در سرزمین خیال انگیز مرگور

به گزارش فدایی داری، مرگور نام دهستانی است از بخش سیلوانای ارومیه که در 20 الی50 کیلومتری جنوب غربی این شهرستان و در امتداد جاده بند واقع شده است. مرکز این دهستان روستای زیوه است که بخشی از آن بر بلندای تپه تاریخی این منطقه ساخته شده است. مساحت مرگور حدود 442 کیلومتر مربع است که در محدوده آن بیش از 50 روستای کوچک و بزرگ وجود دارد.

در سرزمین خیال انگیز مرگور

فدایی داری: مرگور، منطقه ای است مرزی و سرسبز که بیشتر ساکنان آن را کردهای کرمانجی تشکیل می دهند. زبان مردم منطقه، گویش کرمانجی است که یکی از گویش های کردی به شمار می رود.

جمعیت این دهستان بالغ بر 50 هزار نفر است و روح زندگی عشیره ای و بی آلایش، در جای جای آن به چشم می آید. به علت وجود آب و هوای ییلاقی، عشایر منطقه در دامنه های کوهستانی و برفگیر، از دام های خود نگهداری می نمایند.

جاذبه های طبیعی: دشت مرگور به علت وجود آب و هوای کوهستانی، رودخانه ها و دره های پرآب و عمیق، کوههای بلند و طبیعت بی نظیر با مردمانی آزاده وغیور، همیشه در طول تاریخ مورد توجه بوده است. دامنه های کوههای بوز سینا و دالامپر، مملو از ریواس و کنگر و گیاهان صنعتی همانند گون، گونه های متعدد درختی و درختچه ای، همانند انجیر کوهی و گیاهان دارویی مانند گل گاو زبان،شیرین بیان، پونه، کاکوتی و خاکشیر است.

آبشار سوله دوکل: روستای سوله دوکل با ارتفاع 1900متر،مرتفع ترین روستای این دهستان است که دارای آبشار زیبا و دل انگیزی است که همیشه پذیرای بسیاری از گردشگران تابستانی است.

دریاچه فصلی دالامپر که هرساله، بویژه در بهار و تابستان در دامنه کوه دالامپر پدید می آید، از جاذبه های بی بدیل این منطقه به شمار می رود.

چشمه های آبگرم هفت آباد: روستای هفت آباد از لحاظ ارتفاع، پایین ترین روستای این دهستان است که دارای چشمه های آبگرم متعددی است که برای بعضی بیماری های استخوانی خاصیت درمانی دارد و در فصل تابستان، میزبان مسافرانی است که برای تسکین بیماری های خود به این دیار می آیند.

جنگل رِل باوان: این جنگل با انبوه درختان خودرو و درختان گردوی کوهی در روستای باوان دامن گسترده است.

از جاذبه های مهم گردشگری و توریستی این منطقه، می توان به روستاهای ییلاقی سرسبز و خوش آب و هوای نوی، چریک آباد و گیسیان، به همراه باغات سیب و انواع میوه های تابستانی و دره های سرسبز بنار و ملیان و چشمه های متعدد آب شیرین، چون چشمه کانی تابر و چشمه چل آشان اشاره نمود.

تاریخ شگفت انگیز مرگور: تاریخ شگفت انگیز به همراه میراث طبیعی این منطقه، به یکباره خزانه ای از ثروت و نعمت طبیعت را در جلوی چشم آدمی قرار می دهد. وجود آثار باستانی و تپه های تاریخی نشان می دهد که این منطقه از گذشته های دور همیشه مورد توجه ایرانیان بوده است. محوطه نوسنگی قبرستان براسب، تپه های شیخ زرد،گره قلما، کلات ژارآباد، گره پنبو، بره گری، فلکان، سیوان، گردوک، ملاشریف، کاوله گوند،گره فله، گره کوزه و دهها اثر دیگر، مؤید وجود و تداوم تمدن از زمان شکل گیری روستاهای اولیه و استقرار در دشت ها در دوره نوسنگی تا دوران معاصر در این منطقه است.

منطقه ها هدف گردشگری: سرزمینی بکر و دست نخورده، با طبیعتی زیبا و آرامش ناشی از آن، به همراه خوی میهمان نوازی و خونگرمی ساکنان مرگور، دست به دست هم داده تا لحظات به یادماندنی و خاطره انگیزی برای گردشگران به ارمغان آورد. آبشار سوله دوکل، دالامپر و هفت آباد مرگور از سوی سازمان میراث فرهنگی به عنوان منطقه ها هدف گردشگری به ثبت رسیده است.

منبع: توریسم آنلاین

به "در سرزمین خیال انگیز مرگور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سرزمین خیال انگیز مرگور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید