ویلموتسچای و هزار درد وطنی ، آقای تاج! ما از نجابت غیزانیه و عورکی خجالت می کشیم

به گزارش فدایی داری، رسانه ها پر شده از خبر سنگین ترین محکومیت اقتصادی فدراسیون فوتبال. پرداخت 6 میلیون یورویی به مارک ویلموتس با مهلت پرداخت یک ماهه. جالب اینجاست که در همان زمان آغازین انتشار این حکم فدراسیون نشین ها حتی خبر محکوم شدن شان را هم تکذیب کردند اما کلامشان منعقد نشده بود که ایمیل فیفا روی خروجی رسانه ها نهاده شد؛ غرامت 169,880,000,000 تومانی ناقابل!

ویلموتسچای و هزار درد وطنی ، آقای تاج! ما از نجابت غیزانیه و عورکی خجالت می کشیم

فدایی داری - مریم سرخوش: رسانه ها پر شده از خبر سنگین ترین محکومیت اقتصادی فدراسیون فوتبال. پرداخت 6 میلیون و 137 هزار و 500 یورو به مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی ایران با مهلت پرداخت یک ماهه. جالب اینجاست که روز دوشنبه در همان زمان آغازین انتشار، فدراسیون نشین ها حتی خبر محکوم شدن شان را هم تکذیب کردند اما کلامشان منعقد نشده بود که ایمیل فیفا روی خروجی رسانه ها نهاده شد؛ غرامت 169,880,000,000 تومانی ناقابل! میراث مهدی تاج و فدراسیونش برای فوتبال و ورزش کشور و البته بودجه ای که باید از جیب کل کشور برود.

اتهام عظیم به فدراسیون فوتبال؛ تبانی در قرارداد با ویلموتس | عبارت جنجالی قرارداد چگونه اضافه شد

البته قرارداد با ویلموتس 100 میلیارد تومان دیگر هم برایمان آب می خورد با 2 میلیون یورویی که قبلا به این مربی پرداخت شده و 5 درصد جریمه (300 هزار یورو)، 5 هزار فرانک سوئیس برای هزینه دادرسی و البته 2 تا سه میلیون یورو حقوق دستیاران او. آبی که خیلی خوش از گلوی ویلموتس و دستیارانش پایین می رود اما تنها بخشی از آن می توانست پروژه های آب رسانی به شهرهای خشک کشورمان را تکمیل کند.

  • کارهایی که می شد با غرامت ویلموتس کرد

محاسبه غرامت ویلموتس با تمام محرومیت هایی که بخش زیادی از مردم کشورمان با آن روبرو هستند، نکته تاسف آور ماجراست. با پولی که باید به ویلموتس بدهیم یک استادیوم امام رضا ساخته می گردد و 850 کلاس درس نوسازی! می توان بیش از دو هزار جهیزیه خرید و بیمارستانی 100 تختخوابی به ظرفیت بهداشت و درمان کشور اضافه کرد و البته 275 هزار تست رایگان کرونا برای افراد بی بضاعت انجام داد. جایی هم خواندیم که نوشته بودند با 169 میلیارد تومان ویلموتس می گردد برای 32 هزار نفر در سیستان و بلوچستان حمام و توالت ساخت که دیوار سرویس های بهداشتی شان، پلاستیک های آبی نباشد.

البته احتیاجی به این محاسبات هم نیست، به انتها قرن 1300 چند ماه مانده اما در خوزستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان، مردم با بحرانی ترین شرایط برای برخورداری از آب آشامیدنی روبه رو هستند. همین خرداد گذشته بود که جان تشنگی مردم غیزانیه خوزستان به لب آمد و اعتراض کردند به روزهایی که هیچ آبی برای خوردن ندارند. تکمیل پروژه های آب رسانی غیزانیه تشنه تخصیص منابع اقتصادی است که حتی در فاز اول تکمیل شده اش هم برای ترمیم و بهسازی لوله های فرسوده بودجه می خواهد تا در آب رسانی با مشکل روبرو نگردد. بیش از 700 روستای خوزستان با مشکل آب آشامیدنی روبه رو هستند که از این تعداد 456 روستا به صورت سیار آب رسانی می شوند. در اهواز به عنوان مرکز استان حتی آب آشامیدنی هم کیفیت لازم را ندارد و شهروندان بارها از مسائل ناشی از فرسودگی شبکه آب و فاضلاب گلایه نموده اند. استاندار وعده داده که مسائل آب آشامیدنی روستاهای اهواز تا هفته دولت برطرف می گردد.

علیرضا حقیقی پور، مدیرعامل آبفای خوزستان در این باره می گوید: روستاهای اهواز، شوش و هفتگل از نظر آب آشامیدنی شرایط بحرانی دارند و ما با برنامه ریزی های کوتاه، میان و بلندمدت به دنبال برطرف مسائل آنها هستیم. فازهای آب رسانی به غیزانیه هم سه بخش است که با اجرای فاز اول با اعتبار 60 میلیارد تومان احتیاج آبی 13 هزار نفر از جمعیت بخش به حالت پایدار رسیده. فاز دوم و سوم، در دست انجام است و تا 6 شهریور به نتیجه می رسد. برآورد اعتباری فاز دوم 60 میلیارد تومان است. فاز سوم هم اعتباری 2 تا 3 میلیارد تومانی می خواهد و تا انتها تابستان به انتها می رسد.

اعتبارات غیزانیه به تایید مسئولان تامین شده اما همچنان 5300 نفر از مردمان خراسان جنوبی عطش آب دارند، مردمان منطقه عورکی در سیستان و بلوچستان هم ماه هاست بی آب مانده اند.

مساله ای که حتی با واکنش نمایندگان مجلس هم روبه رو شده و در این باره نماینده خاش و عضو فراکسیون ورزش می گوید: در حالی که در روستاها خشکسالی است و نمی توانیم به آنها آب رسانی کنیم اما باید 169 میلیارد پول به کسی بدهیم که کلا 6-7 بازی انجام داده و تنها دو برد به دست آورده و کارکردی نداشته است. اسماعیل حسین زهی با تاکید بر این که پول بیت المال نباید هدر برود، اظهار کرد: ما در دیوان محاسبات و فراکسیون ورزش این موضوع را حتما پیگیری می کنیم. این پول مفتی است که بدون کارکرد باید به این مربی داده گردد. البته باید کسانی که متولی کار بودند این پول را پرداخت نمایند.

وی تاکید می نماید: رئیس سابق فدراسیون رفته و در خانه خودش نشسته و انگار نه انگار که این مسائل به وجود آمده است. مطمئن باشید پیگیری می کنیم و باید جوابگو باشند. متاسفانه رفتن ما به جام جهانی هم سخت شده و تیم هایی بالاتر از ما نهاده شده اند که اصلا هم رده ما نیستند.

  • دو مکانیزم قرارداد ویلموتس

درباره آنچه در پرونده مارک ویلموتس و در نهایت محکومیت فدراسیون فوتبال اتفاق افتاده کارشناس حقوقی فوتبال می گوید: حق تجدید نظرخواهی برای فدراسیون وجود دارد و اگر آنها نزد دادگاه بین المللی ورزش تجدیدنظرخواهی نمایند تا زمانی که رای دادگاه بین المللی تعیین گردد، این پرداخت متوقف خواهد شد اما اگر شکایتی نسبت به این رای صورت نگیرد مسئولان فدراسیون موظف هستند در زمان تعیین شده حکم را اجرا نمایند.

غلامرضا رفیعی درباره تبعات نپرداختن این غرامت اقتصادی عنوان می نماید: بر اساس قوانین و مقررات کمیته تعیین شرایط فیفا اگر این پول در فرجه زمانی تعیین شده پرداخت نگردد، تخلف و سرپیچی فدراسیون فوتبال ایران از اجرای حکم به کمیته انضباطی فیفا اعلام خواهد شد و و این کمیته نسبت به تنبیه و مجازات فدراسیون تصمیم می گیرد.

رفیعی درباره این که چرا این نتیجه از پرونده ویلموتس عاید فوتبال مان شد هم بیان می نماید: بی دقتی و مهم تر از آن ندانستن زبان انگلیسی. مدیران حاضر در فدراسیون ها درباره مسائل ورزش کشور تصمیم می گیرند، مکاتبه و امضا می نمایند اما زبان انگلیسی را در این مکاتبات بلد نیستند. مکاتبات فیفا هم با فدراسیون فوتبال به زبان انگلیسی انجام می گردد اما مدیران این فدراسیون هم به زبان انگلیسی ناآگاه هستند و بسیاری از مسائلی که می فهمند آن چیزی نیست که در نامه های فیفا آورده شده است. به همین دلیل بسیاری از چیزهایی که در قراردادها امضا می نمایند، بدون اشراف کامل به مفاد آن است.

این کارشناس حقوقی با بیان این که عدم استفاده از مشاوران حقوقی حوزه ورزش هم باعث به وجود آمدن چنین مسائلی می گردد، تاکید می نماید: ما مشاوران حقوقی و وکیل زیادی داریم اما چون قرارداد ورزشی است باید حقوق دان فعال در این بخش تبحر لازم در حوزه ورزش داشته باشد و البته تسلط کامل به زبان انگلیسی. در پرونده ویلموتس هم نه آقای تاج زبان انگلیسی خوبی می دانست و نه وکیل مسلط به این زبان و البته متخصص در حوزه ورزش استفاده شد.

وی می افزاید: اشکال اینجاست که در قرارداد دو مکانیزم وجود دارد. یک جایی نوشته شده اگر ویلموتس ترک کار کرد، سه ماه پرداختی خواهد داشت. در جای دیگری هم عنوان شده که اگر فدراسیون برکنارش کند، سه ماه پرداختی خواهد بود که البته این مفهوم هم در قرارداد وجود دارد که فدراسیون فوتبال ایران باید غرامت این مربی را در صورت اخراج تا انتها زمان قراردادش پرداخت گردد. در این پرونده هم دعوای اصلی بر سر این بند است. در این جا مهم است که فسخ نماینده کیست، ویلموتس یا فدراسیون؟ از مدعای این رای اینطور برمی آید که ما را فسخ نماینده قرارداد شناخته اند.

رفیعی به اضافه شدن این هزینه ها هم اشاره می نماید و می گوید: باید منتظر رای برای دستیاران ویلموتس هم باشیم که خودش حدود 2 تا 3 میلیون یورو است. با توجه به این که رای فیفا به نفع ویلموتس صادر شده در خصوص بقیه دستیارانش هم احتمالا با چنین حکمی روبرو خواهیم بود و این مبلغ افزایش خواهد یافت.

  • از بچه ها سیستانی خجالت می کشیم

یادمان نمی رود که مهدی تاج درباره حضور مربی بلژیکی و مسائلی که در پرداخت مطالبات به او داشت، مطرح نمود گاهی از نجابت ویلموتس خجالت می کشم اکنون می گوییم که آقای تاج! ما از نجابت غیزانیه و عورکی خجالت می کشیم. ما از بچه ها سیستانی خجالت می کشیم که برای برداشتن آب از رودخانه های استان دست هایشان را با حمله گاندوها از دست می دهند. کاش بدانید که همین چند روز پیش حوا رئیسی، دختر 10 ساله مولاآباد کشاری از توابع شهرستان سرباز هنگام برداشتن آب از رودخانه باهوکلات طعمه گاندو و دستش قطع شد. شما با شاهکار ویلموتس ثابت کردید که در راس ورزش کشورمان به ویژه فوتبال کمبود مدیریت بیداد می نماید. مدیرانی که زبان جهان را هم بلد نیستند تا به وقت عقد قرارداد، فاجعه ای به نام پرونده غرامت ویلموتس را رقم نزنند. آنهایی که عنوان می کردند با این مربی بلژیکی ابرقدرت فوتبال شویم اما حالا نیستند که تاوان قرارداد ترکمنچای و البته بهتر است بگوییم ویلموتسچای را بدهند؟!

با این اوصاف حسرت می خوریم که ای کاش او را نداشتیم چون همین دو باخت و دو برد را با تیم بدون مربی هم می توانستیم کسب کنیم. تا مجبور نشویم پول به مربی ای پرداخت کنیم که بعد از باخت تیمش در هواپیما فیلم طنز می دیده. بعضی ملی پوشان گفته اند که بعد از باخت مقابل تیم ملی مقابل عراق که دومین شکست در بازی های مقدماتی جام جهانی بود، ویلموتس بعد بازگشت از اردن (محل بازی ایران و عراق) داخل هواپیما فیلم کمدی می دیده و به شدت می خندیده تا نشان دهد نتیجه ای که در میدان برای شاگردانش رقم خورده هیچ اهمیتی برایش ندارد.

حالا هم اگر قرار است پرونده این گاف های مدیریتی ورزش که عظیم ترینش در فدراسیون رقم خورد اما شاهد پرونده های مشابه اش در لیگ برتر هم هستیم بسته گردد باید یک بار و همین یک بار، دادگاه عادلانه ای برگزار و عاملان این فاجعه محاکمه شوند تا شاید مدیران فعلی و آینده فوتبال حساب کار دستشان بیاید. سازمان بازرسی کل کشور اعلام نموده که با مسببین و متخلفان فاجعه ویلموتس متناسب با میزان دخالت و تخلف در این قرارداد برخورد می گردد، ما منتظر آن روز و این وعده هستیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "ویلموتسچای و هزار درد وطنی ، آقای تاج! ما از نجابت غیزانیه و عورکی خجالت می کشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویلموتسچای و هزار درد وطنی ، آقای تاج! ما از نجابت غیزانیه و عورکی خجالت می کشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید