ناتو حضور نیروهایش در مرز بلاروس را رد کرد

به گزارش فدایی داری، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ادعاهای الکساندر لوکاشنکو مبنی بر اینکه قدرت های خارجی در حال سازمان دادن استقرار نیرو در مرز این کشور هستند، بی پایه و اساس خوانده است.

ناتو حضور نیروهایش در مرز بلاروس را رد کرد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در حالی که با لباس نظامی ظاهر شده بود، گفت که او نیروهای مسلح را به حال آماده باش درآورده است.

این درحالی است که در پی انتخابات مورد مناقشه دو هفته پیش تظاهرات ضددولتی روز شنبه در خیابان های مینسک، پایتخت بلاروس ادامه یافت. معترضان دولت را به تقلب در انتخابات متهم می کنند و خواستار کناره گیری لوکاشنکو هستند.

این رئیس جمهوری بلاروس که برای 26 سال حاکم بوده ادعا کرد که بلوک ناتو برای تکه کردن بلاروس و انتصاب رئیس جمهوری تازه در مینسک تلاش می کند. او گفت نیروهایی در لهستان و لیتوانی خود را آماده می کنند و او در حال انتقال نیروهای مسلح به سوی مرزهای غربی است.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، لوکاشنکو گفت آنها اوضاع را در کشور ما تکان داده اند و سعی دارند مقام ها را سرنگون کنند و اضافه نمود که به روسای امنیتی دستور داده سخت ترین تدابیر برای دفاع از تمامیت ارضی کشور ما را اتخاذ کنند.

ناتو با رد این ادعا گفت که هیچ تهدیدی برای بلاروس یا کشور دیگری نیست و اقدام به استقرار هیچ نیرویی در منطقه نکرده است. موقعیت ما صرفا دفاعی است.

گیاناس ناسدا، رئیس جمهوری لیتوانی به خبرگزاری فرانسه گفت: بلاروس با بیانیه ای کاملا بی پایه درباره یک تهدید خیالی خارجی برای انحراف توجه از مسائل داخلی بلاروس به هر قیمتی تلاش می کند.

یک مقام ریاست جمهوری لهستان هم این ادعا را که لهستان برای بی ثبات کردن مرز بلاروس می کوشد پروپاگاندای نظام مینسک توصیف کرد و آن را غم انگیز و شگفت انگیز خواند.

ناتو بلاروس را ترغیب کرد به حقوق اساسی شهروندانش احترام بگذارد.

لوکاشنکو روز 9 اوت برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد اما بسیاری او را به تقلب متهم می کنند. به علاوه تظاهرکنندگانی که نتایج را قبول ندارند با سرکوب خشن روبرو شده اند که از جمله چهار کشته بر جای گذاشته است. معترضان همچنین می گویند، پس از بازداشت در زندان تحت شکنجه قرار گرفته اند.

رئیس جمهوری بلاروس قبلا قول فرونشاندن ناآرامی ها با مشتی محکم را داده و نارضایتی را به انقلابیون تحت امر خارج نسبت داده است.

جمعیت تظاهرکنندگان روز شنبه در خیابان های مینسک با روشن کردن چراغ تلفن های همراه و با شعار آزادی بار دیگر صدای اعتراض خود را بلند کردند. به گزارش خبرگزاری اینترفکس، پلیس سعی کرد بیش از هزار تن را که در میدان استقلال این شهر جمع شده بودند، متفرق کند. پیشتر هم صدها تن که لباس سفید به تن داشتن در بازار شلوغ کوماروفسکا زنجیره همبستگی تشکیل دادند.

در انتها هفته پیش صدها هزار تن به خیابان ها ریختند که بزرگترین تظاهرات در تاریخ معاصر این کشور بود.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب انتخاباتی لوکاشنکو که یک روز بعد از انتخابات مجبور به ترک کشورش شد، به بی بی سی گفت که اگر این جنبش حالا متوقف شود، آنها برده خواهند شد: ما دیگر حق نداریم قدمی به عقب برگردیم.

او در مصاحبه ای نادر با رسانه های غربی به بی بی سی گفت که مردم نه به عنوان رئیس جمهوری آینده بلکه نماد تغییر به او رای دادند. او اضافه نمود: آنها برای آینده فریاد می کشیدند، برای آرزوی زندگی در یک کشور آزاد، علیه خشونت و برای حقوق خود. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "ناتو حضور نیروهایش در مرز بلاروس را رد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناتو حضور نیروهایش در مرز بلاروس را رد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید