با این 20 ایده عکس هایی فوق العاده از خودتان بگیرید

به گزارش فدایی داری، خودنگاره یا سلف پرتره به سبکی از عکاسی و نقاشی گفته می شد که هنرمند در آن ها خودش را به عنوان سوژه انتخاب می نماید. هنگام عکاسی از خود، داشتن الهام و ایده مناسب یکی از اصلی ترین موضوعات است. اگر خیلی وقت است که به این سبک عکاسی علاقه دارید، احتمالاً بیش از سایر افراد با چالش پیدا کردن ایده عکاسی مناسب روبرو شده باشید. در این مقاله چند مورد از ایده های عکاسی خودنگاره را با شما در میان می گذاریم که می توانند در این زمینه یاری بزرگی برای شما محسوب شوند.

با این 20 ایده عکس هایی فوق العاده از خودتان بگیرید

حالا، اگر در زمینه عکاسی مبتدی باشید، حتماً از خودتان می پرسید: تفاوت بین سلفی و پرتره خودنگاره چیست؟ با افزایش محبوبیت تلفن های هوشمند، خودنگاره ها جای خودشان را بیشتر به سلفی ها دادند. با این حال، عکاسی خودنگاره مجذوب نمایندهیت های خاص و ویژه خیلی بیشتری دارد که یک عکس سلفی هرگز نمی تواند داشته باشد. تفاوت بین این دو کمی پیچیده است. اما سلفی ها معمولاً به صورت ناگهانی و آنی و با دوربین گوشی گرفته می شوند. ولی خودنگاره ها با تفکر و دقت خیلی بیشتری ثبت می شوند و هدف آن ها کشف مضامین عمیقی مانند هویت است.

در این مقاله، ما 22 ایده مجذوب نماینده برای عکاسی خودنگاره ارائه خواهیم کرد که برای عکاسان در هر سطح مهارتی مناسب است.

1. تغییر منظر و زاویه را امتحان کنید

اولین گزینه در فهرست ایده های عکاسی خودنگاره، تغییر منظر است. بسیاری از خود پرتره ها با همان منظر و پرسپکتیو سنتی مستقیم ثبت می شوند. ولی بعضی نیز جسارت بیشتری به خرج داده و از منظر بالا و پایین استفاده می نمایند تا حس مقیاس و احساس پویایی بیشتری به عکس اضافه نمایند.

البته هر دو رویکرد مزایای خود را دارند: رویکرد سنتی و انتخاب پرسپکتیو مستقیم باعث می شود عکس ها حس صمیمیت بیشتری داشته باشند. در حالی که استفاده از پرسپکتیو منحصر به فرد احساس فعالیت و حرکت را به بیننده منتقل می نماید.

بنابراین، اگر مثل همواره از دیدگاه سنتی استفاده می کنید، چرا این بار سعی نمی کنید تا کمی زاویه عکس را تغییر دهید؟ از سوی دیگر، اگر جزو آن دسته عکاسانی هستید که عکس هایی پویا و با زاویه می گیرید، شاید بهتر باشد این بار اوضاع را آرام تر نموده و خودنگاره خود را با رویکردی سنتی و مستقیم ثبت کنید.

2. از موشن بلر بهره ببرید

منظور تکنیک موشن بلور (Motion Blur) یا همان تاری حرکتی، تار شدن بعضی تصاویر و یا فیلم ها بر اثر حرکت سوژه عکاسی و یا دوربین است. در حالی که بسیاری از عکاسان پرتره و خودنگاره سعی دارند تا تمام تصاویر خود را خیلی صاف و شفاف ثبت نمایند، استفاده از نوردهی طولانی تر می تواند جلوه های بصری مجذوب نمایندهی برای عکس شما ایجاد نموده و باعث ایجاد تنوع شود. با کاهش سرعت شاتر دوربین و ایجاد حرکت در طول زمان نورگیری لنز، می توانید نتایجی منحصر به فرد و حتی سورئال خلق نموده و خودنگاره هایی خاص و عالی داشته باشید.

3. از سایه ها بهره ببرید

با اعمال سنجیده سایه ها، می توانید جلوه های دراماتیک ایجاد کنید. به عنوان مثال، می توانید بعضی نواحی صورت، بدن و محیط اطراف را تاریک و مبهم کنید. از سوی دیگر، نور شدید هم می تواند کاربردهایی داشته باشد. از نور شدید می توان برای اعمال الگوهای تأثیرگذار یا حتی اسرارآمیز در یک پرتره شخصی استفاده کرد. این در حالی است که سایه هایی با طیف ملایم می توانند فضای آرام تری را منتقل نمایند.

4. سبک های مینیمالیسم را آزمایش کنید

مینیمالیسم شکلی از هنر انتزاعی است که در دهه 1960 در آمریکا توسعه یافت و با آثار هنری متشکل از اشکال هندسی ساده شناخته می شود. خودنگاره و پرتره های شخصی مینیمافهرستی زیبایی خود را مدیون سادگی هستند. در این سبک سعی می شود تا با کاهش جزئیات اضافی، بر شکل و سوژه اصلی بیشترین تمرکز را داشته باشیم. بعضی از تکنیک های عکاسی خودنگاره مینیمافهرستی جهت جلب بیشترین توجه به سوژه مورد نظر، از پس زمینه های ساده، عمق میدان کم، و/یا سایه ها یا های لایت ها استفاده می نمایند.

5. روی رنگ ها تأکید کنید

رنگ ها در عکس های خودنگاره می توانند احساسات و ایده ها را منتقل کند. آن ها بعلاوه می توانند توجه بیننده را به سمت خود سوژه راهنمایی نمایند. یکی از راه های ساده ولی بسیار مؤثر برای ثبت سلف پرتره های مجذوب نماینده، استفاده از رنگ ها به عنوان ابزاری بیان خود است. به عنوان مثال، در حالی که رنگ های قرمز می توانند عکسی چشم نواز و خاص ایجاد نمایند، رنگ آبی بیشتر آرامش بخش است.

علاوه بر این، رنگ می تواند مکان، زمان، احساسات سوژه و جو عکس را نشان دهند. به کارگیری عمدی رنگ های مختلف در یک عکس سلف پرتره می تواند تکنیک مناسبی برای جلب توجه، تنظیم صحنه و تقویت کنش های سوژه عکاسی باشد.

6. عکس های انتزاعی بگیرید

هدف عکاسان انتزاعی خلق تصاویر مجذوب نماینده بصری بدون تکیه بر روینمودهای مرسوم عکاسی از خود است. چند مثال از عکس های خود پرتره انتزاعی شامل استفاده از حرکت عمدی دوربین (ICM)، حرکت سوژه در طول نوردهی طولانی (در بالا بحث شد!)، و نوردهی انتخابی است. نوردهی دوگانه نیز می تواند به عنوان راه دیگری برای ایجاد تنوع در حالت انتزاعی یک عکس باشد. در این روش، با ترکیب لایه های عکس می توانید فوق العاده ای به دست بیاورید.

7. پرتره خود را بدون چهره ثبت کنید

یک عکس پرتره مجذوب نماینده همواره و لزوماً به یک چهره احتیاجی ندارد. پرتره های بدون صورت بیشتر می توانند توجه را به محیط اطراف جلب نمایند؛ چراکه با حذف صورت، عناصر دیگری مانند خط ها، سایه ، رنگ، نور و … بیشتر برجسته شده و می توانند حس و حال و اتمسفر را تغییر ببخشند. در عکس های این چنینی، استفاده از وسایل یا محیط های جالب می تواند سرنخ هایی در خصوص شخصیت سوژه عکاسی نیز اضافه کند.

8. عمق میدان مختلف را آزمایش کنید

اگر به تازگی به حیطه و زمینه خودنگاره ورود نموده اید، سعی کنید عمق های میدان مختلف را هم حتماً آزمایش کنید. عمق میدان در واقع آن نواحی از عکس را معین می نماید که واضح هستند و باقی عکس تار می شوند. به عنوان مثال، افکت بوکه دقیقاً همین کار را می نماید و سوژه از پس زمینه جدا می نماید تا سوژه شفاف و واضح باشد و پس زمینه کمی مات می شود تا تمرکز بیننده روی سوژه منعطف شود. بنابراین با استفاده از کنترل دقیق عمق میدان، می توانید منطقه ها متمرکز و بدون فوکوس را در یک تصویر ترکیب کنید. با انتخاب عمق میدان بالا، پس زمینه عکس شما نیز به خوبی شفاف و واضح خواهد بود، بنابراین جزئیات بیشتری در تصویر خودنگاره درج خواهند شد. استفاده از عمق تصویر زیاد به خصوص زمانی کاربرد دارد که عکاس بخواهد چیز مهمی را در پس زمینه عکس به تصویر بکشد.

9. نوردهی های مختلف را آزمایش کنید

گاهی اوقات یک شات عکس کافی نیست و نوردهی موردنظر شما ثبت نمی شود. در این شرایط، شاید بهتر باشد از تکنیک نوردهی چندگانه (Multiple-exposure) بهره ببرید. این تکنیک 2 یا چند مرتبه نوردهی را در یک عکس ترکیب می نماید. در دوربین های قدیمی که از فیلم عکاسی استفاده می شد، عکاس کوشش می کرد تا در یک قلب فیلم چندین بار نوردهی کند. ولی در دوربین های عکاسی دیجیتال امروزی، خود دوربین ها می توانند عملکرد نوردهی چندگانه را در اختیار افراد قرار دهند.

البته از تکنیک های تاریک خانه و یا فتوشاپ نیز می توان برای ایجاد جلوه های نوردهی و ترکیب آن ها استفاده کرد. اما صرف نظر از روش، تکنیک های پرتره با نوردهی چندگانه اطلاعات بیشتری را در یک تصویر ارائه نموده و به شما امکان می دهد پیغام ها و مضامین عمیق تری را کاوش کنید.

10. عکس های سیاه و سفید را هم آزمایش کنید

دهمین گزینه در فهرست ایده های عکاسی خودنگاره ما مربوط به استفاده از تکنیک سیاه و سفید می شود. شاید تصور کنید که سیاه و سفید کردن تصویر خیلی بدیهی و ساده به نظر می رسد، ولی همین تکنیک ساده می تواند عکس هایی منحصر به فردی ثبت کند که نگاه مخاطب را روی سوژه عکس متمرکز می نماید. عدم به کارگیری رنگ باعث تأکید بیشتر روی کنتراست و تضادها شده و تمرکز بیشتر روی تأثیر نور در عکس معطوف می شود. عکس های خودنگاره که با تکنیک سیاه و سفید گرفته شده باشند بعلاوه می توانند چارچوبی رسمی، متفکرانه و یا مستند به عکس بدهند.

11. بازتاب و انعکاس را آزمایش کنید

گرفتن یک عکس خودنگاره و پرتره به وسیله سطوح بازتابنده می تواند چند مزیت داشته باشد:

  • خود دوربین را هم می توان به عنوان یکی از عناصر محیط سوژه در عکس گنجاند تا اطلاعات بیشتری در اختیار بیننده قرار بگیرد.
  • عکاسی خودنگاره از پشت دوربین امکان دست کاری و تنظیم نوردهی را آسان تر می نماید.
  • به کارگیری یک سطح انعکاس دهنده می تواند محیط اطراف را بیشتر در عکس بگنجاند

12. از فضاهای باز و بزرگ بهره ببرید

خیلی از پرتره ها در محیط های داخل ساختمان و آتلیه ها گرفته می شوند. این در حالی است که استفاده از فضای باز می تواند فرصتی عالی باشد تا داستان خود را بیشتر توسعه دهید و اطلاعات بیشتری را در عکس بگنجانید. جنگل ها، مراتع، آبراه ها، طبیعت شهری و یا هر محیط دیگری می تواند اطلاعات زیادی را در بر داشته باشد و به داستان عکس شما اضافه کند. خودنگاره های مبتنی بر طبیعت بعلاوه اطلاعات مناسبی در خصوص ساعت، آب وهوا، مکان جغرافیایی، فصل و منظره ارائه می نمایند.

13. اشیاء مختلف را به کار بگیرید

از همان اولین روزهای آغاز سبک عکاسی از خود، از اشیاء برای تکمیل عکاسی و محیط استفاده می شد. بسیاری از سلف پرتره های معروف عکاسی از آیتم هایی برای یاری به انتقال روحیه یا بینش (insight) استفاده نموده اند. به عنوان مثال، می توانید به خودنگاره های Andy Warhol رجوع کنید. البته این موضوع را باید در خاطر داشت که تمام خودنگاره ها با یکدیگر متفاوت هستند، چراکه عکاس ها با یکدیگر تفاوت داشته و شیوه تفکر و تصمیم گیری آن ها فرق دارد. با این حال، استفاده از اشیاء و وسایل اضافی می تواند به انتقال مضمون یاری کند.

14. یک عکس را در عکس دیگری قرار دهید

در میان ایده های عکاسی که داشتید، تا حالا به این فکر نموده بودید که یک عکس را به چند لایه تقسیم کنید؟ مثلاً، هنگام گرفتن عکس خود نگاره، عکس دیگری از خودتان را در دست بگیرید و اجازه دهید این تصویر بخشی از ترکیب بندی عکس تازه شما را شامل شود (مانند عکس بالا). از عکس های مختلف خودتان می توانید برای این کار بهره ببرید. استفاده از عکس های داخل تلفن همراه هم می تواند ایده مجذوب نمایندهی باشد. در هر حال، این ایده یک سطح اضافی به ابعاد یک پرتره اضافه می نماید و بیننده تشویق به تجزیه و تحلیل بیشتر عکس می نماید.

15. اشیاء مختلف را جلوی لنز قرار دهید

گاهی اوقات، به کارگیری اشیاء و ابزارهای ساده می تواند فضای یک تصویر را تغییر دهد. به عنوان مثال، می توانید از منشورها برای شکست نور بهره ببرید تا جلوه های نوری زیبایی در عکس شما خلق شود. چیزهای مختلفی می توان جلوی لنز گذاشت تا به عنوان نوعی فیلتر عمل نموده و حس و حال خاصی به عکس شما ببخشد. به عنوان مثالی دیگر، بعضی مقداری وازلین به روکش لنز می زنند تا جلوه ای رمانتیک، بدون فوکوس و زیبا به تصویر ببخشند.

16. سرعت شاتر بالا را آزمایش کنید

پیش تر در فهرست ایده های عکاسی خودنگاره در خصوص استفاده از سرعت شاتر پایین و استفاده از تکنیک موشن بلر (تاری حرکتی) صحبت شده بود. ولی این گزینه دقیقاً برعکس ایده قبلی است. این مرتبه سرعت شاتر را بالاتر ببرید تا حرکات در همان لحظه فریز نمایند. به این تکنیک Frozen Motion گفته می شود و همان طور که در تصویر بالا دیدن می کنید، برای عکاسی از اجسام متحرک مناسب است. به دلیل سرعت بالای عکاسی و شاتر در این تکنیک عکاسی، تصویر شما به شکلی خواهد بود که گویی سوژه عکاسی شما ثابت بوده است. این تکنیک عکاسی برای عکس های ورزشی و حیات وحش بسیار متداول است، ولی از آن می توانید برای ثبت خودنگاره های مجذوب نماینده هم بهره ببرید. برای انجام این کار، سرعت شاتر سریع تری را انتخاب کنید، سپس از تایمر دوربین بهره ببرید تا بعد از آغاز حرکت شما، به صورت اتوماتیک عکاس را بگیرد.

17. جزئیات را به تصویر بکشید

هیچ الزامی وجود ندارد که تمام پرتره های های شخصی و عکس های خودنگاره شامل یک فرد کامل باشد. بزرگ نمایی در عکس ها و تنها به تصویر کشیدن بخشی از یک شخص می تواند اطلاعات زیادی را در خصوص او نشان دهد. عکاسی از جزئیاتی مانند دست و یا چشم می تواند ایده خوبی برای جایگزینی عکاسی از کل چهره سوژه باشد. اگر قصد عکاسی داستانی با چند فریم مختلف را داشته باشید، این کار مجذوب نمایندهیت بسیار بیشتری خواهد داشت، چراکه اطلاعاتی تکمیلی و کامل تر از سوژه عکاسی شما ارائه می نمایند. جای زخم ها و یا چین و چروک ها، هرکدام داستانی را بیان می نمایند. زمانی که این جزئیات دقیق را در عکس می گنجانید، در واقع داستانی از اتفاقات بدن آن شخص را طول زمان را به تصویر می کشید.

18. از ایده سایر افراد یاری بگیرید

در دنیای هنر، همواره می توان از کارهای سایر هنرمندان الهام گرفت. دیدنی عکس های خودنگاره سایر هنرمندان شاید باعث شکل گیری ایده های تخیلی و بدیعی در فکر شما شود. البته شما می توانید از ایده های آن ها نیز برای عکس های خودتان بهره ببرید. تنها کافی است مقداری زمان را به جستجو در اینترنت و دیدنی ابتکارها و ایده های عکاس های مختلف اختصاص دهید.

19. خلاقانه کادربندی کنید

کادربندی یکی از رایج ترین تکنیک ها برای بهبود ترکیب عکس است. در میان ایده های عکاسی خودنگاره، استفاده از درها و پنجره ها برای کادربندی را هم در خاطر داشته باشید. البته روش های خلاقانه بسیار زیادی برای کادربندی وجود دارد. در مجموع، از بسیاری از اشیاء اطراف خودتان می توانید برای کادربندی عکس بهره ببرید.

20. در حالت عمودی عکاسی کنید

آخرین مورد از فهرست ایده های عکاسی امروز به حالت نگهداری دوربین بازمی شود. همان طور که می دانید، حالت عکس ها را به طور کلی به دو دسته عمودی (Portrait) و افقی (Landscape) تقسیم می نمایند. حالت پرتره طبعاً درازتر بوده و برای عکاسی از افراد مناسب تر است. حتی نام گذاری آن هم به این خاطر است که از گذشته، برای گرفتن عکس از افراد از حالت عمودی دوربین استفاده می شده است. از سوی دیگر، حالت افقی (Landscape) نیز همان طور که از نام آن پیدا است، برای ثبت تصاویر از منظره بیشتر کاربرد داشته است. با این حال، هیچ قانون و لزومی وجود ندارد که برای عکاسی از افراد همواره باید از حالت پرتره بهره ببرید. شما می توانید از حالت افقی نیز برای ثبت خودنگاره های خود استفاده نموده و نتایجی عالی را به دست بیاورید. بنابراین شاید بهتر باشد این گزینه را هم در میان ایده های عکاسی خود یادداشت کنید!

منبع: Digital Photography School

منبع: دیجیکالا مگ

به "با این 20 ایده عکس هایی فوق العاده از خودتان بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این 20 ایده عکس هایی فوق العاده از خودتان بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید