قلعه سمیران یکی از جاذبه های گردشگری استان قزوین است

به گزارش فدایی داری، سیری در ایران/ براساس خبر و گزارش های بدست رسیده، قلعه سمیران یکی از جاذبه های گردشگری استان قزوین است.

قلعه سمیران یکی از جاذبه های گردشگری استان قزوین است

قلعه سمیران درکنار دریاچه سپیدرود و بالای تپه ای مرتفع و سنگی که رود قزل اوزن از جنوب آن میگذرد، واقع شده است.این قلعه از قلعه های پر اهمیت و معتبر ایران است و در بین اهالی منطقه به نامهای شیمران و سمیران معروف هست ولی در متون تاریخی به نامهای سمیران، شمیران، سمیرم، شمع ایران، کنگریان، سمیویروم و سالاریه از آن نام برده شده است. پیشینه این قلعه را به دوران قبل از اسلام نسبت می دهند و در طول سالهای سده چهارم هجری تختگاه کنگریان- آل مسافر-بود. طرح کلی بنای قلعه به شکل مستطیل و ارتفاع برج ها و دیوار نزدیک به 15 متر است که تمامی آن را با یاری سنگ های لاشه و ملاط گچ به ضخامت 8 پا ساخته اند و در فاصله های 1 متری کلافی چوبی در دل دیوار بکار برده اند که علاوه بر استحکام و همبستگی اجزا، نظمی منطقی را به بنا بخشیده و از دور به صورت یک رج سنگ خودنمایی می نماید.

در دیوار شمالی قلعه 2 برج وجود دارد که در قسمت بالا دارای پنجره های بلند مستطیلی شکل با قوس نیزه دار هستند که بیشتر برای نگهبانی پایین قلعه از آنها استفاده میشد. طرز ساختمان دیواره غربی قلعه با جانب شرقی تفاوت دارد و به جای برج های مدور، دیواری صاف را ساخته اند که نمای خارجی ساختمان های این بخش قلعه بشمار می رود و به تمامی از ملاط گچ پوشش یافته و به خوبی حفظ شده است. قسمت جنوبی دژ نیز دیواری صاف دارد که بخاطر رود قزل اوزن از امنیت بیشتری برخوردار بوده و نیازی به استحکامات دفاعی بیشتر احساس نمیشده است.

دژ سمیران نزدیک به دو قرن جز قلعه های اسماعیلیان بوده و پس از هجوم هلاکو تا سرانجام دوره صفوی نیز در کشمکش های سیاسی اهمیتی بسزا داشت. برای رفتن به سوی قلعه می بایست از روی سد سفید رود عبور کرد. طول جاده ماشین رو از سد تا بهرام آباد 18 کیلومتر است و بعد می بایست مسافتی در حدود 3 کیلومتر را به سمت جنوب با پای پیاده طی کرد تا به قلعه رسید.

منبع: همگردی

به "قلعه سمیران یکی از جاذبه های گردشگری استان قزوین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه سمیران یکی از جاذبه های گردشگری استان قزوین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید