بازارساز اتوماتیک (AMM) چیست؟

به گزارش فدایی داری، امور اقتصادی غیرمتمرکز یا دی فای (DeFi)، نحوه خرید و فروش رمزارزها را با تحول روبرو نموده است. یکی از بنیادی ترین روش های پروتکل های دی فای استفاده از مفهومی به نام بازارساز اتوماتیک(Automated Market Maker) است. اگرچه ممکن است بسیاری از سرمایه گذاران با AMMها آشنا نباشند، اما آنها در تضمین نقدینگی در یک صرافی غیرمتمرکز نقش اساسی ایفا می نمایند.

بازارساز اتوماتیک (AMM) چیست؟

بازارساز چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع AMM ابتدا باید با بازارساز عادی آشنا شویم. در یک بازار اقتصادی سنتی مانند بازار سهام، بازارسازها شرکت های شخص ثالثی هستند که نقدینگی میان خریداران و فروشندگان را تأمین می نمایند.

در طول تاریخ، صرافی های متمرکز مکانی برای اتصال خریداران و فروشندگان بوده اند. اما اگر نقدینگی کافی در بازار وجود نداشته باشد که پشتیبان سفارشات خرید و فروش باشد، ممکن است انحراف قیمت (Slippage) به وجود بیاید. در این حالت قیمت دارایی پیش از تکمیل قرارداد افزایش پیدا می نماید.

به همین علت صرافی های متمرکز وابسته به مؤسسات اقتصادی مانند بانک ها یا تجار و صندوق های سرمایه ای هستند تا نقدینگی اضافی ایجاد نمایند. این بازارسازها سفارشات خرید و فروش چندگانه ای را ایجاد می نمایند که طرف های معامله برای هر قراردادی آماده باشند.

نقدینگی چه اهمیتی دارد؟

یک رمزارز با نقدینگی بالا می تواند به سادگی به قیمت منصفانه بازار فروخته گردد. در مقابل، یک دارایی با نقدینگی پایین نمی تواند بدون کوشش یا کاهش ارزش به فروش برسد. یعنی اگر نقدینگی کافی وجود نداشته باشد، نمی توانید به قیمتی که در نظر دارید، برسید. به همین علت بازارسازها در بازار اقتصادی اهمیت زیادی دارند.

بازارساز اتوماتیک چیست؟

بازارساز اتوماتیک (AMM) یک سیستم است که به طور اتوماتیک سفارشات خرید و فروش یک صرافی غیرمتمرکز را انجام می دهد. بر خلاف بازارسازهای عادی، بازارسازهای اتوماتیک کار خود را با استفاده از برنامه های اتوماتیک رایانه ای انجام می دهند که تحت عنوان قراردادهای هوشمند شناخته می شوند. این قراردادهای هوشمند به طور اتوماتیک تراکنش های میان خریداران و فروشندگان را تسویه می نمایند.

با استفاده از بازارسازهای اتوماتیک، برای انجام معاملات نیازی به وجود یک شخص ثالث نیست. در عوض خریداران و فروشندگان می توانند به طور مستقیم با AMM و الگوریتم آن معامله نمایند که قیمت رمزارز موردمعامله را مشخص می نماید. این امر اهمیت زیادی برای بازار آلت کوین دارد. در این بازار توکن های آلت کوین مشخصی با نقدینگی پایین وجود دارند. با استفاده از یک AMM شما می توانید هر رمزارزی را که بخواهید بدون ارتباط مستقیم با یک فروشنده یا خریدار دیگر معامله کنید. در مقابل، صرافی های متمرکز رمزارز مانند Coinbase یا Binance از بازارساز اتوماتیک استفاده نمی نمایند.

با این حال، اگرچه بازارسازهای اتوماتیک فرآیند تراکنش را اتوماتیک می نمایند، اما آنها همچنان برای عملکرد خود به وجود فراهم نمایندگان نقدینگی یا ذخایر نقدینگی نیاز دارند. ذخایر نقدینگی، صندوقی از رمزارزهاست که برای انجام معاملات آینده مورد استفاده قرار می گیرد. کسانی که در این صندوق ها سرمایه گذاری می نمایند به عنوان فراهم نمایندگان نقدینگی شناخته می شوند.

بازارسازهای اتوماتیک یکی از بزرگ ترین نوآوری های دی فای هستند. بدون آنها صرافی های غیرمتمرکز وجود نداشتند و معامله گران رمزارز به صرافی های متمرکز و واسطه نیاز پیدا می کردند. با این حال، بازارسازهای اتوماتیک هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارند.

منبع: مجله شنبه

به "بازارساز اتوماتیک (AMM) چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازارساز اتوماتیک (AMM) چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید