شاهین اتوماتیک پلاس به بازار نزدیک شد ، مشخصات نهایی خودرو

به گزارش فدایی داری، شاهین اتوماتیک پلاس که از موتور نو 16 سوپاپ و گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده می نماید، به فراوری آزمایشی رسیده است. این خودرو با قوای محرکه نو رقیب مستقیم تارا ایران خودرو است. موتور و گیربکس این خودرو با نمونه فعلی شاهین اتوماتیک کاملا فرق دارد. مشخصات فنی و امکانات شاهین اتوماتیک نو چیست؟

شاهین اتوماتیک پلاس به بازار نزدیک شد ، مشخصات نهایی خودرو

فدایی داری - مجتبی اسماعیلی: به جرات می توان گفت شاهین سایپا زیباترین و اصولی ترین طراحی در بین محصولات داخلی را دارد. اما استفاده از یک موتور قدیمی هشت سوپاپ توربو در این خودرو، انتخاب شایسته ای نبود و طراحی خوب خودرو را به حاشیه راند.

اما حالا با فراوری موتور 16 سوپاپ تنفس طبیعی به وسیله شرکت مگاموتور و پکیج آن با گیربکس اتوماتیک شش سرعته که قرار است برای اولین بار روی شاهین اتوماتیک پلاس نصب گردد، باید دید این خودرو چقدر متحول می گردد.

به گزارش سایپا نیوز طی سه ماهِ اول امسال، فراوری آزمایشی محصولات پروژه ای شاهین اتوماتیک پلاس و سهند آغاز شده ، و امید آن می رود که در آینده ای نزدیک، فراوری انبوهِ این محصولات آغاز گردد.

هر چند که قرار بود این خودرو در سال 1402 به فراوری برسد، اما احتمالا تامین نشدن پیشرانه و گیربکس، یکی از علل به تعویق افتادن فراوری این خودرو است.

مشخصات فنی شاهین اتوماتیک پلاس

موتور شاهین اتوماتیک پلاس یک پیشرانه تنفس طبیعی 1.6L و 16 سوپاپ با حجم دقیق 1587 سی سی با دو میل بادامک است. این پیشرانه به فناوری های VVT و اویل پمپ متغیر نیز مجهز است. ضریب تراکم این پیشرانه 11:1 است. ضریب تراکم پیشرانه TU5 معمولی 10.5:1 و ضریب تراکم پیشرانه EF7 نیز 11:1 است.

بنابر اعلام شرکت مگاموتور این پیشرانه می تواند 85 کیلووات (115 اسب بخار) قدرت در دور 6000 و 150 نیوتون متر گشتاور در دور 4400 فراوری کند.

این در حالی است که ایران خودرو توان پیشرانه TU5 پلاس را 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتون متر گشتاور اعلام نموده است. با توجه به پایه مشترک هر دو موتور و شباهت زیاد آنها به یکدیگر، باید منتظر ماند و دید که آیا موتور نو شاهین در عمل هم می تواند نسبت به موتور TU5 پلاس فزونی داشته باشد؟

گیربکس شاهین اتوماتیک پلاس نیز از نوع شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت DAE چین است که به نسل هفتم آن ارتقا یافته است. این گیربکس در دنا پلاس اتوماتیک، تارا اتوماتیک، دنا جوانان، ریرا و… نیز استفاده شده است.

با توجه به تشابه قوای محرکه تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک پلاس، این دو خودرو حالا رقیب مستقیم هم هستند. اما باید دید دقت و کیفیت فرایند های فراوری و کالیبراسیون دو خودرو، باعث فزونی کدام یک خواهد شد؟

امکانات شاهین اتوماتیک

با توجه به انتشار کاتالوگ شاهین اتوماتیک پلاس، این خودرو به امکانات رفاهی مانند داشبورد دو رنگ، مانیتور 10 اینچی اندروید، کی لس، استارت دکمه ای، سانروف، روکش چرمی صندلی ها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، دوربین عقب و سنسور پارک مجهز خواهد بود.

سیستم کنترل پایداری، کنترل ایستایی در سر بالایی، ترمزهای دیسکی ABS+EBD، دو ایربگ، هشدار شنیداری و دیداری بستن کمربند و… نیز جزو امکانات ایمنی این خودرو هستند.

صندلی 6 حالته برقی راننده، گرم کن، آنتن کوسه ای، شیشه های دودی عقب و … نیز به عنوان امکانات اختصاصی (آپشن) این خودرو در نظر گرفته شده اند.

شاهین اتومات نو پیروز خواهد بود؟

در پاسخ این پرسش باید گفت که با توجه به اندک توان بیشتر پیشرانه شاهین اتوماتیک پلاس روی کاغذ، اگر پیشرانه و گیربکس این خودرو با کیفیت فراوری گردد و کالیبراسیون آن هم به خوبی انجام گردد، این خودرو به دلیل طراحی بهتر و سواری نرم تر از تنها رقیب خود یعنی تارا، احتمالا دست بالا را خواهد داشت.

خودرو ریرا مجوز شماره گذاری گرفت؛ آنالیز مشخصات، زمان عرضه و قیمت

منبع: بیت ران

به "شاهین اتوماتیک پلاس به بازار نزدیک شد ، مشخصات نهایی خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهین اتوماتیک پلاس به بازار نزدیک شد ، مشخصات نهایی خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید