تمدن اسرارآمیز تپه مردگان

به گزارش فدایی داری، به تمدن های باستانی و اسرار مگوی این تمدن ها علاقه دارید؟ به نظر شما هم سیستم های پیشرفته تمدن های باستانی عجیب و غریب هستند؟ این مقاله در خصوص یکی از عجیب ترین تمدن های باستانی دنیاست.

تمدن اسرارآمیز تپه مردگان

یکی از قدیمی ترین تمدن های انسانی شناخته شده در دنیا، تمدن تپه مردگان در پاکستان است که یکی از مهم ترین سایت های باستانی در دنیاست. مجله گردشگری فدایی داری در این مقاله به معرفی یکی از اسرار آمیزترین تمدن های بشری پرداخته است، با ما همراه شوید.

چرا تمدن تپه مردگان پاکستان اهمیت دارد؟

حدود 2500 سال قبل از میلاد مسیح در دوران ستارگان، در جنوب پاکستان و در دره سند جایی که قبلا بخشی از سرزمین پهناور هند بوده، تمدنی بزرگ و باشکوه وجود داشته که به موهنجودارو معروف بوده است. این تمدن، یکی از بزرگترین تمدن های باستانی دنیا بوده و دارای شهرهای بزرگ و پیشرفته، ساختمان های مذهبی، سیستم آبیاری پیشرفته و تکنولوژی های معماری پیشرفته بوده است.

معابر سیار درون شهر، ساختمان های مسکونی، حمام ها، بازارها و ساختمان های مذهبی مانند معابد و قربانگاه ها از جمله مهم ترین آثار باستانی تپه مردگان هستند. این تمدن نشانگر سطح پیشرفت و سازمان دهی اجتماعی و فرهنگی بالای مردمان آن دوران است.

این مکان در سال 1980 به عنوان یکی از آثار دنیای در یونسکو به ثبت رسید. تپه مردگان دارای ویژگی های فراوانی است که آن را از سایر مکان های باستانی متمایز می نماید.

این مکان که در دوران خود یکی از بزرگ ترین شهرهای باستانی دنیا بوده مساحتی حدود 250 هکتار دارد. برای ساخت این تمدن برنامه ریزی دقیق شهری اجرا شده بوده است. خیابان ها و معابر شبکه بندی شده و محله های مسکونی با ساختمان های زیبا و برجسته ساخته شده اند.

در تپه مردگان، ساختمان هایی بزرگ و پیچیده وجود دارد که شامل ساختمان های مسکونی، بازرگانی، مذهبی و اداری است. بعضی از ساختمان ها تا 15 متر ارتفاع دارند و از آجر ساخته شده اند.

یکی از ویژگی های مهم موهنجودارو، سیستم آبیاری پیشرفته آن است. این سیستم شامل شبکه ای از کانال ها و چاه ها بوده است که برای آبیاری زمین های کشاورزی و تامین آب شهر استفاده می شده است. روی بسیاری از ساختمان ها و اشیا موجود در تپه مردگان، نمادها و آثار هنری یافت می گردد.

در تپه مردگان، قبرستانی نیز وجود دارد که محل دفن ساکنان این شهر باستانی بوده است. قبرها به صورت خاکستری و برجسته شکل بوده و علایم و نمادهای مرتبط با آیین های مذهبی و باورهای آن موقع را در بر دارند.

جالب است بدانید که در این تپه سامانه بهداشتی پیشرفته ای وجود داشته است. خانه ها دستشویی و سیستم آب جاری و حتی سیستم پیشرفته مدیریت زباله داشته اند.

تپه مردگان مهمترین مرکز فرهنگی و هنری در زمان خود بوده است. آثار هنری متنوعی از جمله سکه ها، مجسمه ها و ظروف طلا و نقره در این منطقه کشف شده است. این آثار شاهکارهای هنر باستانی را نمایان می سازند.

تپه مردگان به عنوان یکی از مکان های باستانی برجسته و باارزش دنیای، اهمیت بسیاری دارد و همچنان مورد تحقیقات و آنالیز های علمی فراوانی قرار گرفته است. بازدید از این منطقه، فرصتی برای درک بهتر تاریخ و فرهنگ باستانی مردمان قدیمی را فراهم می نماید.

پیشنهاد مطالعه : مطلب پادشاهی طبیعت در زیباترین روستای متروکه چین را مطالعه کنید.منبع: پیام دلتا

به "تمدن اسرارآمیز تپه مردگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمدن اسرارآمیز تپه مردگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید