فناوری HDCP در برابر HDMI؛ چه تفاوت هایی وجود دارد؟

به گزارش فدایی داری، احتمالا به کرات نام درگاه HDMI را شنیده اید اما فناوری HDCP چیزی است که کمتر با آن برخورد نموده اید. جالب است بدانید که دو تکنولوژی نام برده به شدت شبیه به یکدیگر هستند اما تفاوت هایی بین HDMI و HDCP وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل و بعلاوه به زبان ساده به این موضوع بپردازیم.

فناوری HDCP در برابر HDMI؛ چه تفاوت هایی وجود دارد؟

دو تکنولوژی HDMI و HDCP برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند اما جالب است بدانید که شما در حقیقت با استفاده از هر دو فناوری HDCP و HDMI از یک محتوای دیجیتالی لذت می برید. در ادامه ابتدا فناوری HDCP را تعریف نموده و سپس تفاوت این ویژگی را با HDMI شرح می دهیم.

فناوری HDCP چیست؟

HDCP مخفف عبارت High-bandwidth Digital Content Protection به معنای حفاظت از محتوای دیجیتال با پهنای باند بالا است. بر همین اساس، HDCP به یک پروتکل ارتباطی تلقی می گردد که از محتوای دیجیتالی حق انتشار در برابر ضبط شدن غیر قانونی محافظت می نماید. به زبان ساده تر، اگر شما در حال پخش یک محتوای ویدیویی هستید، تمام ابزارهای مورد احتیاج، از صفحه نمایش گرفته تا حتی کابل اتصالِ دستگاه پخش به مانیتور یا تلویزیون باید با فناوری HDCP سازگار باشند؛ در غیر این صورت، شما با یک صفحه سیاه یا حتی پیغام های خطا روبه رو خواهید شد.

در واقع HDCP کاری می نماید تا پخش نماینده بلوری و کابل اطلاعات صوتی و تصویری را در قالب یک پیغام رمزگذاری شده به وسیله کابل به صفحه نمایش مثل تلویزیون هوشمند، پروژکتور یا حتی مانیتور انتقال دهند. سپس دو دستگاه، یعنی پخش نماینده دیجیتال و صفحه نمایش به اصطلاح به یکدیگر دست می دهند (Handshake) تا کدهای امنیتی به وسیله پروتکل HDCP بین دو دستگاه رد و بدل گردد. اگر این فرایند با موفقیت آمیز انجام گردد، تلویزیون یا مانیتور مربوطه سیگنال را از حالت رمزگذاری شده خارج نموده و در نهایت شما با محتوای بصری روبه رو خواهید شد.

یک نکته مهم که باید به آن اشاره کنیم در این موضوع خلاصه شده که فناوری HDCP دارای نسخه های فرق دارد. در حال حاضر که این مطلب نوشته می گردد، دو نسخه HDCP 1.4 و HDCP 2.2 وجود دارد. اگر شما در حال دیدنی هر نوع محتوا با کیفیت 4K و حتی بیشتر هستید، شما حتما باید دستگاه هایی سازگار با HDCP 2.2 داشته باشید. حتی کابل تصویر هم باید با این نسخه از فناوری HDCP سازگار باشد. در غیر این صورت، باید محتواهای بین 1080 پیکسل تا 4K را دیدن کنید تا دستگاه و کابل ها با پروتکل HDCP 1.4 به طور کامل سازگار باشند؛ چرا که این مدل پروتکل به وسیله بیشتر دستگاه ها و کابل ها پشتیبانی می گردد.

فناوری HDMI چیست؟

HDMI مخفف High Definition Multimedia Interface به معنای رابط چند رسانه ای با کیفیت بسیار بالا است. در واقع HDMI یک رابط دیجیتالی برای اتصال دو دستگاه دیجیتال محسوب می گردد تا اطلاعات صوتی و ویدیویی بین دو دستگاه رد و بدل گردد. کابل HDMI در واقع محتوای ویدیویی را با همین متد روی تلویزیون و مانیتور به نمایش می کشد؛ چرا که در نقش یک رابط بین دستگاه پخش نماینده و صفحه نمایش عمل می نماید. البته کابل های HDMI باید متناسب با دستگاه پخش نماینده دیجیتال و صفحه نمایش باشند.

کابل های HDMI اغلب با HDCP سازگار هستند؛ به این معنا که شما می توانید دو دستگاه سازگار با HDCP را به یکدیگر متصل کنید. یکی دیگر از کابل هایی که از پروتکل HDCP پشتیبانی می نماید، کابل DVI یا Digital Visual Interface است که جزو یکی دیگر از ملزومات برای نمایش محتوای تصویری به شمار میرود.

تفاوت بین فناوری HDCP و HDMI

حالا که معنی و صد البته مکانیسم HDMI و HDCP را به خوبی می دانیم، شرح تفاوت های بین این دو تکنولوژی راحت تر است. همان طور که متوجه شده اید HDCP یک قابلیت مبتنی بر نرم افزار و HDMI یک تکنولوژی مبتنی بر سخت افزار محسوب می گردد. HDCP را می توانیم یک مقیاس امنیتی تعریف کنیم که بر مبنای پروتکل معین عمل می نماید تا محتوای دیجتالی به صورت غیر قانونی ضبط نگردد، در حالی که HDMI یک کابل رابط است که سیگنال های بین دو دستگاه دیجیتال را منتقل می نماید.

HDMI و HDCP؛ دو تکنولوژی که دیگر آنها را با یکدیگر اشتباه نمی گیرید

باید اعتراف کرد که HDCP بیشتر به سود صاحبان محتوا است که حسابی دلشان می خواهد با نقض قانون حق انتشار و سرقت محتوای دیجیتال مبارزه نمایند. این موضوع شاید در بعضی سناریوها ناخوشایند باشد، اما اگر تمام اجزای دستگاه پخش به خصوص کابل HDMI با پروتکل HDCP سازگار باشد، قطع به یقین شما از محتوای بصری دلخواهتان بدون هیچ مسئله ای لذت خواهید برد.

در این مطلب کوشش نموده ایم با شرح HDCP و HDMI به طور ساده و مختصر به شما یاری کنیم تا این دو واژه تخصصی دنیای فناوری را مثل بسیاری از مردم به اشتباه استفاده نکنید.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "فناوری HDCP در برابر HDMI؛ چه تفاوت هایی وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری HDCP در برابر HDMI؛ چه تفاوت هایی وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید