2 طرز تهیه متفاوت سوتی پلو بسیار خوشمزه!

به گزارش فدایی داری، سوتی پلو یکی از غذاهای لذیذ آذری است. این غذا با نام جالب خود هواداران بسیاری دارد. از این رو در این مقاله خبرنگاران به طرز تهیه این غذا متفاوت پرداخته ایم. اگر شما هم به غذاهای محلی و تازه علاقه مند هستید، حتماً تا خاتمه با ما همراه باشید.

2 طرز تهیه متفاوت سوتی پلو بسیار خوشمزه!

درباره سوتی پلو

سوت در زبان آذری معنی شیر را می دهد. بنابراین سوتی پلو نوعی غذای برنجی است که با شیر تهیه می گردد. معمولاً در شهرهای آذری زبان در مناسبت هایی مانند چهارشنبه سوری یا نوروز این پلو را می پزند. این پلو آذری نام های دیگری نیز دارد. به این غذا شیرپلو، شیرپلو تبریزی، شیرپز، شیرین برنج و شیرپلو اردبیلی نیز می گویند.

مواد تشکیل دهنده شیرپلو

برنج، شیر و زعفران سه جزء اصلی این غذای خوشمزه آذری هستند. در کنار این مواد مانند هر غذای دیگری احتیاج به کمی نمک، روغن یا کره خواهید داشت. همانطور که ذکر شد شیرپز معمولاً در مناسبت ها طبخ می گردد و کام افراد را شیرین می نماید. بنابراین وجود کشمش یا خرما در این غذا ضروری است. بعلاوه اندازهی خلال پسته و بادام برای تزئین و مجلسی شدن غذا ضروری خواهد بود.

مواد لازم برای پخت شیرپز جهت چهار نفر

مواد لازم برای تهیه شیرپلو جهت چهار نفر به صورت زیر است:

  • برنج چهار پیمانه
  • نمک، زرد چوبه و دارچین به اندازه لازم
  • زعفران دم شده 3-2 قاشق غذاخوری
  • گلاب یک قاشق غذاخوری
  • شیر چهار پیمانه
  • کره 100 گرم
  • کشمش یا خرما به اندازه دلخواه
  • خلال پسته، بادام و پیلز داغ به اندازه دلخواه

طرز تهیه سوتی پلو اردبیلی

  1. برای تهیه این پلوی خوشمزه شما باید در ابتدا چهار پیمانه برنج را به خوبی بشویید. سپس در ظرفی اندازهی آب و نمک بریزید. برنج های شسته شده را داخل آن ظرف بریزید. بهتر است برنج ها برای حدود دو ساعت در مخلوط آب و نمک خیسانده شوند. بعد از دو ساعت برنج ها را شسته و آبکشی نمایید تا نمک اضافی آن گرفته گردد.
  2. از طرف دیگر اندازهی زعفران سابیده شده را داخل ظرف کوچکی ریخته و یک تکه یخ بر روی آن بریزید. اجازه دهید یخ کاملاً آب گردد و زعفران به خوبی رنگ دهد.
  3. چهار پیمانه شیر را داخل یک قابلمه نسوز بریزید. زیر قابلمه را روشن نموده و روی حرارت ملایم قرار دهید. حال زعفران دم نموده، یک قاشق غذاخوری گلاب، اندازه کمی نمک و زردچوبه داخل قابلمه شیر بریزید. در مرحله بعدی برنج های آبکشی شده را به مخلوط داخل قابلمه اضافه کنید.
  4. مخلوط حاصل را خوب هم بزنید و بگذارید تا به جوش آید. حتما در قابلمه را باز بگذارید. چرا که با داغ شدن و جوشیدن شیر، ممکن است شیر سر رفته و به بیرون بریزد. باید به قابلمه توجه داشته باشید تا در موقع لزوم مخلوط را هم بزنید و از سررفتن و ته گرفتن آن جلوگیری کنید.
  5. زمانی که شیر داخل قابلمه جذب برنج شد، یک دانه برنج را از قابلمه برداشته و تست کنید. اگر پخته بود، 100 گرم کره را روی برنج بیندازید. روی در قابلمه دم کنی گذاشته و آن را روی قابلمه بگذارید و سفت کنید. به مرور کره آب شده و جذب برنج می گردد. زیر قابلمه شعله پخش کن بگذارید. باید حدود 20 تا 30 دقیقه زمان بگذرد تا برنج دم کشیده و ری کند.
  6. بعد از اینکه برنج به خوبی دم کشید، می توانید قابله را از روی حرارت بردارید. قابلمه را برعکس کنید و شیرپلو به شکل قالبی را داخل یک دیس قرار دهید.

دستور پخت سوتی پلو مجلسی

برای تهیه شیرپز مجلسی تمام مراحل ذکر شده در بالا را انجام می دهیم. البته شاید بهتر باشد اندازه بیشتری زعفران به برنج بزنید. اندازهی کشکمش یا خرما نیز در خاتمه به پلوی حاصل اضافه کنید. به این صورت که هسته های خرما را درآورید. کشمش ها را در اندازهی گلاب یا آب خیس کنید. سپس آن ها را با اندازهی دارچین و کره تفت دهید. زمانی که کشمش ها پف کردند، آن ها را از روی حرارت برداشته و روی پلو بریزید.

اندازهی آجیل مانند خلال پسته و بادام را نیز در کمی گلاب خیس کنید. سپس خلال ها را داخل تابه کره ای بریزید و تفت دهید. در آخر با خلال های تفت داده شده به همراه پیاز داغ روی پلوی قالبی را با آن تزئین کنید.

اندازه کالری و زمان مورد احتیاج برای تهیه این غذا

می توان گفت اندازه کالری این غذای خوشمزه چهار نفره در حدود 1991 کالری است. البته در صورت افزودن کشمش یا خرما، پیاز داغ و خلال پسته و بادام به سوتی پلو، اندازه کالری حاصل از آن افزایش خواهد یافت.

برای آماده کردن مواد اولیه جهت پخت این غذای خوشمزه برای چهار نفر، تقریبا 20 دقیقه زمان ضروری است. البته در مراحل آماده سازی بهتر است برنج برای 2 ساعت در آب نمک خیس بخورد. مدت زمان مورد احتیاج برای پخت سوتی پلو در حدود 40 دقیقه برآورد می گردد. البته به علت وجود شیر در این غذا، باید توجه ویژه ای به آن داشت تا ته نگیرد و نسوزد.

شیوه های سرو سوتی پلو

در کنار این پلوی خوشمزه شما می توانید هر نوع گوشتی را به شیوه دلخواه خود پخته و با آن نوش جان کنید. مثلاً بعضی افراد به خصوص نزدیک عید نوروز، ماهی دودی را طبخ می نمایند و در کنار این پلو می خورند. بعضی دیگر گوشت قلقلی را به شکل کوفته ریز تبریزی یا مرغ تفت داده شده را همراه شیرپلو مصرف می نمایند. جالب است بدانید که حتی این پلو را همراه با خورشت فسنجان شیرین مزه یا خورشت هویج نیز سرو می نمایند.

سوتی پلو با ماهی دودی

همانطور که گفته شد، اغلب شهرهای آذری زبان در روزهای نزدیک عید نوروز، شیرین پلو را همراه با ماهی دودی میل می نمایند. به این صورت که ماهی دودی را سرخ می نمایند. سپس ماهی دودی سرخ شده را در لابه لای شیرپز قرار می دهند. این کار باید قبل از دم گذاشتن پلو انجام گردد. گذاشتن ماهی دودی در قابلمه برنج، باعث می گردد که عطر دودی ماهی بین برنج بپیچد. البته توجه داشته باشید که اگر می خواهید شیرپلو را با ماهی دودی سرو کنید، نباید گلاب داخل پلو بریزید.

سوتی پلو با گوشت قلقلی

گاهی شیرین برنج را با گوشت قلقلی سرو می نمایند. به این صورت که شیرین برنج یا شیرپلو را در دیس می ریزند و تزئین می نمایند. در کنار آن گوشت های قلقلی تفت داده شده و پخته شده را نیز قرار می دهند.

سوتی پلو با مرغ

بعضی افراد شیرپلو را با مرغ میل می نمایند. برای این کار باید قسمت هایی از مرغ به خصوص فیله مرغ را از قبل طعم دار کنید. سپس تکه های مرغ را در اندازهی کره تفت دهید تا به خوبی سرخ و نرم شوند. زمانی که شیرین برنج حاضر شد، می توانید تکه های مرغ را در لا به لای برنج قرار دهید. یا اینکه در خاتمه مرغ های سرخ شده را در کنار شیرین برنج دم کشیده سرو کنید.

نکات کلیدی در تهیه این غذای آذری

  • اندازه شیر را با برنج مصرفی خود به گونه ای تنظیم کنید که در نهایت برنج دانه دانه نگردد و کامل بپزد.
  • اگر در تهیه این غذا، به جای کره پاستوریزه از کره محلی یا روغن کرمانشاهی بهره ببرید، طعم بهتر و اصیل تری حاصل خواهد شد.

نتیجه گیری

سوتی پلو یکی از غذاهای خوشمزه آذری است. این غذا طبخ راحتی دارد و به شیوه های مختلفی سرو می گردد. این نوع پلو را می توان به همراه ماهی دودی، گوشت قلقلی، خورش هویج یا حتی خورش فسنجان شیرین نیز سرو کرد. شما می توانید کلیه موارد مورد احتیاج برای تهیه این غذای محلی لذیذ را، به شکلی سریع و راحت به وسیله فدایی داری تهیه نمایید.

منبع: اسنپ مارکت

به "2 طرز تهیه متفاوت سوتی پلو بسیار خوشمزه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه متفاوت سوتی پلو بسیار خوشمزه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید