سواحل صخره ای فلایش در زومایای اسپانیا

به گزارش فدایی داری، گردشگران زیادی هر ساله برای تماشا زیبایی های زومایا که یکی از شهرهای شمالی کشور اسپانیا می باشد به این شهر زیبا سفر می نمایند که یکی از بی نظیر ترین شاهکار طبیعت را می توان در این منطقه دید و جزو مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر زومایا به شمار میرود و به مانند یک اثر هنری باعث یا همان صخره های فلایش جذب شدن گردشگران از اقصی نقاط جهان به این ساحل زیبا شده است و این مکان تماشای جایی نیست جز ساحل منحصر به فرد شهر زومایا که در استان باسک قرار گرفته است. با ما در مجله خبرنگاران همراه باشید تا شما را با سواحل زومایا این مکان مجذوب کننده و تماشای که به مانند تابلوی نقاشی زیبایی می ماند آشنا کنیم .

سواحل صخره ای فلایش در زومایای اسپانیا

ساحل صخره ای

لایه های رسوبی با جنس مختلف که در سواحل فلایش وجود دارد به دلیل تغییرات اقلیمی که در این منطقه در طی میلیون ها سال اجرا شده است سنگ های رسوبی تشکیل شده اند که باد و آب در طی این سالیان دراز باعث فرسایش آنها وایجاد شکل های گوناگون و زیبایی شده است. در واقع می توان فلایش را نوعی از ساحل دانست که از سنگ های رسوبی بسیار قدیمی تشکیل شده است . صفحات قاره ای در طول زمان حرکت می نمایند و این حرکت سبب می شود که لایه های زیرین به سمت ساحل آورده شوند در حقیقت این لایه ها رسوبی در امتداد فلات قاره و در زیر آب شکل گرفته بودند و با این تغییرات ساختاری زمین شناسی که در طی میلیون ها سال اتفاق افتاده اند باعث شده که این لایه های رسوبی و متراکم به سمت خشکی بیایند و تشکیل این ساحل زیبا را بدهند. بعضی از این لایه ها تشکیل شده متراکم تر و سفت تر از دیگر لایه ها می باشند و دلیلش این است که این لایه های مختلف دارای خواص گوناگونی هستند و در زمان های متفاوتی شکل گرفته اند بنابر این می توان نتیجه گرفت که ضخامت و استحکام لایه ها رابطه مستقیمی با شرایط اقلیمی حاکم بر زمان تشکیل این لایه های رسوبی دارد .

صخره های فلایش

اگر بخواهیم تعریف کلی از صخره های فلایش داشته باشیم به این صورت می توان اعلام کرد که از آن جا که لایه های متراکم بر اثر رانش نامنظم و بی قاعده زمین به وجود می آیند و باعث ایجاد این لایه ها با قطر های متفاوت می گردند که بعضی ممکن است چند متر قطر داشته باشند در حالی که بعضی دیگر حتی ممکن است چند سانتی متر بیشتر نباشند .و حتی ممکن است رانش زمین طوری باشد که این لایه های رسوبی زاویه ای عمودی داشته باشند و سر انجام فرسایش بیشتری که با گذشت زمان طولانی در لایه های با مقاومت کمتر صورت می گیرد و در لایه های با مقاومت بیشتر که در کنار هم قرار دارند فرسایش کمتری انجام می شود سبب ایجاد شکل های زیبایی می شوند و حالت شیار شیاری که در صخره های سنگی با از بین رفتن لایه های ضعیف تر به واسطه فرسایش به وجود می آید به این نوع صخره ها فلایش (flysch) می گویند .

سواحل زومایا

مطاله و تحقیق روی لایه های رسوبی این منطقه می توان به اطلاعات زیادی دست یافت اطلاعاتی که به 50 یا 100 میلیون سال پیش بر می شود. لایه های سواحل غربی نسبت به لایه های سواحل شرقی قدیمی تر می باشند و دلیلش این است که حرکت لایه های موجود در ساحل از غرب به شرق بوده است . صخره های فلایش زومایا لایه های تشکیل دهنده آن ها شکل گیریشان بدین گونه بوده که بیش از 50 میلیون سال قبل صفحات قاره ای ایبری و اروپا با هم برخورد نموده اند و سبب ایجاد این لایه های رسوبی شده اند یعنی این صخره های فلایش تقریبا 100 میلیون سال طول کشیده تا به این صورت که می بینیم تشکیل شده اند . سواحل زومایا که طولانی ترین سواحل فلایش پیوسته در کل دنیا می باشد دارای 8 کیلومتر طول می باشد که از شهر دبا شروع می شود و به گتاریا پس از زومایا ختم می شود . از سواحل ایتزوران می توان این صخره های فلایش را در سواحل زومایا در شمال اسپانیا به وضوح دید .

منبع: همگردی

به "سواحل صخره ای فلایش در زومایای اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سواحل صخره ای فلایش در زومایای اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید