم، تقریبا در بسته های ارائه شده یک مرحله شفاف سازی رخ داد اما نمیتوان گفت معرفی فرصت های سرمایه گذاری نیز مفید نیست و به درد نمی خورد، چرا که ممکن است به هر ترتیب در پیگیری های انجام شده آن فرصت به لحاظ موقعیت جغرافیایی، نوع خلاقیتی که میتوان به کار گرفت و…مورد توجه یک سرمایه گذار باشد. طبیعتا این بهتر از آن است که این فرصت ها معرفی نشوند.
احمد تجری (مدیر کل سرمایه گذاری منطقه ها نمونه گردشگری) نیز با اشاره به آنکه در نمایشگاه گردشگری سال گذشته امکان ارائه فرصت های گردشگری فراهم شد، گفت: سال گذشته حدود 1100 فرصت معرفی شد که امسال این رقم با رشد همراه شده و به 1500 فرصت رسیده. تعدادی از فرصت های سرمایه گذاری که سال گذشته معرفی شده بود امسال تبدیل به بسته سرمایه گذاری شده است. به این معنا که استعلامات گرفته شده، روند اجرایی طی و مسائل پروژه رفع و به قول معروف آماده اجرا می شود. امسال بیش از 500 بسته سرمایه گذاری در نمایشگاه گردشگری معرفی کرده ایم. تعدادی از این بسته ها از دل همان فرصت های سرمایه گذاری احصا شده و تعدادی هم تازه هستند. البته به تفکیک در اختیار نداریم.
به گفته او، در مجموع دو سال اخیر حدود 7200 موافقت اصولی صادر شده و 1288 مجوز ایجاد صادر شد. تمام اینها پتانسیل تبدیل به فرصت یا بسته سرمایه گذاری را دارند که به عوامل مختلفی از جمله تعامل بین دستگاهی در استان، وجود متقاضی و معارض و…بستگی دارد. در این میان در دولت سیزدهم بیش از 1600 پروژه افتتاح شده و 40 همت حجم سرمایه گذاری و افتتاح در دولت سیزدهم بود.
تجری در پاسخ به این سوال که با توجه به آنکه به ثمر رسیدن پروژه های گردشگری زمان بر هستند از این رو چند درصد از این 1600 پروژه که در دولت سیزدهم افتتاح شده است، صفر تا صد آن در این دولت انجام شده و چند در صد آنها ثمره فعالیت های دولتهای گذشته است، گفت: در حال حاضر آمار دقیقی در این خصوص در دست نداریم. عموما قدمت پروژه های در دست احداث بیش از 3 و 4 سال نیست. البته به غیر از منطقه ها نمونه گردشگری که پروژه های بزرگی هستند مابقی روالی حدود 4 سال دارند. در واقع میتوان گفت حدود 50 درصد پروژه ها در همین دولت بود. از بومگردی ها گرفته تا آژانس ها و پروژه های گردشگری و اقامتی و...
مدیر کل سرمایه گذاری منطقه ها نمونه گردشگری در پاسخ به این سوال که در کدام استانها شاهد بیشترین افتتاح و بیشترین حجم سرمایه گذاری بودیم، گفت: در حوزه معرفی فرصتها استانهای شمالی از جمله گلستان، گیلان و مازندران در صدر قرار دارند. درحوزه افتتاح نیز اینگونه بوده و با توجه به آنکه استانهای شمالی ماهیت وسیع و پتانسیل بهتری برای جذب سرمایه گذار دارند. از این رو حجم افتتاح ها در این استانها و همچنین تهران بیشتر است. ضمن آنکه بیشترین سرمایه گذاری ها در بخش اقامتی است و بومگردی ها در صدر قرار دارند.
به گفته تجری، بیشترین حجم سرمایه گذاری نیز در استان تهران است که به رقم 104 هزار میلیارد تومان می رسد و شامل حوزه توسعه فضاهای اقامتی است. البته انواع تاسیسات گردشگری را نیز در بر می گیرد. برخی استانها که میزان حجم اقامت آنها اشباع شده مانند خراسان رضوی بیشتر به سمت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری تفریحی می روند و البته که یزد بیشترین تعداد پروژه را دارد که در حدود 300 پروژه است.
تجری در پاسخ به این سوال که آیا در این مجموعه به سرمایه گذاران مشاوره هایی برای آنکه در کدام بخش ها سرمایه گذاری کنند و تمام سرمایه ها به سمت اقامتی نرود، داده می شود، گفت: ما مشاوره می دهیم و نیازسنجی ها برای هر استان انجام شد. آمار کلی در اختیار داریم هر چند نیاز است تا بروزرسانی شود. البته که صادر کردن مجوز نهایی در اختیار ماست اما در نهایت نمی توانیم سرمایه گذار را مجبور به سرمایه گذاری در بخشی خاص کنیم و سرمایه گذار خودش تصمیم نهایی را می گیرد و ما نمی توانیم مانع او شویم. اما سعی داریم با تعریف مشوق ها سرمایه گذاری ها را هدایت کنیم.
منبع: همگردی