آمریکایی ها چگونه سامانه های دفاع هوایی یمن را در زمان علی عبدالله صالح از کار انداختند؟

به گزارش فدایی داری، شبکه المسیره مستندی پخش کرد که در آن به نقش آمریکا در انهدام و از کار انداختن سامانه های دفاع هوایی یمن و نیز کنترل واشنگتن بر همه اسرار نظامی یمن اشاره شده است.

آمریکایی ها چگونه سامانه های دفاع هوایی یمن را در زمان علی عبدالله صالح از کار انداختند؟

به گزارش گروه بین الملل فدایی داری ، شبکه المسیره مستندی را پخش کرد که نشان از نقش آمریکا در خلع سلاح یمن دارد.

در این فیلم مستند از نقش جاسوسی سفارت آمریکا در یمن قبل از انقلاب 21 سپتامبر پرده برداشته شده است و اینکه وزارت خارجه آمریکا فرستاده ویژه این کشور یعنی لنکولن بلومفیلد را با هدف از بین بردن تهدید سامانه دفاع هوایی اعزام نموده است.

این مستند سندی از وزارت امور خارجه ایالات متحده به تاریخ 25 سپتامبر 2004 را نشان می دهد که دستورالعمل هایی را به علی عبداله صالح ، رئیس جمهور پیشین برای امضای توافق نامه فوری برای نابودی سیستم های دفاع هوایی نشان می دهد.

در سند وزارت امور خارجه ایالات متحده انهدام 1435 سامانه پدافند هوایی در ازای جبران خسارت به میزان 7.17 میلیون دلار بیان شده است.

این مستند سندی محرمانه درباره آژانس امنیت ملی در تاریخ 16، 8، 2005 میلادی دیدار با حضور عمار صالح با سفیر آمریکا ، توماس ژاک ، و مدیر CIA در یمن را فاش کرد.

بر اساس این سند، آژانس امنیت ملی همچنین بیش از یک بار پیشنهاد نموده است که برنامه جمع آوری و از بین بردن سامانه های دفاع هوایی به گونه ای که سلاح دیگر را هم شامل گردد، توسعه یابد.

در تاریخ 8 مارس 2008 ، سفارت ایالات متحده به آژانس امنیت ملی توصیه نموده تا موشک های زمین به هوا را بین 16 تا 19 مارس ، قبل از سفر برنامه ریزی شده بلومفیلد به صنعا ، خنثی کند ، همانطور که در سند سفارت نشان داده شده است.

در سند سفارت آمریکا تأیید شده است که هدف از سفربلومفیلد برگزاری جلسات رسمی برای مصاحبه در خصوص همکاری در زمینه از بین بردن تهدیدهای ناشی از موشک های زمین به هوا دوش پرتاب است.

سندی از آژانس امنیت ملی به تاریخ 31 مه 2012 ، ادامه طرح تخریب سامانه دفاع هوایی را مورد تاکید قرار می دهد.

سندی که توسط آژانس امنیت ملی در تاریخ 20 آوریل 2014 صادر شد، جزئیات انهدام محموله موشک های استرلا در پادگان نیروهای ویژه در الصباحه را فاش نموده است.

در این مستند اظهارات افسر سابق امنیت ملی آمده است که نشان از هدف قرار دادن توان تسلیحاتی یمنی در فاصله سالهای 2000 تا 2014 است.

المسیره به نقل از سرتیپ محمد المقداد رئیس سازمان عملیات نظامی وزارت دفاع یمن آورده است: هنگام کنار گذاشتن تسلیحات شایعه کردند که هدف این است که به دست تروریست ها و به ویژه القاعده نرسد.

وی اضافه کرد: در زمان تصدی فرماندهی تیپ 122 پیاده در صعده ، همه فرماندهان موظف شدند موشک های سام را جمع نمایند و به وزارت دفاع بفرستند، زیرا سیاست آن را اقتضا می نماید.

المقداد تاکید نمود که نیروهای مسلح یمن موشک های کوتاه برد، میان برد و دور برد داشتند که در نتیجه تحویل تصمیم کشور به سفیر سابق آمریکا ، توسط آمریکایی ها منهدم شدند.

وی اضافه کرد: سعودی به دنبال کنار گذاشتن تسلیحات ارتش یمن که شرقی بودند به بهانه تجهیز آن با سلاح غربی بود.

از سوی دیگر سرهنگ صالح قنبور از فرماندهان سابق ارتش یمن گفت: ما از دسترسی سفارت آمریکا به بخش مهمی از اسرار نظامی کشور شوکه شدیم. انهدام موشک های سامانه دفاع هوایی یمن ثابت می نماید که طرح هدف قرار دادن یمن قدیمی است و مربوط به زمان حال نمی گردد.

از سوی دیگر یک منبع وابسته به سازمان امنیت ملی سابق یمن به المسیره گفت: ترس آمریکا در درجه اول به ترس از هدف قرار از پهپادهای آمریکایی بود که در یمن فعال بودند و جاسوسی می کردند.

این منبع به اقدام کارشناسان و مستشاران آمریکایی در غیرفعال کردن سکوهای موشکی که در ساحل یمن و ارتفاعات و مناطق حساس مانند تاسیسات نفتی بودند، اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "آمریکایی ها چگونه سامانه های دفاع هوایی یمن را در زمان علی عبدالله صالح از کار انداختند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکایی ها چگونه سامانه های دفاع هوایی یمن را در زمان علی عبدالله صالح از کار انداختند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید