چرا در آمار کرونا تشکیک می گردد؟

به گزارش فدایی داری، در این روزها که دنیا با تمام عظمتش در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس کوچک کرونا است، علم برای نجات جان انسان به هر دری می زند و دغدغه ای مهمتر از سلامت و بقا برایمان نمانده است، باز هم انگشت اتهام بعضی به بهانه سیاست و اقتصاد به سمت یکدیگر نشانه می رود. تشکیک در آمار کرونای کشورهای مختلف و سوءاستفاده از نگرانی های مردمی، از جمله همین موارد است که بار دیگر یادمان می آورد دغدغه زنده ماندن یا نماندن انسان ها برای بعضی رسانه ها صرفا پیراهن عثمانی است که عَلَم می گردد.

چرا در آمار کرونا تشکیک می گردد؟

به گزارش ایسنا؛ در ماه های اخیر و با افزایش شیوع ویروس کرونا در دنیا، انتشار آمار مبتلایان و کشته شدگان بیماری کویید-19 در بسیاری از کشورهای دنیا ـ از آمریکا و انگلیس گرفته تا همین ایران خودمان ـ از سوی بعضی رسانه ها با تشکیک همراه شده است.

فارغ از اینکه هر کدام از این دولت ها چه رویکردهایی برای مقابله با این ویروس داشته اند و چقدر در این زمینه پیروز بوده اند، این نکته مطرح می گردد که در چنین شرایط بحرانی، ایجاد تشکیک در آمار توسط بعضی از رسانه ها آن هم اغلب بدون اعلام منبع معین و صرفا با استفاده از عباراتی همچون یک منبع مطلع، چه آورده ای جز نزدیک شدن به بعضی از اهداف سیاسی به دنبال داشته باشد؟

البته در این میان باید این نکته را هم در نظر داشت که تشکیک در آمار دولت ها و تحقیق درباره درستی این آمار و نقد عملکرد دولت ها در راستای مقابله با این ویروس دنیا شمول، از وظایف اصلی رسانه ها محسوب می گردد، اما تشکیک بدون تحقیق و صرفا تکذیب آمارهای اعلام شده، نه تنها با اصول حرفه ای رسانه همخوانی ندارد، بلکه به نوعی نقض رسالت این حرفه نیز محسوب می گردد.

به باور بسیاری از کارشناسان رسانه، تشکیک در آمار می تواند توسط هر کسی صورت بگیرد، اما تحقیق در سنجش درستی آمار است که تفاوت میان رسانه را با اظهار نظرهای مردمی معین می نماید.

امیدعلی مسعودی، کارشناس رسانه و مدرس دانشگاه از جمله افرادی است که باور دارد به طور کلی آمار با تشکیک همراه است و هیچ گاه نمی تواند به صورت قطعی درست باشد. او در این زمینه می گوید: به طور کلی همیشه درباره آمارها شک و شبهه وجود داشته است. این موضوع نه تنها در کشور ما بلکه در کشورهای پیشرفته که آمارهای دقیق تری ارائه می دهند نیز مطرح است که جمع آوری آمار به صورت علمی مقوله پیچیده ای است و همیشه پذیرفته می گردد که ممکن است اشتباهاتی در آمارها صورت بگیرد و با درصدی از خطا همراه باشد.

او ادامه می دهد: بر همین اساس آمار مبتلایان به کرونا و کسانی که بر اثر این بیماری فوت می شوند نیز نمی تواند کاملا دقیق باشد؛ چراکه این آمارها بر اساس تعداد افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می نمایند، آزمایش می شوند یا خوداظهاری می نمایند، اعلام می گردد. طبیعتا در کشور ما که بیشتر جمعیت آن در روستاها و شهرستان های کوچک متمرکز شده است، امکان آمارسنجی دقیق وجود ندارد. علاوه بر وسعت جغرافیایی ایران، ناشناخته بودن ویروس کرونا را نیز باید از دیگر عواملی برشمرد که امکان سنجش دقیق میزان ابتلایان به کرونا در کشور را سخت تر می نماید.

مسعودی خاطرنشان می نماید: تعداد مبتلایان و فوتی ها بر اساس آن چیزی است که در مراکز درمانی انجام شده یا پیش از آن توسط این مراکز ثبت شده، اعلام می گردد. در این میان باید این نکته را در نظر داشت که اتفاقاً اعلام آمارهای بالا بیشتر به نفع جامعه است؛ چراکه باعث ترس مردم می گردد و بیشتر رعایت می نمایند و با توجه به اینکه کنترل شیوع ویروس کرونا به شدت تحت تاثیر پیشگیری های فردی است، می تواند در نهایت به نفع دولت ها تمام گردد.

این کارشناس رسانه یادآور می گردد: بنابراین فکر می کنم در چنین شرایطی بهترین کار این است که به آمارهای مراکز بهداشتی، بیمارستان ها و ستاد ملی کرونا اتکاء کنیم و با خوداظهاری در سامانه ستاد ملی کرونا به معین آمار دقیق یاری کنیم. البته اگر بعضی از رسانه ها تصور می نمایند، آمارها غلط است باید نقد سازنده و در این زمینه تحقیق نمایند، نه اینکه بدون داشتن منبع و مدرک دست به تخریب بزنند.

او اظهار می نماید: انتظاری از شبکه های فارسی زبان خارجی که با هدف تخریب حکومت ایران راه اندازی شده اند نیست، بلکه روی سخنم با رسانه های خودمان است. فدایی داری باید بر اساس سند و مدرک حرف بزنند و به بیمارستان ها بروند و سرکشی نمایند.

منبع: فرارو

به "چرا در آمار کرونا تشکیک می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا در آمار کرونا تشکیک می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید