معرفی شفتالو و خواص درمانی آن

به گزارش فدایی داری، شفتالو نوع خودرو یا جنگی هلو است که به صورت پرورشی کاشته می گردد. پوست آن کرکدار و دارای دو نوع می باشد یکی گوشت به هسته چسبیده و دیگری گوشت از هسته جدا می گردد

معرفی شفتالو و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

شفتالو نوع خودرو یا جنگی هلو است که به صورت پرورشی کاشته می گردد. پوست آن کرکدار و دارای دو نوع می باشد یکی گوشت به هسته چسبیده و دیگری گوشت از هسته جدا می گردد. دفع کننده بلغم و ضد انگل، صفرابر و نرم کننده، مغذی و اشتهاآور، ضد کرم اسکاریس و ملین، محرک معده و خلط آور، خارج کننده سموم از بدن و برطرف کننده خارش های پوستی، کنترل کننده قند خون و کاهنده چربی، خارج کننده سنگ کلیه و تقویت کننده (بخصوص بچه ها ضعیف) می باشد.

نام علمی:

Prunus persica (L.) Batsch می باشد.

تیره گیاه:

گل سرخ Rosaceae و از دسته بادامی ها است.

نوع گیاه:

درخت

مشخصات ظاهری:

درختی است به ارتفاع حدود 5 متر گاهی موارد بیشتر، پوست ساقه سبز و براق و در برخی موارد مایل به قرمزی، برگ های آن بیضیِ نیزه ای با کناره های اره ای، سطح فوقانی برگ صاف و سبز کمرنگ و سطح تحتانی برگ کمی کرکدار، گل های آن منفرد به رنگ صورتی یا سرخ و میوه اش شفت، کروی، کرکدار پتویی و سبز کمرنگ تا زرد آجری است. هسته شفتالو بیضی شکل یا تقریباً کروی، پوست هسته سخت، فشرده و دارای شیارهای نامنظم می باشد.

طبیعت شفتالو:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و تر می باشد.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی معتدل و معتدله سرد کشورها و در ایران بیشتر در استان های گلستان، فارس، بوشهر و کرمان کاشته می گردد. ضمناً به صورت خودرو در برخی از نواحی جنگل های حاشیه دریای خزر و شمال غرب ایران دیده شده است.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در شفتالو:

ویتامین های C, B2, B1, A، آب، هیدرات های کربن، کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین، سیتریک اسید، مالیک اسید، وینیک اسید و غیره در آن تشخیص داده شده است.

خواص درمانی میوه:

دفع کننده بلغم و ضد انگل، صفرابر و نرم کننده، مغذی و اشتهاآور، ضد کرم اسکاریس و ملین، محرک معده و خلط آور، خارج کننده سموم از بدن و برطرف کننده خارش های پوستی، کنترل کننده قند خون و کاهنده چربی، خارج کننده سنگ کلیه و تقویت کننده (بخصوص بچه ها ضعیف) می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی شفتالو و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شفتالو و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید