7 راه چاره برای خلاص شدن از شر لکه های پوستی ناشی از افزایش سن

به گزارش فدایی داری، لکه های پوستی ناشی از افزایش سن یکی از مسائل رایج پوستی است که بسیاری از افراد از آن شکایت دارند. خوشبختانه در دوره و زمانه ای هستیم که روش های مختلفی برای پیشگیری از این مشکل یا برای جلوگیری از بدتر شدن آن وجود دارد. در ادامه در خصوص لکه های پوستی ناشی از افزایش سن و روش های پیشگیری از بدتر شدن آن ها بیشتر بخوانید.

7 راه چاره برای خلاص شدن از شر لکه های پوستی ناشی از افزایش سن

لکه های پوستی ناشی از افزایش سن چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده که در آینه به صورت خود نگاه نموده اید یا دست های خود را دیده اید و متوجه شده اید که لک هایی روی آن ایجاد شده که تا چند وقت پیش اصلا وجود نداشت. همه ما تغییر رنگ پوست و ایجاد لک روی پوست را در زندگی به دلایل مختلف ممکن است تجربه کنید و افزایش سن هم یکی از همین دلایل اصلی است.

اگر حس می کنید پوست شما با افزایش سن لک می گردد، راهکار های متعددی برای پیشگیری از آن پیش روی شما است. بیشتر این راهکار ها جنبه پیشگیرانه دارند تا از بدتر شدن اوضاع جلوگیری نمایند.

لکه های پوستی ناشی از افزایش سن با عنوان لکه های خورشیدی یا عدسی های خورشیدی نیز شناخته می گردد. لکه های پیری، لکه های خوش خیم رنگدانه ای هستند که معمولاً در اثر تابش اشعه فرابنفش خورشید ایجاد می شوند. اشعه فرابنفش باعث می گردد سلول های پوستی فراوری نماینده رنگدانه، فراوری ملانین را افزایش دهند و در نتیجه آن لکه های قهوه ای مزاحم ایجاد گردد.

اگر سابقه خانوادگی لکه های پوستی ناشی از افزایش سن دارید، زمانی که در معرض آفتاب (یا تخت های برنزه) هستید، بیشتر مستعد ابتلا به آن ها می شوید. این لکه ها معمولاً به صورت لکه های قهوه ای مسطح در نواحی پوستی که بیشتر در معرض نور خورشید است یعنی صورت، گردن، سینه، دست ها، بازوها و پشت ظاهر می شوند؛ اما می توانند به صورت کراتوز سبورئیک نیز ظاهر شوند، که زگیل مانند است.

علت اصلی ایجاد این لکه ها تابش نور آفتاب است، اما چرا به آن لکه های پوستی ناشی از افزایش سن می گویند؟

از سن 40 سالگی، پوست در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمتر قادر به بازسازی است و لکه های پوستی ناشی از افزایش سن در این گروه سنی بسیار شایع است، به ویژه در افرادی که زمان بیشتری را زیر نور خورشید می گذرانند.

پیشگیری مهم ترین قدم برای لکه های پوستی ناشی از افزایش سن

متخصصان پوست توصیه می نمایند که برای پیشگیری از این مشکل، محافظت از پوست در برابر آفتاب را تقویت کنید. با وجود اینکه لکه های ناشی از افزایش سن معمولاً مشکل بزرگی نیستند، جلوگیری از آسیب های ناشی از نور خورشید نه تنها برای اهداف زیبایی، بلکه برای محافظت در برابر سرطان پوست بسیار مهم است. عادات ایمنی مرتبط با حفظ پوست در برابر آفتاب، مانند استفاده مکرر ضدآفتاب با طیف وسیع، دور ماندن از نور خورشید در ساعاتی که بیشترین شدت را دارد (از 12 ظهر تا 5 بعدازظهر) و پوشاندن بدن خود با لباس و کلاه، تا حد ممکن، از مهم ترین عادت هایی است که هرگز نباید فراموش کنید.

دلایل ایجاد لکه های پوستی ناشی از افزایش سن

لکه های پیری در اثر فعالیت بیش از حد سلول های رنگدانه ایجاد می شوند. اشعه ماوراء بنفش (UV) فراوری ملانین را تسریع می نماید. ملانین رنگدانه ای طبیعی است که به پوست رنگ می دهد. روی پوستی که سال ها در معرض نور خورشید قرار گرفته است، لکه های پیری زمانی ظاهر می شوند که ملانین جمع شده یا در غلظت های بالا فراوری می گردد.

استفاده از لامپ ها و تخت های برنزه نماینده تجاری نیز می تواند باعث ایجاد لکه های پیری گردد.

ریسک فاکتورها یا عوامل خطر

اگر در شرایط زیر قرار دارید، احتمال ایجاد این لکه ها روی پوست شما بیشتر است:

  • پوست روشنی داشته باشید.
  • سابقه قرار گرفتن مکرر یا شدید در معرض آفتاب یا آفتاب سوختگی داشته باشید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

لکه های پوستی ناشی از افزایش سن احتیاجی به مراقبت پزشکی ندارند. از پزشک خود بخواهید لکه هایی را که سیاه هستند یا ظاهرشان تغییر نموده است را آنالیز کند. این تغییرات می تواند نشانه ای از ملانوم، یا شکل جدی سرطان پوست باشد.

بهتر است هر گونه تغییر پوستی تازه به وسیله پزشک ارزیابی گردد، به خصوص اگر لکه ای ویژگی های زیر را دارد:

  • سیاه است.
  • در حال افزایش میزان است.
  • دارای حاشیه نامنظم است.
  • دارای ترکیبی غیرعادی از رنگ ها است.
  • خونریزی دارد.

7 راه چاره موثر برای لکه های پوستی ناشی از افزایش سن

اگر کم کم نشانه هایی از این لکه های پوستی را روی صورت و دست های خود مشاهده می کنید، یا اینکه هنوز نشانه های آن را ندیده اید ولی دوست دارید جلوی ضرر را زودتر بگیرید، این روش ها و راه چارههای موثر را نباید فراموش کنید. برخی از آن ها روش های بدون تجویز و روزانه است و برخی دیگر باید زیر نظر پزشک متخصص انجام گردد.

1. استفاده از ضدآفتاب برای پیشگیری از لکه های پوستی ناشی از افزایش سن

برترین گزینه در دسترس که بدون تجویز پزشک می توانید از آن بهره ببرید و برای مشکل فعلی شما و پیشگیری از این مشکل در اینده به شدت توصیه می گردد، استفاده از ضدآفتاب است. این محصول نه تنها مانع از این می گردد که لکه های موجود روی پوست تیره تر شوند، بلکه از ایجاد شدن لکه های تازه هم پیشگیری می نماید.

متخصصان توصیه می نمایند از ضدآفتاب هایی بهره ببرید که اس پی اف بالای 30 داشته باشند. در بازار محصولات متنوع ضدآفتاب وجود دارد؛ از کرم های رنگی و بی رنگ گرفته تا ژل و فلویید. مدل های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای پوست شما مناسب تر است.

2. سرم ها و کرم های روشن نماینده بدون نسخه

مجموعه ای از محصولات شامل انواع سرم ها و کرم های روشن نماینده در بازار وجود دارد که بدون نسخه پزشک عرضه می شوند. این کرم های روشن نماینده می توانند لکه های پوستی ناشی از افزایش سن را با سرکوب فراوری ملانین، کاهش دهند. فقط در نظر داشته باشید که این محصولات برای لکه هایی مناسب اند که خیلی زود آن ها را تشخیص داده اید و هنوز کم رنگ هستند.

اگر می خواهید از این روش بهره ببرید، مواد فعالی که باید در پی آن باشید هیدروکینون، اسید گلیکولیک، اسید کوجیک، عصاره ریشه شیرین بیان و نیاسینامید است. هیدروکینون استاندارد طلایی در محصولات روشن نماینده در نظر گرفته می گردد، اما به علت خشن تر بودن روی پوست شناخته شده است و ممکن است عوارض جانبی مانند تحریک پوست و تغییر رنگدانه ها را در صورت استفاده طولانی مدت ایجاد کند.

غیر از کرم، انواع سرم پوست هم برای مسائل متعدد پوست و همین طور احتیاجهای ضروری پوست فراوری می گردد. اگر با لکه های پوست ناشی از افزایش سن دست و پنجه نرم می کنید، می توانید سرم ویتامین C را نیز در روتین پوستی خود قرار دهید. از آنجاکه ویتامین C آنتی اکسیدان است، به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از تابش اشعه خورشید یاری می نماید، از ایجاد لکه های تیره جلوگیری می نماید و به طور کلی اثر روشن نماینده دارد.

3. کر م های روشن نماینده احتیاجمند تجویز پزشک

غیر از محصولاتی که می توانید بدون نسخه از داروخانه ها و فروشگاه های محصولات آرایشی و بهداشتی خریداری کنید، دسته ای از محصولات و کرم های دارویی هم فراوری می شوند که آن ها را فقط با تجویز پزشک عرضه می نمایند.

داروهای موضعی تجویزی می توانند به آرامی برای روشن کردن لکه های پیری کار نمایند (مثلا بین چند هفته تا چند ماه). دو داروی رایج برای این مشکل، هیدروکینون و ترتینوئین است. هیدروکینون با کاهش فراوری ملانین عمل می نماید، در حالی که ترتینوئین یک نوع کرم رتینول است که می تواند بافت پوست را بهبود بخشد و رنگدانه ها را کاهش دهد. عوارض جانبی این داروها معمولاً کم است؛ اما می تواند شامل خارش، قرمزی یا خشکی باشد.

4. سرما درمانی

در طی این روش در مطب، نیتروژن مایع (یک عامل انجماد) روی لکه های پیری اعمال می گردد. این کار سلول های سازنده رنگدانه را منجمد می نماید و از بین می برد و باعث پوسته پوسته شدن لکه ها می گردد. با بهبودی پوست، روشن تر به نظر می رسد و لکه ها به مرور زمان محو می شوند. این درمان برای لکه های تکی یا خوشه های کوچک، برترین گزینه است و در صورت لزوم می توان چند بار در ماه انجام داد.

دقت کنید که این کار باید در کلینیک های پزشکی و زیر نظر متخصص پوست انجام گردد. کلینیک های زیبایی که بدون حضور متخصص پوست فعالیت می نماید یا مجوزهای لازم را ندارند برای انجام این درمان های پوستی مناسب نیستند.

5. لایه برداری شیمیایی

بسته به عمق لایه برداری که روی پوست انجام می گردد، این درمان می تواند در کاهش ظاهر شدن لکه های پوستی ناشی از افزایش سن مفید باشد. در این روش، متخصص پوست، اسیدی را روی ناحیه مورد نظر می مالد. این اسید، لایه بیرونی پوست شما را تا جایی که لکه های پیری دیده می شوند می سوزاند. همانطور که این لایه از پوست جدا می گردد، یک لایه تازه جایگزین آن می گردد. تعداد دفعات مورد احتیاج بر اساس شدت لکه های پیری و نوع لایه برداری فرق دارد. عوارض جانبی این می تواند از هیچ تا چند روز پوسته شدن/خشکی پوست متغیر باشد.

6. روش IPL

راحت ترین و تاثیرگذارترین روش برای درمان لکه های پوستی ناشی از افزایش سن همین روش IPL است. در این روش از نور برای هدف گرفتن لکه های پوستی که قهوه ای رنگ شده اند استفاده می گردد. این کار، پیگمنت ها را از بین می برد و در حدود یک هفته از شر آن ها خلاص می شوید. بیشتر مردم برای اینکه بیشترین و برترین نتیجه را از این روش بگیرند، آن را تا 4 بار تکرار می نمایند.

نکته مثبت در خصوص این روش درمانی این است که دوران نقاهت ندارد و تقریبا بدون درد است.

7. درمان لکه های پوستی ناشی از افزایش سن با لیزر

بسته به رنگ پوست، ته رنگ پوست و محل لکه های پوستی ناشی از افزایش سن، انواع مختلفی از لیزر درمانی وجود دارد که می تواند به شما یاری کند تا از شر این لکه ها خلاص شوید. این روش برای از بین بردن لکه های پیری یکی از توصیه شده ترین روش ها به وسیله متخصصان پوست است و آن ها معمولا همین روش را ترجیح می دهند. به علت زمان بهبودی سریع تر و نتایج طولانی تر، این روش نسبت به بسیاری از درمان های دیگر ارجحیت دارد.

لیزر یک درمان بسیار مؤثر برای لکه های پیری است چرا که لیزر پیشرفته از پالس های پیکوثانیه ای بسیار کوتاه برای شکستن ذرات رنگدانه پوست استفاده می نماید.

درمان های لیزری فراکسل نیز گزینه ای عالی برای لکه های ناشی از افزایش سن هستند. این تکنیک از لیزر کسری (پرتوی متمرکز از نور که به چندین نقطه شکسته می گردد) برای رساندن گرما به پوست استفاده می نماید. این کار سلول های رنگدانه پوست را تبخیر می نماید، در حالی که بازسازی کلاژن در لایه های عمیق پوست را تشویق می نماید و علاوه بر کاهش لکه های پیری، باعث سفت تر و صاف تر شدن پوست می گردد.

جمع بندی

لکه های پوستی ناشی از افزایش سن یکی از مسائل رایج پوست است که با افزایش سن آن را تجربه می کنیم. خوشبختانه این لکه ها قابل پیشگیری و درمان هستند. برترین پیشگیری، استفاده از ضدآفتاب و دور نگه داشتن پوست از تابش شدید و مستقیم آفتاب با یاری کرم یا پوشش مناسب مثلا کلاه نقاب دار است. در صورت مشاهده لکه ها، با روش هایی مثل لیزردرمانی و IPL می توانید آن ها را با یاری متخصص پوست، از بین ببرید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت فدایی داری مگ را بخوانید.

منبع: Prevention

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 راه چاره برای خلاص شدن از شر لکه های پوستی ناشی از افزایش سن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 راه چاره برای خلاص شدن از شر لکه های پوستی ناشی از افزایش سن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید