انواع روش های تقویت حافظه (روش های علمی، خوراکی ها و گیاهان دارویی)

به گزارش فدایی داری، به احتمال زیاد برای شما هم تا به حال پیش آمده است که فراموش کنید کلیدهای خود را کجا گذاشته اید، برخی اسامی را از یاد برده و یا در آزمونی مهم برخی مطالب را به زحمت به یاد آورده اید. در چنین شرایطی حتما آرزو کرده اید که ای کاش حافظه بهتری داشتم! این اتفاقات از معمول ترین اتفاقات زندگی است و برای همه ما پیش آمده است. اما برای تقویت حافظه بلند مدت چه باید کرد؟ در ادامه روش های تقویت حافظه را معرفی می کنیم تا حافظه ای قدرتمندتر، به خصوص در به یادسپاری مطالب درسی داشته باشید.

انواع روش های تقویت حافظه (روش های علمی، خوراکی ها و گیاهان دارویی)

در این مطلب سعی خواهیم کرد تا بهترین روش های علمی برای افزایش حافظه و همچنین خوراکی ها و گیاهان دارویی مفید در این زمینه را بررسی کنیم.

روش های تقویت حافظه

روش های مختلفی برای تقویت حافظه وجود دارد؛ روش هایی مانند موارد زیر که در ادامه به تشریح هر کدام می پردازیم.

  • تقویت حافظه به روش علمی
  • تقویت حافظه با خوراکی ها
  • تقویت حافظه با گیاهان دارویی

تقویت حافظه به روش علمی

توصیه می کنیم برای تقویت هرچه بهتر حافظه، حتما 11 استراتژی زیر را امتحان کنید. این 11 روش اثبات شده، حافظه تان را بهبود می بخشد و قدرت فراخوانی و نگهداری اطلاعات مغزتان را بهتر می کنند.

1. جمع کردن حواس

حواس جمع یکی از مهم ترین مولفه های یک حافظه خوب است. برای این که اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت تان منتقل شود، باید هنگام مطالعه حواسی کاملا جمع و متمرکز داشته باشید. بنابراین باید سعی کنید در مکانی خالی از هر نوع حواس پرتی درس بخوانید. اتاقی انتخاب کنید که صدای تلویزیون، موسیقی، گوشی، صدای خانواده و هر چیز منجر به حواس پرتی در آن نباشد.

شاید رهایی از عوامل مزاحم چندان راحت نباشد، مخصوصا اگر خانه ای پررفت و آمد، خانواده ای شلوغ و … داشته باشید. در این صورت می توانید شرایط خود را توضیح داده و خواهش کنید کمی بیشتر مراعات حال شما را کنند.

2. داشتن برنامه مرتب

تحقیقات نشان می دهد افرادی که برنامه ای منظم برای درس خواندن دارند، پیروز تر از کسانی هستند که شب امتحان به اجبار می خواهند همه مطالب را در یک شب یاد بگیرند. مطالعه در طول سال تحصیلی به یادسپاری و ماندگاری اطلاعات را بهتر می کند. در حالی که مطالعه در شب امتحان تمام اطلاعات را به حافظه کوتاه مدت می فرستد. پس سعی کنید در طول سال تحصیلی برنامه ای منظم برای خود تعیین کرده و مرتب تر مطالعه کنید تا مغزتان فرصت بیشتری برای پردازش اطلاعات و ثبت آن ها در حافظه بلندمدتان داشته باشد.

البته باید با بکار دریافت روش های افزایش انگیزه نیز به امر کمک کنید؛ چراکه نداشتن انگیزه موجب به هم خوردن هر برنامه ای می شود!

3. سازمان دهی کردن

محققان معتقدند مغز ما اطلاعات مشابه را در دسته های مرتبط سازمان دهی می کند. می توانید از این مزیت به خوبی بهره ببرید. برای این کار سعی کنید اطلاعاتی مشابهی را که از مطالب می گیرید، دسته بندی کنید. در هنگام مطالعه اگر مطلبی را می خوانید و احساس می کنید با مطلبی که قبلا خوانده اید مشابه است، آن را هم به یاد بیاورید و در ذهن خود مرور کنید. یا می توانید دفتری برای خود تعیین کنید و در حین مطالعه مطالب مشابه را کنار هم یادداشت کنید. در آخر نوشته های خود را مرور کنید و ارتباط مطالب را به خوبی درک کنید.

4. استفاده از ابزار یادآوری

ابزار یادآوری روشی است که اغلب دانش آموزان از آن برای به یادسپاری بهتر مطالب استفاده می کنند. این ابزار صرفا راهی برای فراخوانی بهتر دانسته ها هستند. برای مثال می توانید اصطلاحی را که نمی توانید به خوبی به خاطر بسپارید را با کلمه ای مشابه مرتبط کنید و سپس به راحتی به یاد بسپارید. همچنین می توانید از تصاویر مثبت یا طنز، برخی آهنگ ها و … بهره ببرید. در این حالت اگر در مواقع ضروری اطلاعات مورد نیازتان را نتوانید به خاطر بیاورید، با یادآوری ابزاری که استفاده کرده بودید، اطلاعات هم به سرعت برای شما یادآوری می شوند.

5. تمرین و تکرار کردن

یکی دیگر از روش های تقویت حافظه تمرین و تکرار است. برای به یاد آوردن اطلاعات باید آنچه را که می خوانید در مغز خود رمزگذاری کنید. برای رمزگذاری اطلاعات در حافظه بلندمدت، باید از روش تمرین و تکرار بهره ببرید. برای مثال فرض کنید اطلاعاتی در رابطه با یک موضوع را می خواهید رمزگذاری کرده و به حافظه بلندکدت خود بسپارید؛ در ابتدا یک کلمه کلیدی از مطلب مورد نظر تعیین کنید (کلمه کلیدی باید مفهوم کلی مطلب را دربر گیرد) سپس تعریف این کلمه کلیدی را بخوانید (اگر تعریفی وجود ندارد، می توانید خودتان یک تعریف چندخطی بنویسید) و در مرحله آخر تمام مطلب را که شامل توضیحات بیشتر با جزئیات مفصل تر است، بخوانید. پس از چند بار تکرار این فرآیند برای مطالب مختلف، احتمالا متوجه خواهید شد فراخوانی اطلاعات برای تان بسیار آسان تر شده است.

6. تجسم کردن مفاهیم

نوع یادگیری افراد با یکدیگر متفاوت است. برخی یادگیری و یادآوری بصری بهتری دارند و با تجسم تصاویر، اینفوگرافیک، نمودار و … بهتر می توانند اطلاعات را فراخوانی کنند. شما هم اگر یادگیری بصری بهتری دارید، این روش را امتحان کنید. به تصاویر، اینفوگرافیک، نمودارها و … کتاب تان دقت کنید و مطالبی را که مطالعه کرده اید، از طریق آن ها تجسم کنید. اگر چنین اَشکالی در کتاب شما وجود ندارد، خودتان نمودارها یا اشکالی در حاشیه کتاب یا دفترچه یادداشت های تان بکشید. می توانید از رنگ های مختلف هم برای هایلایت کردن نکات مهم بهره ببرید؛ از رنگ های یکسان برای مطالب مرتبط بهره ببرید تا دسته بندی و یادآوری آن ها ساده تر باشد.

7. مرتبط کردن اطلاعات جدید

وقتی مشغول مطالعه مطالب جدید هستید، وقت بگذارید و این اطلاعات را با دانسته های قبلی خود ارتباط دهید. اگر این اطلاعات جدید را با دانسته های قبلی خود مرتبط کنید، احتمال این که در صورت لزوم آن ها را سریع تر به یاد بیاورید، بسیار بالاست. می توانید از دفترچه یادداشتی که تهیه کرده بودید، استفاده کرده و مطالب مرتبط را مرور و تحلیل کنید.

8. خواندن با صدای بلند

تحقیقاتی در سال 2017 انجام شد که نشان می دهد بلند خواندن برخی مطالب، ماندگاری آن ها در حافظه طولانی مدت را افزایش می دهد. می توانید برخی مطالب را یک بار خوانده و مفهوم آن را با صدای بلند برای خود توضیح دهید. کلمه کلیدی، جزئیات و کلیاتی را که خودتان احساس می کنید مهم هستند، با صدای بلند مانند یک معلم برای خود تشریح کنید. حتی می توانید به همراه دوست تان مطالعه کرده و مطالب را برای یکدیگر توضیح دهید تا یادگیری عمیق تری داشته باشید.

9. تمرکز بیشتر روی مطالب سخت

آیا تا به حال متوجه شده اید که یادآوری اطلاعات ابتدا و خاتمهی یک فصل، ساده تر از قسمت میانی آن است؟ محققان دریافته اند که ترتیب اطلاعات در به یادسپاری و فراخوانی آن ها تاثیر بسکمک دارد که به آن اثر سری می گویند. برای خنثی کردن این اثر باید مطالب میانی (یا هرجایی از مطلب که برای تان سخت است) را یک یا چند بار دیگر تکرار کنید. برخی مطالب، به خصوص مطالب سختتر، نیاز به تکرار و تمرین بیشتری دارند. استراتژی دیگر این است؛ آنچه را که آموخته اید، بازسازی کنید. یعنی در صورتی که روش فعلی تان جوابگو نیست، روش دیگری برای یادگیری اتخاذ کنید.

10. تغییر دادن روال مطالعه

یکی دیگر از روش های تقویت حافظه تغییر دادن روال مطالعه است. می توانید هرازگاهی مکان مطالعه خود را تغییر دهید. برای مثال اگر دائما در اتاق خود درس می خوانید، به اتاق دیگری بروید یا حتی کتابخانه را امتحان کنید. گاهی اوقات تغییر فضای پیرامون می تواند انگیزه و انرژی بیشتری برای مطالعه ایجاد کند. روشی دیگر این است که زمان های مطالعه خود را متنوع تر کنید. مثلا اگر زمان اصلی مطالعه شما عصر است، گاهی اوقات صبح ها هم مطالعه کنید و یا اطلاعات شب گذشته را مرور کنید.

11. به اندازه کافی خوابیدن

همه ما می دانیم خواب کافی همواره در قدرت یادگیری و حافظه تاثیر بسزایی دارد. همچنین تحقیقات نشان می دهد چرت زدن پس از یادگیری چیزهای جدید، در یادگیری سریع تر و ثبت آن ها در حافظه بلندمدت بسیار موثر است. در سال 2014 آزمایشاتی روی چند موش آزمایشگاهی انجام شد؛ چیزهایی جدید به آن ها آموزش دادند و سپس گروهی از موش ها خواب کوتاهی را تجربه کرده و گروهی دیگر نه. گروه اول در آزمونی که از آن ها گرفته شد نتیجه بهتری نشان دادند.

بنابراین سری بعد که مطالب جدیدی مطالعه کردید، شب را به خوبی بخوابید تا یادگیری عمیق تری تجربه کنید.

تقویت حافظه با خوراکی ها

سلول های خاکستری مغز هم مانند هر کدام از سلول ها و ارگان های بدن، برای عملکرد بهتر به تغذیه نیاز دارند. تغذیه آن ها از طریق موادی که ما می خوریم تامین می شود. پس سعی کنیم خوراکی هایی را که برای مغز و حافظه مان موثرتر هستند، بشناسیم.

1. مویز

از قدیم الایام خواص مویز مورد توجه بوده و به عنوان تقویت کننده حافظه شناخته می شود. مویز نوعی کشمش سیاه است و در ایران به فراوانی وجود دارد. مواد مغذی و همچنین قندی که در مویز وجود دارد، عملکرد مغز را به طور چشم گیری بهبود می بخشد.

2. گردو

گردو سرشار از ویتامین E است و علاوه بر این که حافظه را تقویت می کند، از آلزایمر نیز پیشگیری می کند. مصرف گردو به صورت ناشتا مزیت های فراوانی از جمله تقویت حافظه طولانی مدت، کنترل قند خون، کنترل چربی خون و … دارد.

3. خرما

خرما به خصوص خرمای خشک، یکی از خوراکی هایی است که به تنهایی هم می تواند یک غذای کامل به شمار رود. خرما مزیت های بی شماری از جمله بهبود قدرت حافظه دارد.

4. کرفس

کرفس از سبزیجاتی است که معمولا آن را به عنوان یک لاغرکننده خوب می شناسیم. کرفس علاوه بر این مزیت، مواد مغذی فراوانی برای تقویت حافظه و سلول های خاکستری مغز نیز دارد.

5. ماهی سالمون

یکی از ماهی های سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، ماهی سالمون است. اسیدهای چرب امگا 3 از مهم ترین منابع غذایی سلول های خاکستری مغز هستند.

6. زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ در لیست روش های تقویت حافظه به کمک خوراکی ها، یکی از بالاترین جایگاه ها را دارد. شاید طی این سال ها بارها شنیده باشید که زرده تخم مرغ چربی بالایی دارد و مصرف زیاد آن مضر است. اما باید بدانید کلسترول موجود در زرده تخم مرغ از نوع مفید است و پروتئین فراوانی که دارد، موجب تقویت مغز و عملکرد آن می شود.

7. شکلات تلخ

شکلات تلخ در بهبود گردش خون در بدن و به خصوص مغز بسیار مفید است. شکلات هرچقدر تلخ تر بوده و رنگ آن تیره تر باشد بهتر است.

8. زردچوبه

زردچوبه سرشار از کورکومین است و به همین دلیل توجه زیادی را به خود جلب کرده است. زردچوبه می تواند قدرت پردازش اطلاعات در مغز و سطح هوشکمک آن را بالاتر می برد.

9. چغندر

چغندر از دسته گیاهان ریشه ای است و سرشار از آنتی اکسیدان، نیترات، قند مفید و … است. مزیت های بی شمار این گیاه، آن را در دسته خوراکی های بسیار مفید قرار داده است. نیترات موجود در چغندر گردش خون را بهبود می بخشد و قند موجود در آن، انرژی لازم برای عملکرد سلول های خاکستری مغز را تامین می کند. در مجموع این ویژگی ها چغندر را به یکی از تقویت کننده های ویژه مغز تبدیل کرده است.

10. انواع لوبیا

لوبیاها حاوی پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب امگا 3، گلوکز و … هستند که همگی به نوعی در بهبود گردش خون در بدن، تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز مفیدند.

تقویت حافظه با گیاهان دارویی

استفاده از گیاهان دارویی از گزینه هایی است که اغلب ما اعتقاد ویژه ای به آن داریم. گیاهان دارویی خواص معجزه آسای زیادی دارند. اما برخی از آن ها برای تقویت حافظه بیشتر شناخته شده اند که در زیر معرفی کرده ایم.

1. چای سبز

چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدن از فرایند پیری مغز جلوگیری می کند و با تغییرات شیمیایی بدن در اثر بالا رفتن سن مقابله می کند.

2. رزماری

گیاه رزماری نیز به تقویت کننده حافظه معروف است. دمنوش یا عطر و رایحه این گیاه، معجونی برای سلامتی و شادابی مغز، ضدسرطان، افزایش تمرکز و … است. این گیاه در ایران معمولا به عنوان نوعی ادویه شناخته می شود.

3. ریحان

ریحان به اکسیژن رسانی و در نتیجه بهبود گردش خون کمک بسکمک می کند. از آنجایی که مغز بدون خون کافی نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد، ریحان در کیفیت عملکرد مغز بسیار موثر است.

4. زعفران

زعفران گیاهی است که با تولید هورمون هایی ویژه در بدن، خاصیت شادی آوری دارد. همچنین می تواند با تحریک سلول های مغز، قدرت حافظه و یادگیری را به طور چشم گیری افزایش دهد.

5. آویشن

آویشن گیاهی سرشار از آپی زنین است که در افزایش تعداد نورون ها تاثیر بسزایی دارد. دمنوش یا چای آویشن را مصرف کنید تا ارتباط بین سلول های مغزتان بهبود یافته و در نتیجه عملکرد حافظه تان بهتر شود.

6. قهوه

تاثیر قهوه در بهبود عملکرد مغز ثابت شده است. مصرف قهوه در زمان امتحان یا مطالعه مطالب جدید و سخت، معمولا تاثیر خوبی در یادگیری سریع تر و عمیق تر مطالب دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های مطالعه برای امتحان

7. مریم گلی

گیاه مریم گلی گیاهی است که هم دمنوش و هم عصاره یا رایحه آن معجونی برای سلامتی بدن هستند. تحقیقات ثابت کرده که مصرف دمنوش یا عصاره این گیاه تاثیر فراوانی در یادآوری سریع تر یک کلمه دارد. همچنین از آلزایمر و پیری مغز نیز به خوبی پیشگیری می کند.

8. سیر

سیر از زمان های دور همواره در لیست روش های تقویت حافظه با استفاده از گیاهان دارویی بوده است. این گیاه دارای مقدار زیادی آلیسین (آنتی اکسیدان) است که علاوه بر تقویت حافظه، از انواع سرطان ها نیز پیشگیری می کند.

9. اسطوخودوس

پیشینیان ما همواره از گیاه اسطوخودوس برای انواع امراض مغزی مانند مالیخولیا، صرع و … استفاده می کردند. امروزه اثبات شده است که این گیاه تاثیر بسکمک در حافظه و یادگیری سریع دارد. همواره مصرف پودری همراه با کمی عسل یا مصرف دمنوش آن توصیه شده است.

10. گندم سبز

گندم سبز یا جو وحشی تمرکز را افزایش داده و آرامش بخش سیستم عصبی است. مصرف گندم سبز به صورت عصاره ای یا پودری توصیه می شود. تحقیقات ثابت کرده که استفاده از این گیاه یادآوری اطلاعات از مغز را بهبود بخشیده و از آلزایمر نیز پیشگیری می کند.

سخن آخر

در این مطلب انواع مختلف روش های تقویت مغز و بهبود عملکرد آن را معرفی کردیم تا با استفاده از آن ها آزمون های پیروز تری پشت سر گذاشته و از حافظه ای قوی تر در زندگی بهره ببرید. البته با استفاده از نکات موجود در مطلب افزایش مهارت های یادگیری با 10 راه حل موثر نیز می توانید مهارت های یادگیری و فراخوانی اطلاعات خود را تقویت کنید.

در خاتمه پیشنهاد می کنیم با خوراکی های مقوی حافظه از نظر طب سنتی، اسلامی و مدرن نیز در انگیزه آشنا شوید.

نظر شما چیست؟ آیا تا به حال از روش های معرفی شده استفاده کرده اید؟ چه نتیجه ای از آن ها گرفته اید؟ آیا روش های دیگری برای تقویت حافظه می شناسید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "انواع روش های تقویت حافظه (روش های علمی، خوراکی ها و گیاهان دارویی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع روش های تقویت حافظه (روش های علمی، خوراکی ها و گیاهان دارویی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید