12 فایده بی نظیر آب برنج برای پوست و مو

به گزارش فدایی داری، آبی که بعد از پختن برنج دور می ریزیم می تواند راه حل مناسبی برای طیف وسیعی از مسائل پوست و مو باشد. در بسیاری از کشورها از جمله کره و ژاپن از این آب حاوی نشاسته برای مراقبت از پوست و مو استفاده می شود. از آنجا که می توانید آب برنج را به راحتی در خانه تهیه کنید، مقاله امروز خبرنگاران مگ را به خواص آب برنج و نحوه استفاده از آن اختصاص داده ایم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

12 فایده بی نظیر آب برنج برای پوست و مو

در ادامه می خوانید:

فواید آب برنج برای پوست

خواص آب برنج برای مو

نحوه آماده سازی آب برنج

طرز استفاده از آب برنج برای پوست و مو

فواید آب برنج برای پوست

برنج در آسیا فقط یک غذای اصلی نیست، بلکه بخش جدایی ناپذیر روتین مراقبت از پوست به شمار می رود. زنان ژاپنی و کره ای قرن ها است که از آب برنج برای حفظ سلامت و زیبایی پوست و موی خود استفاده می کنند. امروزه بسکمک از برندها هم طیف وسیعی از محصولات حاوی آب برنج را ارائه کرده اند.

مطالعات زیادی در مورد فواید آب برنج برای پوست انجام نشده است. بنابراین، بیشتر مزایایی که در مورد آن گفته می شود حاصل تجربیات مردم است. با این حال، بیایید با هم تأثیر آب برنج را روی پوست بررسی کنیم.

1. مزایای ضدپیری

یک مطالعه تأثیر ژل حاوی آب برنج را روی پوست انسان ارزیابی کرد. این مطالعه شامل 12 داوطلب بود که به مدت 28 روز از این محصول استفاده کردند. نتایج این تحقیق نشان داد که آب برنج مملو از آنتی اکسیدان هایی است که می توانند فعالیت الاستاز (آنزیمی که به الاستین پوست آسیب می زند) را مهار کنند. بنابراین، آب برنج می تواند به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش علائم پیری کمک کند.

2. روشن تر کردن پوست

این مزیت آب برنج از نظر علمی ثابت نشده است، اما در کره و ژاپن مردم از آن برای برطرف لکه ها و روشن تر کردن پوست خود استفاده می کنند. فرض بر این است که آب برنج حاوی آنزیم هایی است که باعث روشن شدن پوست می شوند. به همین دلیل است که از آن به عنوان یک ماده فعال در انواع صابون ها و کرم ها استفاده می شود.

3. محافظت از سد دفاعی پوست

وقتی سد طبیعی پوست آسیب می بیند، پوست شما خشک شده و در برابر مشکلاتی مانند درماتیت آتوپیک آسیب پذیر می شود. یک مطالعه نشان داد که نشاسته برنج می تواند به بهبود و ترمیم سد طبیعی پوست کمک کند. این موضوع به ویژه برای افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک مفید است. علاوه بر این، ممکن است آب برنج بتواند به برطرف اگزما، بثورات پوستی و التهاب هم کمک کند.

4. تسکین آفتاب سوختگی

آب برنج باعث تسکین پوست آفتاب سوخته می شود. به همین دلیل، بسکمک از مردم استفاده از آن را برای درمان علائم خفیف آفتاب سوختگی مانند قرمزی، التهاب و خارش مفید می دانند.

خواص آب برنج برای مو

آب برنج برای مو هم فواید زیادی دارد که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

5. سرعت بخشیدن به رشد موها

هیچ چیز بهتر از آب برنج نمی تواند به کاهش ریزش مو کمک کند و سرعت رشد آن را بهبود ببخشد. اسیدهای آمینه موجود در آب برنج به بازسازی مو و رشد آن کمک می کنند. همچنین، آب برنج حاوی ویتامین های B ،C و E است که روی رشد مو تأثیر مثبت دارند. بهترین راه برای استفاده از آب برنج این است که بعد از شستن موهای خود آن ها را با آب برنج آبکشی کنید. این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

6. کاهش موخوره

مراقبت ناکافی و آلودگی روی سلامت موها تأثیر منفی می گذارد و به ایجاد موخوره منجر می شود. موهای شما برای جلوگیری از موخوره به پروتئین نیاز دارند و آب برنج می تواند اندازه زیادی از این درشت مغذی را در اختیار آن ها قرار دهد. برای برطرف موخوره، اجازه دهید آب برنج 15 تا 20 دقیقه روی موهای شما بماند، سپس موهایتان را بشویید. به تدریج شاهد بهبود شرایط موهای خود خواهید بود.

7. آبکشی موها

بعد از این که از شامپو استفاده کردید، شستن موها با آب برنج به جای استفاده از نرم کننده بهترین کاری است که می توانید انجام دهید. آب برنج بافت موهای شما را بهبود می بخشد و حجم آن ها را افزایش می دهد. همچنین موهای شما را صاف می کند و آن ها را قوی و سالم نگه می دارد.

8. ترمیم موهای آسیب دیده

آب برنج اصطکاک سطحی را کاهش می دهد و خاصیت ارتجاعی مو را بهبود می بخشد. علاوه بر این، حاوی کربوهیدراتی به نام اینوزیتول است که موهای آسیب دیده را ترمیم کرده و از آن ها محافظت می کند. چیزی که آب برنج را از سایر مواد متمایز می کند اینوزیتول است که حتی پس از شستن آب برنج در موهای شما باقی می ماند و مانع آسیب دیدگی بیشتر آن ها می شود.

9. تقویت ریشه موها و براق کردن آن ها

آب برنج سرشار از اسیدهای آمینه است که ریشه های مو را تقویت می کنند، به موها درخشندگی می بخشند و آن ها را نرم و ابریشمی می کنند. اگر موهای ابریشمی و براق می خواهید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از آب برنج به عنوان ماسک مو استفاده کنید. بگذارید این ماسک 20 دقیقه روی موهای شما بماند و سپس آن را بشویید.

10. درمان شوره سر

شوره سر یک تهدید جدی برای موها است که مانند طاعون به سر شما حمله می کند و انبوهی از غبار سفید را روی لباس ها به جا می گذارد. وجود شوره سر نه تنها باعث خجالت شما می شود، بلکه می تواند به خارش و سوزش منجر شود. آب برنج به برطرف شوره سر کمک می کند و استفاده منظم از آن می تواند این مشکل را به طور کامل از بین ببرد. بنابراین، بهتر است موهای خود را به طور مرتب با آب برنج بشویید.

11. از بین بردن شپش

اگر از شپش سر رنج می برید، نگران نباشید. آب برنج می تواند به راحتی با آن مقابله کند. نشاسته موجود در آب برنج شپش و تخم آن را فورا از بین می برد. قبل از اینکه شپش توسعه پیدا کند، آب برنج می تواند به برطرف کردن آن کمک کند.

12. نرم کردن مو

آب برنج برای مو یک نرم کننده ی خوب و مقرون به صرفه است. فقط کافی است به آن کمی اسانس رزماری، اسطوخودوس یا گل شمعدانی اضافه کنید. بعد از شستن مو، محلول را به تمام قسمت های آن بمالید. بگذارید بین 10 تا 30 دقیقه بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید.

نحوه آماده سازی آب برنج

راه های زیادی برای تهیه آب برنج وجود دارد که در این بخش به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

برنج خیسانده شده

  • یک لیوان برنج (حدود 100 گرم) را به سرعت زیر شیر آب بگیرید تا تمیز شود.
  • سه لیوان آب (حدود 500 تا 700 میلی لیتر) داخل یک کاسه بریزید.
  • برنج را به مدت 30 دقیقه در آب خیس کنید.
  • با انگشت های خود به آرامی برنج را هم بزنید و فشار دهید.
  • برنج را از صافی رد کرده و آب آن را در یک بطری شیشه ای بریزید.
  • بطری را در یخچال بگذارید.

شما می توانید آب برنج را به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید و آن را روی پوست خود بمالید.

برنج جوشانده شده

  • یک لیوان برنج را همان طور که همیشه می پزید، در آب بجوشانید.
  • بدون اینکه آب برنج را دور بریزید، آن را آبکش کنید.
  • آب برنج را داخل یک بطری شیشه ای بریزید.
  • قبل از گذاشتن بطری در داخل یخچال، اجازه دهید آب برنج کاملا خنک شود.

از آب برنجی که با این روش تهیه می شود، برای پوست و موهای خود استفاده کنید.

طرز استفاده از آب برنج برای پوست و مو

آب برنج را داخل یک بطری اسپری بریزید و بعد از تمیز کردن صورت، روی پوست بپاشید. بعد از 30 دقیقه صورت تان را با آب بشویید. به جای اسپری کردن آب برنج، می توانید با استفاده از پنبه آن را روی پوست بمالید و بعد از 30 دقیقه با آب بشویید.

برای شستن مو با آب برنج باید به یک لیوان از آن چند قطره اسانس رزماری، اسطوخودوس یا بابونه اضافه کنید. موهایتان را شامپو بزنید و سپس آب برنج را روی آن بریزید. بگذارید آب برنج 5 تا 20 دقیقه روی مو بماند. در این مدت به آرامی موها و پوست سر خود را ماساژ دهید. در پایان، موهایتان را کاملا با آب معمولی بشویید. حداقل یک بار در هفته از آب برنج استفاده کنید تا شاهد بهبود سلامت و بافت موهای خود باشید.

برنج طبیعت اندازه 10 کیلوگرم

580,000

558,600

تومان

برنج عنبربو مهمان نواز - 10 کیلوگرم

853,800

599,860

تومان

انواع برنج

مشاهده همه

کلام پایانی

شواهد محدودی در مورد تأثیر آب برنج روی پوست و مو وجود دارد. با این حال، از آنجا که فاقد مواد شیمیایی است، امتحان کردن آن ضرری ندارد. اگر به بیماری پوستی خاصی مبتلا هستید، بهتر است قبل از مصرف آب برنج با پزشک مشورت کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت فدایی داری مگ را بخوانید.

منابع: stylecraze, stylecraze

سؤالات متداول

آیا می توانم آب برنج را در طول شب روی صورتم نگه دارم؟

بله؛ می توانید آب برنج را یک شب روی صورت خود بگذارید و صبح روز بعد آن را بشویید.

آیا آب برنج جوش ها را از بین می برد؟

بعضی از افراد بر این باورند که آب برنج به از بین بردن جای جوش و محو شدن لکه ها کمک می کند. با این حال، در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آیا می توانم آب برنج را در طول شب روی موهایم نگه دارم؟

این کار لازم نیست. وقتی آب برنج 15 تا 30 دقیقه روی مو باقی می ماند، کربوهیدرات های آن حتی پس از شستن موها از بین نمی روند و می توانند از موهای شما محافظت کنند.

آب برنج برای چه مدت زمانی قابل نگهداری است؟

از آب برنج می توانید به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "12 فایده بی نظیر آب برنج برای پوست و مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 فایده بی نظیر آب برنج برای پوست و مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید