9 روش شستن لباس های کتان سفید و رنگی با دست و ماشین

به گزارش فدایی داری، برای شستن لباس های کتان چه کارهایی باید انجام دهیم و از چه اقداماتی صرف نظر کنیم؟ چطور لکه های شلوار کتان را از بین ببریم؟ چه کار کنیم که لباس های و شلوارهای کتان مشکی بور نشوند یا لباس های رنگی کتان تغییر رنگ ندهند. روش صحیح خشک و اتو کردن لباس های کتان چیست؟ در این مقاله از سرویس در ، بهترین روش های شستن لباس های کتان، لکه گیری لباس های کتان و هر آنچه را که باید درباره مراقبت از لباس کتان بدانید، به شما آموزش خواهیم داد.

9 روش شستن لباس های کتان سفید و رنگی با دست و ماشین

شستشوی کتان؛ بایدها و نبایدها

همین ابتدا بد نیست بدانید لباس های کتانی را که به درستی و با کیفیت بالا تولید و فرآوری شده اند، هم می توان با ماشین لباسشویی و هم با دست شست. حتی می توان آن ها را در دمای پایین ماشین لباسشویی خشک کرد.

اما در شستن لباس های کتان باید همیشه دستورالعمل های مراقبت روی لباس یا شلوار را دنبال کنید. همچنین قبل از شست وشوی کامل، هر روش تمیز کردن را روی یک قسمت کوچک و مخفی آزمایش کنید.

1-به توصیه های برچسب داخل لباس توجه کنید

قبل از شست و شوی هر لباسی، برچسب روی لباس را مطالعه کنید تا با نحوه شست و شوی آن آشنا شوید . وقتی برچسب لباس کتان را مطالعه کنید با علامت های اختصاری که روی آن درج شده است، می توانید به دمای آب و مدت زمان شست وشو به راحتی پی ببرید. از این دستورالعمل برای شستن لباس های کتان پیروی کنید.

2- درجه آب را به درستی تنظیم کنید

لباس های کتانی خود را همیشه با دور ملایم ماشین لباسشویی بشویید. از شستن لباس های کتان با آب خیلی سرد یا خیلی گرم خودداری کنید. لباس های کتانی مثل سایر پارچه های کتان خانگی که برای تمیز کردن وسایل استفاده می شوند، باید در دمای ولرم شسته شوند، نه آب سرد یا گرم.

3- ماشین لباسشویی را سنگین نکنید

ماشین لباسشویی را همزمان با لباس های زیاد، سنگین نکنید. چون باعث می شود دیگر لباس ها یا پارچه ها، دور لباس کتان را بپیچند یا آنها را از فرم و شکل خارج کنند. اگر در ماشین لباسشویی تان امکان انتخاب سطح آب وجود دارد، همیشه از حداکثر اندازه پیشنهادی استفاده کنید. چون لباس شما باید آزادانه در ماشین حرکت کند.

4- لباس های کتان را همراه با لباس های سازگار بشویید

قبل از شستن لباس های کتان، به این موضوع دقت کنید که دیگر لباس های موجود در ماشین لباسشویی از نظر رنگ، وزن و دستورالعمل شست وشو شبیه لباس های کتان شما باشد. لباس های تیره کتان را همراه با لباس های روشن داخل ماشین لباسشویی نیندازید. آنها را حتما به صورت جداگانه بشویید.

این کار باعث می شود اگر لباس کتان، رنگ مشکی خود را پس داد، اندازهی از رنگ آن باز جذب خود لباس شود، نه جذب لباس های رنگی دیگر.

5- از شوینده ملایم استفاده کنید

از یک شوینده ملایم برای شستن شلوار و لباس کتان استفاده کنید. در عین حال مطمئن شوید که لکه های کثیف بعد از شستن، کاملا از روی لباس پاک شده باشند.

6- زمان شستن لباس های کتان را کمتر در نظر بگیرید

اگر لباس های کتان خود را زیاد می شویید، برای جلوگیری از بور شدن آنها زمان شست وشو را کوتاه تر کنید. به خاطر داشته باشید هر چقدر که زمان ماندن لباس در ماشین لباسشویی کوتاه تر باشد، رنگدانه های کمتری از پارچه خارج خواهند شد. در نتیجه رنگ لباس کمتر تغییر خواهد کرد.

7- قبل از شستن، لباس های کتان را پشت و رو کنید

پشت و رو کردن لباس، قبل از شستن لباس های کتان باعث می شود سطح رویی لباس ها در تماس با هم، رنگدانه های خود را از دست نداده و بور نشوند. به ویژه قبل از انداختن لباس کتان تیره خود در ماشین، آن را پشت و رو کرده و بست ها یا زیپ آن را ببندید.

8- از شست و شوی بیش از حد لباس ها خودداری کنید

برخی افراد لباس های خود را بیش از حد می شویند. یعنی حتی اگر لباس ها کثیف نشده باشد، این عادت را دارند که پس از هر بار پوشیدن، لباس خود را داخل ماشین لباسشویی بیندازند و بشویند. شستن بیش از حد لباس های کتان تیره، باعث بور شدن و تغییر رنگشان می شود.

چون در فرایند شست وشوی مکرر، رنگدانه های مشکی از بین می رود. همچنین بافت کتان، شل و وارفته می شود. برای جلوگیری از بور شدن لباس های کتان و از قواره افتادن آنها، تنها زمانی که واقعا نیاز به شست وشو دارند، آنها را بشویید.

9- اصول خشک کردن لباس کتان را جدی بگیرید

برای خشک کردن لباس های کتان، برچسب داخل لباس را بخوانید یا از دور کُند خشک کننده ماشین لباسشویی استفاده کنید تا لباستان آب نرود یا رنگ آن کِدر و بور نشود. استفاده از دور تند خشک کن باعث می شود، لباس ها تغییر رنگ بدهند و بور شوند.

چون گرما لباس های تیره را خراب می کند. لباس های کتان را بعد از شستن با دست یا با ماشین، آویزان کرده یا روی یک سطح پهن کنید تا به صورت طبیعی خشک شوند. همیشه سعی کنید لباس های کتان خود را با دمای هوای آزاد خشک کنید.

لباس کتان را سر چوب لباسی بزنید یا به آنها گیره لباس وصل کنید. البته این ابزارها می توانند آثاری را روی پارچه ایجاد کنند و مجبور شوید لباس کتان را اتو کنید. همچنین ممکن است در فرایند خشک کردن، لباس شکل اصلی خود را از دست بدهد. البته به خاطر داشته باشید که اگر لباس کتان شما مشکی است، به هیچ وجه آن را زیر نور مستقیم خورشید خشک نکنید.

10- کتانی ها را در جای مناسب قرار دهید

کتانی خود را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. از قرار دادن آنها در کیسه های پلاستیکی، جعبه های مقوایی و صندوق های چوبی خودداری کنید. منسوجات کتان، خاصیت دافع حشرات داخلی دارند، بنابراین نباید از پروانه ها یا دیگر حشرات بترسید. وقتی کتانی را از انبار بیرون می آورید، آن را به خوبی باز کنید تا هوا بخورد و در صورت لزوم بشویید.

11- لباس کتان به روش صحیح اتوکشی کنید

اتوکشی به صورت مستقیم راه خوبی برای صاف شدن لباس های کتان نیست. در ضمنً واقعا نیازی به اتو کردن لباس های کتان نیست، مگر اینکه زیادی چروک شده باشند. برای اینکه چین و چروک های لباستان صاف شود، لباس خود را آویزان کنید و با استفاده از بخار اتو، چین و چروک های آن را بگیرید.

می توانید لباس خود را زیر یک تشکچه سنگین قرار دهید تا روند پرس کردن و صاف شدن بدون درجه حرارت بالای اتو انجام شود. در صورت نبود زمان کافی برای انجام این کارها، یک پارچه نم دار و سفید روی لباستان بیندازید و با درجه حرارت کم، اتوکشی را انجام دهید.

بهتر است تا زمانی که پارچه کتان هنوز مرطوب است اتو کنید. از اتو با حرارت میانه روی تنظیم بخار استفاده کنید. کتانی سفید بهتر است از هر دو طرف اتو شود، در حالی که کتانی تیره را باید از قسمت پشت آن، اتو کرد.

کدام لباس های کتان را نباید اتو کرد؟

همان طور که گفته شد، پارچه های کتان که به درستی تولید و فرآوری شده اند، می توان به راحتی دمای پایین، اتو و خشک کرد. فقط لباس هایی که بهتر است برای شستن به خشک شویی ببرید، شامل مواردی می شوند که دوخت محکم تر یا رسمی تری دارند، مثل کاپشن های کتان یا کت و شلوار کتان.

از بین بردن لکه شلوار کتان و لباس کتان

در شستشوی شلوار کتان به صورت صحیح، اولین کار لکه گیری آن است. اگر لکه ای روی پارچه کتان وجود داشته باشد، می توانید با توجه به نوع لکه، نسبت به پاکسازی و از بین بردن آن اقدام کنید. البته باید به خاطر داشته باشید که معمولا لکه های روی پارچه های کتان به راحتی پاک نمی شوند. در ادامه ترفندهایی برای پاک کردن لکه قبل از شستن لباس های کتان برای شما آورده ایم.

1- سرکه

سرکه برای قرن ها به عنوان یک روش طبیعی برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن خانه ها استفاده می شود. می توانید از سرکه حتی برای، و هم استفاده کنید.

برای کارایی بهتر می توان سرکه را با جوش شیرین مخلوط کرد تا یک خمیر تمیزکننده موثر به دست آورد. حتی از این خمیر برای افزایش درخشندگی طبیعی موهایتان می توانید استفاده کنید. اما به طور کلی، استفاده از سرکه برای درخشان کردن لباس های شسته شده و از بین بردن لکه ها می توان نهایت استفاده را کرد. حتی کتانی و لباس های شما را هم به خوبی نرم می کند.

برای از بین بردن لکه ها و بازگرداندن درخشندگی پارچه های سفید کتان به رنگ اصلی روشن، 1/2 فنجان سرکه سفید مقطر را در محفظه مواد شوینده ماشین لباسشویی بریزید و به شوینده اضافه کنید. اجازه دهید این محلول با لباس ها در یک چرخه معمولی کار کند.

این محلول برای برق انداختن ملحفه های آشپزخانه بسیار خوب عمل می کند و لباس های شما را بدون هیچ گونه محلول شیمیایی نرم می کند. همچنین می توانید سرکه را به چرخه آبکشی ماشین لباسشویی اضافه کنید. برای خرید و به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه های زنجیره ای اقدام کنید و تخفیف بگیرید.

2- قرار دادن جلو نور خورشید

یکی دیگر از مواردی که باید امتحان کنید این است که از قدرت نور طبیعی آفتاب، برای سفید کردن لباس یا پارچه های روشن کتان استفاده کنید. تا وقتی پارچه ها هنوز خیس هستید، آنها را بیرون بگذارید و اجازه دهید خورشید کار خودش را بکند.

3- جوش شیرین

می توانید لباس های کتان یا پارچه هایتان را در محلولی با ترکیب 1 فنجان جوش شیرین و 4 لیتر آب، برای چند ساعت یا حتی یک شب خیس کنید. سپس طبق معمول لباس ها را بشویید. با این کار هر لکه ای که روی لباس شما به جای مانده است، از بین می رود.

4- آبلیمو

اگر لباس های کتان شما می توانند دمای بالای آب را تحمل کنند، سعی کنید آن ها را در یک تابه بزرگ استیل ضد زنگ با آبلیمو بجوشانید تا فرآیند سفید کردن ساده، طبیعی و بدون مواد شیمیایی انجام شود. برای خرید از فروشگاه های زنجیره ای به صورت خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید و از تخفیفات همیشگی استفاده کنید.

5- نمک و آبلیمو

برای از بین بردن سخت ترین لکه ها از روی لباس های کتان خود، اندازهی نمک را روی برشی از لیمو بریزید و لیمو را روی لباس بمالید. با این روش لکه ها را از پارچه پاک کنید. انواع ادویه از جمله را می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به صورت اینترنتی، تلفنی و حضوری بخرید.

6- آسپرین

برای لکه گیری لباس های کتان، 5 عدد قرص آسپرین را در یک قابلمه یا سطل بزرگ با آب حل کنید. ملحفه ها یا پارچه های کتان را چند ساعت در این محلول خیس کرده و سپس کل آن را به شوینده ماشین لباسشویی خود اضافه کنید. در صورت شستن با دست، خوب آبکشی کنید و سپس با مواد شوینده ملایم بشویید.

هنگام شستن، لباس های کتان را مثل همیشه خشک کنید یا در فضای باز آویزان کنید تا از خاصیت سفید کنندگی نور خورشید بیشترین بهره را ببرید.

7- شیر

برای از بین بردن لکه ها از روی لباس های کتانی، شیر را به صورت مستقیم روی لکه ها بریزید. اجازه دهید حدود 10 دقیقه در همان حال باقی بماند. سپس لباس خود را بشویید. انواع را می توانید به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه های زنجیره ای بخرید.

7- پراکسید هیدروژن

برای از بین بردن زردی لباس های کتان، یک فنجان پراکسید هیدروژن را به محفظه شوینده در ماشین لباسشویی خود اضافه کنید. سپس اجازه دهید در یک چرخه شست وشوی معمولی، لباس های کتان با آب سرد یا آب گرم، مطابق دستورالعمل های مراقبت از کتان، شسته شوند.

8- سفید کننده اکسیژن

یک ماده دیگر برای سفید کردن لباس های کتان، پرکربنات سدیم یا سفید کننده اکسیژن است. این یک پودر سفید، ساخته شده از نمک، گچ و آب است که بدون ایجاد آسیب محیطی، لکه ها را از بین می برد و پارچه ها را سفید می کند.

اگر به آلودگی آب و آسیب رساندن به اکوسیستم های حساس اهمیت می دهید، سفید کننده اکسیژن، یک گزینه طبیعی و غیرسمی عالی است. برای این کار، به اندازه 1 تا 2 قاشق غذاخوری از این پودر را به درام ماشین لباسشویی اضافه کنید.

حتی می توانید از آن برای درخشان کردن پارچه های کتان رنگی استفاده کنید چون به الیاف پارچه آسیب نمی رسانند یا رنگ لباس را از بین نمی برند.

9- کلر

اگر روش های طبیعی لکه گیری لباس های کتان مثل سرکه طبیعی، جوش شیرین، سفیدکننده اکسیژن یا پراکسید هیدروژن جواب ندادند، یا می خواهید مستقیما در پی محلول شیمیایی بروید، یک بطری سفیدکننده کلر برای خود تهیه کنید.

کلر علاوه بر از بین بردن لکه، هر رنگی را از پارچه یا لباس کتانی شما پاک می کند، بنابراین مراقب استفاده از آن بر روی لباس های تیره کتان باشید. برای استفاده از کلر به عنوان لکه بر، ابتدا، قبل از اینکه از محلول روی کل لباس استفاده کنید، یک ناحیه کوچک را در قسمتی از لباس آزمایش کنید.

برای انجام این کار، محلولی از یک قاشق چای خوری کلر را با دو قاشق آب حل کنید. سپس یک دستکش بپوشید و یک پنبه را به این محلول آغشته کنید. پنبه را روی لکه بمالید. اگر رنگ پارچه شروع به تغییر کرد یا رنگ لباس به پنبه منتقل شد، استفاده از سفید کننده روی این لباس توصیه نمی شود.

نکته: به یاد داشته باشید که دستورالعمل های روی سفید کننده یا کلر را قبل استفاده، به دقت بخوانید تا در حین استفاده از آن آسیبی به پوست یا چشم شما وارد نشود. چون کلر، یک سفید کننده قوی و بسیار سمی است.

هرگز سفید کننده کلر را با سفید کننده اکسیژن یا آمونیاک مخلوط نکنید چون می تواند بخارهای خطرناکی را آزاد کند. هنگام استفاده از سفید کنند ه های شیمیایی هم از دستکش محافظ استفاده کنید.

در ضمنً اگر پارچه یا لباس های کتانی سفید شما با کیفیت هستند، الیاف بهتر می توانند در برابر آسیب احتمالی این سفیدکننده مقاومت کنند. برای تهیه مایع از برندهای معتبر بازار به صورت خرید اینترنتی، حضوری و تلفنی از طریق فروشگاه های زنجیره ای اقدام کنید.

نحوه شستن لباس کتان با دست

اگر لباس های کتانی را با دست می شویید، این کار را به صورت ملایم انجام دهید. هرگز پارچه را چروک نکنید، نپیچانید یا مالش ندهید. شستن کتان با دست برای لباس هایی که خیلی کثیف نیستند یا پارچه های کتان با بافت گشاد توصیه می شود. چون این منسوجات ممکن است در حین شستشو با ماشین لباسشویی بیشتر آسیب ببینند.

نحوه شستن شلوار کتان مشکی

برای شستن شلوار کتان یا هر گونه پوشاک کتان بهتر است از مایع لباسشویی، به جای پودر لباسشویی، استفاده کنید. اگر لباستان مشکی است از مایع لباسشویی مخصوص لباس های تیره استفاده کنید.

در صورتی که مایع لباسشویی در دسترس ندارید، می توانید از شامپوی موی سر برای شستن شلوار کتان مشکی استفاده کنید. برای خرید و از فروشگاه های زنجیره ای به صورت حضوری، اینترنتی یا تلفنی اقدام کنید و تخفیف بگیرید.

لباس های کتان عمر بیشتری دارند یا لباس های پنبه ای؟

بدون شک لباس های کتان برای بیشتر عمر کردن، نسبت به لباس های پنبه ای ارجحیت دارند. چون مراقبت از کتان مثل پنبه، آسان است، در حالی که کتان، دوام بیشتری دارد و با هر بار شستشو، بهتر می شود.

برخلاف پنبه که در اثر شستشو و ضعیف شدن الیاف، بافت نخی پیدا می کند. علاوه بر این، پارچه های کتان از منابع کمتری در تولیدشان استفاده می شود، در نتیجه این پارچه با محیط زیست سازگارتر است.

سوالات متداول

شستن شلوار کتان با دست بهتر است یا با ماشین لباسشویی؟

برای شستن شلوار کتان یا پیراهن کتان، بهترین راه شست و شو با ماشین لباسشویی است. اما باید نکات مربوط به استفاده از ماشین لباسشویی و شوینده مناسب را برای شستن لباس های کتان رعایت کنید تا رنگ و بافت آنها خراب نشود.

برای جلوگیری از رفتن رنگ شلوار کتان چه کنیم؟

مهم ترین نکته برای شستن لباس های کتان این است که برای جلوگیری از تغییر رنگ شلوار یا لباس، از درجه دمای مناسبی استفاده کنید. برای تمیزتر شدن لباس ها یا شلوارهای سفید و روشن، از آب گرم و در مورد کتان های تیره، درجه آب را همیشه روی سرد قرار دهید. چون آب داغ می تواند رنگ لباس را پخش کرده و بور کند.

آیا لباس کتان کوچک می شود؟

بله. احتمال آب رفتگی لباس کتان وجود دارد، به خصوص اگر آن را در دمای خیلی بالا و داغ بشویید (دمای بالای 40 درجه سانتی گراد توصیه نمی شود). اگر لباس های کتانی، قدیمی هستند یا از قبل شسته نشده اند، بدون توجه به دمای آبی که استفاده می کنید، باید انتظار داشته باشید که بعد از اولین شست و شو کمی جمع و کوتاه شوند.

منایع: linenbeauty /linenme /linenbeauty

منبع: افق کوروش

به "9 روش شستن لباس های کتان سفید و رنگی با دست و ماشین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 روش شستن لباس های کتان سفید و رنگی با دست و ماشین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید