کلیسای سنت باسیل کجاست؟

به گزارش فدایی داری، کلیسای سنت باسیل کجاست؟ مسکو، مرکز روسیه، یکی از شهر هایی است که تاریخی با قدمتی طولانی پشت آن نهفته است. یکی از این مکان های تاریخی و زیبای این شهر، کلیسای سنت باسیل است ـ کلیسایی که با معماری زیبای خود، یکی از نماد های کشور روسیه محسوب می گردد. برای آنایی بیشتر با آن، با خبرنگاران همراه شوید.

کلیسای سنت باسیل کجاست؟

معرفی

کلیسای جامع سنت باسیل یکی از نماد های کشور روسیه به شمار میرود. این کلیسا با قدمتی بالغ بر 450 سال، در میدان سرخ مسکو واقع شده است و به عنوان یکی از برجسته ترین بنا های تاریخی روسیه، به دستور ایوان چهارم مشهور به ایوان مخوف ساخته شد. بر اساس بعضی نوشته ها، هنگامی که ایوان مخوف از اردو های مغولان قزان بازدید می کرد، دستور ساخت کلیسایی با سه ساختمان شامل هفت گنبد را می دهد.

نخستین نشانه های قابل اعتماد مبنی بر ساخت کلیسایی با نام شفاعت باکره مقدس که اکنون با نام کلیسای سنت باسیل شناخته می شود، به پاییز 1554 باز می شود. طبق تحقیقات، بنای اولیه این ساختمان از چوب ساخته شده بود، اما شش ماه بعد از سرانجام ساخت این کلیسا، در بهار 1555 میلادی، دستور ساخت کلیسایی از سنگ داده شد که ساخت آن تا سال 1561 ادامه داشت.

ساخت این کلیسای سنگی تنها شش سال طول کشید و کار ساخت آن فقط در طول ماه های گرم انجام می شده است. بنای این کلیسا از آجر ساخته شده و زیر بنای آن، زیر زمین و بعضی بخش های دیگر از سنگ سفید ساخته شده است. ساخت کلیسا در پاییز 1559 تقریبا به اتمام رسید که این تاریخ مقارن با جشن شفاعت حضرت مریم (س) بود که در تمام کلیسا ها، حتی کلیسا هایی نیمه تمام تقدیس می شدند. طی این جشن، هر کلیسا نام یکی از مقدسین را به خود می گرفت. چهار گنبد این کلیسا نام خود را از مقدسینی گرفتند که در جنگ با قزان ها شجاعت به خرج داده بودند.

سه محراب دیگر نیز به نام دو تن از امپراطوران روسیه و جشن نزول خداوند بر اورشلیم نام گذاری شد. اما ساختمان اصلی کلیسا با نام شفاعت مریم مقدس برای شکرگزاری پیروزی در جنگ با قزان ها نام گذاری شد که محراب های دیگر کلیسا نیز امروز با همین نام شناخته می شوند.

کلیسای جامع سنت باسیل، یک نقشه اصلی شامل 9 کلیسا دارد که بر روی یک پایه ساخته شده اند و همگی به کلیسای اصلی مرتبط می شوند. کلیسای اصلی به خیمه ای بلند منتهی می شود و 9 کلیسای کوچک دیگر به وسیله گنبد های کوچک از یکدیگر متمایز هستند. این کلیسا به طور کلی شامل هشت گنبد به همراه یک گنبد کوچک در جنوب کلیسای اصلی است.

در سرانجام ساخت کلیسای سنگی، برای محافظت از کلیسا در برابر اثرات جوی و جلوگیری از خرابی مصالح، تمام دیوار های آن با رنگ های قرمز و سفید پوشانده شد. این بنا که بار ها گرفتار آتش شده بود، در نیمه دوم قرن هفدهم بازسازی و سقف چوبی آن با آجر های قوس دار جایگزین شد. در همین زمان، نقش های رنگارنگ نیز بر دیوار اتاق ها، راهرو ها و دیواره های خارجی کلیسا نقش بست.

سال 1683 نیز سقف های این کلیسا بار دیگر کاشی کاری شد.حروف زردرنگ نقش بسته بر کاشی های آبی پررنگ بر دیوار ها گویای داستان ساخت و بازسازی کلیسای سنت باسیل هستند، اما این نوشته ها یک قرن بعد طی یک بازسازی از بین رفت. ناقوس کلیسا در سال 1680 با دو ناقوس تازه جایگزین شد.

کلیسای سنت باسیل در سال 1737 بار دیگر در چنگ آتش اسیر شد و حدود نیم قرن بعد بار دیگر مورد بازسازی نهاده شد که این بار تغییراتی اساسی در ساختمان آن به وجود آمد. تا آنجا که نام بعضی بنا های آن نیز تغییر کرد.

در سال 1928، کلیسای سنت باسیل به عنوان یکی از آثار بزرگ ملی و جهانی تحت حمایت دولت روسیه عایدی. چند دهه بعد، در های کلیسا به روی بازدیدنمایندگان باز شد اما نه به عنوان مکانی برای عبادت، بلکه به عنوان موزه ای تاریخی که تا به امروز نیز تقریبا به همین شکل به جای مانده است.

در سال 1990، کلیسای سنت باسیل در یونسکو ثبت جهانی و پس از آن در سال 2007 به عنوان یکی از عجایب روسیه نامگذاری شد.

آدرس

کشور روسیه، بخش اروپایی این کشور، مسکو.

جهت دسترسی

تور های زیادی از ایران به مقصد روسیه در حرکت هستند که از همه مکان های تاریخی این کشور تماشا می نمایند و کلیسای سنت باسیل یکی از این مکان ها است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "کلیسای سنت باسیل کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای سنت باسیل کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید