دلایل اهمیت سفر ظریف به کشورهای آمریکای لاتین و پاکستان

به گزارش فدایی داری، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به آنالیز دلایل اهمیت سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای آمریکای لاتین و پاکستان پرداخت.

دلایل اهمیت سفر ظریف به کشورهای آمریکای لاتین و پاکستان

به گزارش فدایی داری، علی اکبر فرازی گفت: آمریکای لاتین یکی از مناطقی است که ایران سعی در گسترش روابط خود با آن را دارد که از ابتدا با بیشتر این کشورها رابطه شاخص و حسنه ای داشته است. سفر اخیر آقای ظریف هم به آن منطقه دارای اهمیت خاصی بود. در حالی که غربی ها فکر می کردند که راه ها و منافذ تنفسی برای اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بسته شده، دیدند که سفر به آمریکای جنوبی فرصت های نهفته ایران در این کشورها را عیان کرد. بسیار امکانات بالقوه ای در آمریکای لاتین و کشورهای مختلف از جمله ونزوئلا و کوبا و بولیوی وجود دارد، که از قبل بنیادهایش وجود داشته و حالا آقای ظریف تحرک تازه ای به آنها داده و می توانیم منتظر باشیم تا بسیاری از پتانسیل های قبلی احیا شوند. چه در زمینه مراودات تجاری و چه در زمینه صادرات فنی و مهندسی و پروژه های مشترکی که ایران در آن کشورها به لحاظ داروسازی، پزشکی، ساختمان سازی و اتوموبیل سازی دارد، زمینه همکاری فراهم است. کشورهایی که مورد تحریم هستند با این مراودات این پیغام را می دهند که می توانند نیازهای هم را تا حدود زیادی خود این کشورها در ارتباط با یکدیگر بر آورده نمایند. اینکه آمریکایی ها فکر می کردند راه تنفس صد درصدی را برای ایران می بندند، منتفی شده است. مراودات ایران با این کشورها به ویژه ونزوئلا ثابت کرد که امکانات بالقوه ای وجود دارد که دو کشور با هم پوشانی می توانند از آنها استفاده نموده و به یاری هم بیایند.

این کارشناس اضافه کرد: سفر ظریف به پاکستان سفر مهمی است و در دوره بسیار مهمی هم انجام می گردد. رابطه ایران با پاکستان رابطه استراتژیک و بسیار برادرانه و محبت آمیز ای است. ما با هر دولتی که در پاکستان سر کار آمده رابطه حسنه ای داشتیم چرا که پیوندهای عمیق فرهنگی با مردم این کشور داریم و قطعا در این موقعیت حساس رایزنی با پاکستان در زمینه های مختلف به نفع منطقه و به نفع دو کشور باشد. از نظر مالی در شرایط تحریم هم این سفر می تواند راهگشا باشد. هر دو کشور همکاری های تجاری و مالی قدیمی با هم دارند و هر دو عضو قدیمی اکو هستند و در آن همکاری های مشترکی دارند. پروژه های مشترکی هم قبلا تعریف شده بود که امیدواریم در این سفر این پروژه ها بازتعریف شوند و آنهایی که به فعلیت در نیامده، قطعی و اجرایی شوند.

مشروح این تبادل نظر را اینجا بخوانید.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "دلایل اهمیت سفر ظریف به کشورهای آمریکای لاتین و پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل اهمیت سفر ظریف به کشورهای آمریکای لاتین و پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید