مضرات چیپس و همه آنچه باید درباره آن بدانید

به گزارش فدایی داری، چیپس از تنقلات پرطرفدار در دنیا است که به طور سنتی از سرخ کردن لایه های نازک سیب زمینی به دست می آمد اما امروزه از چغندر، ذرت و سیب زمینی شیرین هم چیپس تهیه می نمایند. فرآیند فراوری چیپس فرق دارد، فرایند پخت آن در سلامت ما بسیار موثر است. در ادامه به مضرات چیپس خواهیم پرداخت.

مضرات چیپس و همه آنچه باید درباره آن بدانید

مضرات چیپس

این اسنک را بسیاری از افراد در سراسر جهان مصرف نموده و در مهمانی ها و مراسم مختلف مصرف می نمایند اما همه آن ها از مضرات آن و تاثیری که روی سلامت می گذارند آگاه نیستند. با دانستنآسیب هایی که چیپس به بدنشان می زند باید مصرف آن را به حداقل رسانده و آن را با اسنک های سالم و مقوی جایگزین کنیم.

اضافه وزن

به طور کلی خوردن چیپس و غذاهایی سرخ نموده و چرب شبیه به آن منجر به اضافه وزن و مسائل سلامتی خواهد شد. هر 30 گرم چیپس حدود 153 کالری دارد. کالری بالای چیپس، ریسک اضافه وزن و چاقی را افزایش می دهد. نگرانی اصلی درباره چیپس این است که اغلب داخل روغن سرخ می گردد، یک وعده استاندارد آن 16 درصد چربی لازم روزانه ما را تشکیل می دهد که 15 درصد از این چربی از اسیدهای چرب اشباع است.

در مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد چیپس یکی از عوامل اصلی مرتبط به اضافه وزن بود. چاقی می تواند زمینه ساز ابتلا به دیابت، مسائل قلبی و برخی سرطان ها باشد.

ارزش غذایی پایین

چیپس خوراکی پرکالری با ارزش غذایی پایین است، اگر این اسنک را به طور مداوم مصرف کنید بدنتان ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیازش را دریافت نخواهد نمود. در صورتیکه آن را با اسنک های سالم جایگزین کنید می تواند این کمبود را جبران کند.

فشار خون بالا

چیپس ها اغلب طعم دار و نمکی هستند که وجود نمک باعث افزایش سدیم در آن ها می گردد. مصرف غذاهایی با سدیم بالا می تواند منجر به افزایش فشار خون و مسائل قلبی گردد. افزایش فشار خون ریسک سکنه قلبی و بیماری های کلیوی را افزایش می دهد. هر 300 گرم چیپس دارای 120 تا 180 میلی گرم سدیم دارد. میزان سدیم مصرفی روزانه باید در حدود 2300 میلی گرم محدود گردد اما افرادی به دیابت، فشار خون بالا و مسائل کلیوی مبتلا هستند نباید بیش از 1500 میلی گرم در روز مصرف نمایند.

افزایش احتمال ابتلا به سرطان

می توانیم به جرات بگوییم که این مورد جدی ترین مورد از مضرات چیپس است. آکریلامید به عنوان ماده سرطانزا شناخته شده است. اگرچه در مواد غذایی دیگر نیز می تواند وجود داشته باشد اما میزان آن در سیب زمینی و به دلیل فرآیند سرخ کردن بسیار زیاد است. تحقیقات نشان داد که مصرف روزانه سه بسته چیپس به مدت یک هفته میزان آکریلامید موجود در بدن را تا حدود 46٪ بالا می برد. بعلاوه این مطالعه نشان داد که چیپس های قهوه ای رنگ نسبت به چیپس های طلایی کمرنگ، آکریلامید بیشتری دارد.

در صورت سرخ کردن چیپس در روغن آفتابگردان با حرارت کم میزان کمی آکریلامید فراوری خواهد نمود. بنابراین در صورتیکه چیپس خانگی تهیه می کنید از این روغن در حرارت کم استفاده نموده و مراقب باشید چیپس ها نسوزند. بعلاوه از خوردن چیپس های سوخته و قهوه ای رنگ موجود در بسته بندی ها جدا خودداری کنید.

چیپس می تولاند اعتیاد آور باشد

این خوراکی به گونه ای طراحی شده است که در صورت مصرف اولین چیپس به سختی می توانید در برابر باقی آن ها مقاومت کنید. دلیل این موضوع را می توانیم به بخشی در مغز به نام سیستم پاداش که دلیل وجود اعتیاد است ربط دهید. محققان آزمایشی را برروی تعدادی موش آزمایشگاهی انجام داده و به آن ها کالری معادل چیپس دادند سپس با انجام ام آرآی مشاهده کردند که چیپس به شدت مرکز پاداش مغز را فعال نموده است.

بخش هایی از مغز که به خواب مرتبط است نیز تحت تاثیر این اسنک قرار گرفته و موش هایی که این میزان کالری را دریافت نموده بودند خواب کمتری داشته و دچار اختلال در خواب شده بوند، این یکی از دلایلی است که مصرف اسنک های شبانه توصیه نمی گردد.

چیپس چغندر

جایگزین های مناسب

توصیه ما به شما این است که اسنک خود را در منزل تهیه کنید. شما می توانید با استفاده از هرنوع ریشه نشاسته ای چیپس درست کنید. چیپس سیب زمینی شیرین پخته، چیپس چغندر، هویج و زردک وحشی از پیشنهادات مناسب به عنوان میان وعده و اسنک سلامت هستند.

منبع: کتاب کاله

به "مضرات چیپس و همه آنچه باید درباره آن بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مضرات چیپس و همه آنچه باید درباره آن بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید