گردنه حیران یکی از زیباترین جاذبه های شمالی کشور است

به گزارش فدایی داری، ایسکانیوز/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، گردنه حیران یکی از زیباترین جاذبه های شمالی کشور است.

گردنه حیران یکی از زیباترین جاذبه های شمالی کشور است بیشتر بخوانیدگردنه حیران | آشنایی با دیدنی های گردنه حیران آستارا

از مهمترین جاذبه های روستای حیران در دید گردشگران گردنه حیران می باشد که در جهت آستارا-اردبیل واقع شده است. از یه طرف به دره ای که از رود ارس عبور می نماید، مشرف است و از طرفی دیگر به کوه های سرسبز. جلوه رویایی این جهت به خاطر وجود مه در آن منطقه است. این جاده منظره بسیار بی نظیر و رمانتیکی از طبیعت را تجلی می نماید که به جرات میتوان گفت رقیبی در ایران ندارد.

این گردنه زیر ابرهای پر از مه پنهان شده و منظرهی بسیار زیبا از کوهپایه های پوشیده از گل و گیاه و دره ها خلق نموده و این جلوه به چشم هر رهگذری که می افتد او را شیفته خود می نماید. جاده ای که همانند یک مار غول پیکر به دور کوه بزرگی پیچیده است و تا ارتفاع بسیار زیادی بالا رفته است. زمانی که این جهت شگفت انگیز را سپری می کنید، هر چند دقیقه یکبار با پیچ تندی روبرو خواهید شد که بایستی آن را دور زد. کمی که پیش می روید به استراحتگاه های کوتاهی در لب پرتگاه ها می رسید که نمایی از طبیعت و بعلاوه وجود ماشین ها در جاده پر پیچ و خم را به زیبایی برای شما نشان می دهد.

این منطقه از لحاظ جغرافیایی در تابستان آب و هوای معتدلی داشته و در فصل زمستان آب و هوایی سرد و کوهستانی را داراست. در هر نقطه از این منطقه جاذبه های بی نظیری وجود دارد که لحظات تکرار نشدنی را برای هر کس رقم می زند.

تله کابین حیران بخشی از یک مجموعه گردشگری و تفریحی خصوصی محسوب می گردد. چند سالی است که از افتتاح تله کابین حیران میگذرد. این تله کابین شامل 30 کابین 6 نفره معمولی و سه کابین وی آی پی میباشد، اگرچه این تله کابین طول زیادی ندارد اما اختلاف ارتفاعی که دارا است و بسیار مجذوب نماینده و مهیج به نظر می رسد. تقریبا در اواسط گردنه حیران ایستگاه تله کابین وجود دارد. در کنار تله کابین حیران، دهکده ای بسیار زیبا واقع شده است که شامل مجموعه پیست های کارتینگ ، ترامبولین و بعلاوه بلند ترین سورتمه ایران می باشد که این مجموعه پروژه هایی تازه همانند استخر، شهربازی و بعلاوه اقامتگاه ها و سوئیت های ویلایی را در دست اجرا دارد.

یک سورتمه مارپیچ در ایستگاه پایینی تله کابین وجود دارد که در ارتفاع بالا از لابلای درختان حرکت می نماید. نوجوانان و جوانان عاشق هیجانی که در سورتمه سواری تجربه می نمایند هستند. اگر جرات هیجان بیش از مقدار را دارید، پیشنهاد می کنیم زیپ لاین حیران را نیز در برنامه گردشگری خود بگنجانید، چرا که آویزان شدن از یک کابل و حرکت با سرعت بالا برای هر کس یک تجربه هولناک را در پی دارد. کمی آن طرف تر پیش بروید با پیست کارتینگ حیران روبرو می شوید. رانندگی شما با پیچ های تند به چالش کشیده می گردد. البته ناگفته نماند که خود جاده حیران دست کمی از کارتینگ ندارد.

زمانی که از گردنه حیران عبور می کنید، اولین چیزی که چشمتان را نوازش میکند پوشش جنگلی حیرت انگیزی می باشد که از دو سمت شما را احاطه می نماید. به تدریج سر و کله مراتع پیدا می گردد و در میان آنها کلبه های کوچک بسیار دلربایی بچشم می خورد و سپس به این سو و آن سو دویدن اسبها در میان دام های در حال چرا تصویری ماندگار را در فکر شما حک می نماید. بلندترین نقطه این گردنه از سطح آبهای آزاد به ارتفاع تقریبی 1500 متر می باشد. امکان دارد این سوال در فکرتان ایجاد گردد که در این ارتفاع مه چگونه به وجود آمده است؟ در حقیقت علت اصلی مه در گردنه حیران رطوبت دریای خزر می باشد و این اتفاق ارتباطی به ارتفاع این گردنه ندارد.

در ارتفاع 1700 متری جنگل فندقلوی نمین، پیست اسکی روی چمن واقع است که این چمن استانداردهای بین المللی را دارا می باشد و شما می توانید شاهد مسابقات مارپیچ کوچک و بزرگ در داخل آن باشید. جالب است بدانید در برخی مواقع اردوهای تیم ملی اسکی روی چمن کشور در این مکان برپا می گردد.

از ویژگی های شاخص این گردنه قرارگیری آن در یک نقطه مرزی می باشد و با نهاده شدن آن در یک سمت جاده شما جنگلی انبوه که به پارک ملی هیرکان تعلق دارد را مشاهده خواهید کرد. وسعت این پارک بزرگ برابر با 40 هزار و 358 هکتار می باشد که در تاریخ نهم فوریه سال 2004 میلادی به وسیله ریاست جمهوری آذربایجان افتتاح شد و به عنوان یک منبع غنی از جانوران و گیاهان مورد توجه نهاده شد. پیشنهاد ثبت جهانی این پارک ملی بخاطر دارا بودن ویژگی های منحصر بفرد مطرح شد.

منبع: همگردی

به "گردنه حیران یکی از زیباترین جاذبه های شمالی کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردنه حیران یکی از زیباترین جاذبه های شمالی کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید