طرز تهیه کیک خیس بدون شیر یا ماست ، با و بدون فر

به گزارش فدایی داری، کیک خیس با بافت نرم و منسجم خود در میان دوست داران کیک و شکلات جایگاه ویژه ای پیدا نموده است پس دانستن طرز تهیه کیک خیس با ماست برای دورهمی هایتان ضروری است. این کیک خوشمزه را با مواد موجود در منزل و به راحتی می توانید درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. در صورت نبود شیر یا ماست در منزل آن را با آب داغ تهیه کنید. طرز تهیه کیک خیس بدون شیر را در این مطلب بخوانید تا در منزل آن را با و بدون فر برای خود و عزیزان تان درست کنید.

طرز تهیه کیک خیس بدون شیر یا ماست ، با و بدون فر

مواد لازم برای تهیه کیک خیس بدون شیر

  • آرد همه منظوره یک و یک دوم فنجان
  • پودر کاکائو یک چهارم فنجان
  • جوش شیرین یک قاشق چای خوری
  • نمک یک سوم قاشق چای خوری
  • شکر یک فنجان
  • آب یک فنجان
  • روغن یک سوم فنجان
  • سرکه سفید یک قاشق غذاخوری
  • وانیل یک قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه سس شکلاتی

  • شیر سه چهارم فنجان
  • پودر کاکائو دو قاشق غذاخوری
  • شکر چهار تا شش قاشق غذاخوری
  • وانیل یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک خیس بدون شیر

1. فر و قالب کیک را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک خیس بدون شیر باید سی دقیقه قبل از آغاز پخت کیک، مواد لازم گفته شده را آماده کنید تا به دمای محیط برسند. فر را هم 15 دقیقه قبل از پخت کیک خیس تان با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم گردد. سپس به سراغ قالب سایز 23 سانتی متری یا نه اینچی خود بروید و آن را با کمی روغن چرب کنید و درون آن آرد بپاشید. قالب را به آهستگی به زمین بزنید تا آردهای اضافه آن بریزد. در صورت نداشتن آرد از کاغذ روغنی هم می توانید بهره ببرید تنها باید مقدار قالب بریده و داخل آن بیاندازید. پیشنهاد ما به شما علاقه مندان کیک خیس درست کردن طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر است.

2. مواد کیک را مخلوط کنید

حال در دومین مرحله از طرز تهیه کیک خیس بدون شیر باید به سراغ مواد خشک بروید تا آن ها را با یکدیگر مخلوط کنید. پس یک کاسه مناسب انتخاب نموده تا در آن آرد، نمک، پودرکاکائو و جوش شیرین را الک و مخلوط کنید. بهتر است این مواد را دو بار الک کنید تا هم آرد هوادهی شده و هم کیک خیس تان سبک تر باشد. در صورت استفاده از آرد گندم آن را باید چهار بار الک کنید. حال شکر را به مواد اضافه و خوب مخلوط شان کنید. در صورت استفاده از شکر دانه درشت بهتر است آن را در یک فنجان آب حل نموده و در مرحله بعدی به مواد اضافه کنید. اگر می خواهید کیک خیس تان را با ماست درست کنید بهتر است طرز تهیه کیک خیس با ماست سون را خوانده و درست کنید.

3. مواد تر را اضافه کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه کیک خیس بدون شیر نوبت به اضافه کردن مواد تر می رسد پس باید یک حفره در کاسه ایجاد کنید. آب جوش، روغن، وانیل و سرکه را به مواد خشک اضافه کنید. حال به آرامی از مواد مایع در مرکز کاسه آغاز به مخلوط کردن کنید. با یاری کفگیر یا لیسک مواد را آن قدر هم بزنید تا آرد کامل با مواد مخلوط گردد. تنها مراقب باشید که بیش از حد مایه کیک را هم نزنید. حال که علاقه به کیک و شکلات دارید پس طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس را حتما امتحان کنید.

4. مواد را داخل قالب بریزید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه کیک خیس بدون شیر باید مایه کیک را داخل قالب از قبل چرب شده بریزید. قالب را دو تا سه بار به سطح کارتان بکوبید تا حباب های هوای داخل قالب آزاد شوند. قالب را برای 35 تا 30 دقیقه داخل فر بگذارید تا کیک تان پخته و آماده سرو گردد. با گذشت 27 دقیقه با یک سیخ چوبی کیک تان را تست کنید تا از اندازه پخت یا خامی آن آگاه شوید. ناگفته نماند زمان پخت کیک خیس تان به درجه فر و مقدار ظرف تان بستگی دارد. در پایان سیخ چوبی را در مرکز کیک فرو کنید اگر مایه کیک به آن نچسبیده بود، قالب را رو برای ده دقیقه روی یک توری سیمی بگذارید تا خنک گردد. سپس به آرامی قالب را برعکس کنید. در کنار کیک خیس به درست کردن پای سیب و دارچین هم برای میهمان هایتان می توانید فکر کنید.

مراحل درست کردن سس شکلاتی برای روی کیک خیس

1. مواد را مخلوط کنید

برای تهیه سس شکلاتی روی کیک خیس بدون شیر باید پودرکاکائو، وانیل، شکر و شیر را در یک تابه با یکدیگر مخلوط کنید. تابه را روی حرارت ملایم بگذارید و تا جایی که غلیظ و کرم رنگ گردد هم بزنید. در آخر دقت داشته باشید که مخلوط تان باید بدون توده های ریز و صاف باشد.

2. سس شکلاتی را روی کیک بریزید

در دومین مرحله از طرز تهیه سس شکلاتی باید سس را روی کیک بریزید. پس کیک خیس بدون شیر را روی یک توری سیمی بگذارید و سس شکلاتی را روی آن بریزید. با استفاده از یک کفگیر روی کیک را صاف نموده و اضافه های آن را بگیرید. در ادامه کیک را می توانید با برش های میوه، خرده آجیل، خامه، ترافل های رنگی، چیپس شکلاتی و اسمارتیز تزئین کنید.

نکات تکمیلی پخت کیک خیس بدون شیر

کیک خیس چه در فر و چه بدون آن دستورهای متفاوتی دارد اما چیزی که مهم است دانستن نکاتی در رابطه با پخت آن است تا کیک خیسی با پف، عطر و طعم عالی داشته باشید. پس ضروری است نکات گفته شده زیر را خوانده و به آن ها عمل کنید.

پخت کیک خیس بدون شیر و فر

شما طرز تهیه کیک خیس بدون شیر با فر را در بالا خواندید اما آن را به راحتی و بدون فر هم می توانید درست کنید. برترین جایگزین فر، توستر و قابلمه است. همان طور که در مطالب قبلی طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه و کیک اسفنجی در توستر را گفته ایم، این کیک را هم در توستر می توانید درست کنید. برای درست کردن کیک خیس بدون شیر و فر مواد لازم و روش تهیه همان است. تنها باید آن را در توستر قرار دهید پس طرز تهیه کیک شکلاتی خیس را در کتاب کاله بخوانید تا بهتر مراحل پخت را پیش ببرید.

تزئین کیک خیس

کیک خیس برترین گزینه برای کیک تولد می تواند باشد پس برای تزئین آن می توانید برترین ایده ها را پیدا و روی آن پیاده کنید. شما با توجه به سایز قالب کیک تان آن را می توانید با گاناش شکلاتی، شکوفه های خامه، آجیل یا چیپس شکلاتی تزئین کنید.

پف نکردن کیک خیس

این کیک که بدون تخم مرغ درست شده است دلایل زیادی برای پف نکردن آن می تواند وجود داشته باشد که در ادامه مهم ترین آن ها را نام خواهیم برد:

1. خوب الک نکردن آرد

2. مخلوط کردن نامناسب

3. بیش از حد مخلوط کردن مایه کیک

4. گذشتن تاریخ انقضای جوش شیرین

چسبناک بودن کیک خیس بدون شیر

در طرز تهیه کیک خیس دقت داشته باشید که هم زدن بیش از حد مایه کیک، آن را چسبناک و لزج مانند می نماید. برترین کار آن است که مواد خشک و تر را تا جایی که ترکیب می شوند هم بزنید. از سویی دیگر بعد از پخت حتما آن را در جای خنک، خشک و به دور از منطقه ها مرطوب آشپزخانه نگه دارید. اگر به طعم و عطر قهوه علاقه دارید حتما طرز کیک قهوه خیس را امتحان کنید.

علت پوسته شدن روی کیک

مهم ترین علتی که روی کیک خیس تان پوسته پوسته می گردد، ریختن بیش از حد مایه خمیر در قالب کیک تان است. از سویی دیگر اگر قالب مناسبی برای پخت آن انتخاب نکنید و کوچیک تر باشد، کیک تحت فشار قرار گرفته و روی آن پوسته پوسته می گردد. در نهایت به زمان پخت هم دقت داشته باشید که بیشتر از زمان گفته شده، نگردد که روی ظاهر کیک خیس تان تاثیر می گذارد. با توجه به علاقه تان به شکلات و کاکائو حتما کیک شکلاتی اسفنجی را هم برای روزهای تعطیل تان امتحان کنید.

مرطوب بودن کیک خیس بدون شیر

برای داشتن کیکی مرطوب برترین کار آن است که دو قاشق غذاخوری شکر را با چهار قاشق غذاخوری آب در یک قابلمه مناسب بجوشانید تا کامل حل گردد سپس با یاری قلمویی مناسب و تمیز چند قاشق از شربت را روی کیک خیس یا لایه های آن بمالید. حال با وجود کاکائو، کیک کاکائوی اسفنجی را هم می توانید در دورهمی هایتان درست کنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه کیک خیس بدون شیر یا ماست ، با و بدون فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک خیس بدون شیر یا ماست ، با و بدون فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید