فراوری برق از بخار در کشور محقق شد، موفقیت محققان در توسعه فناوری نیروگاه های خورشیدی حرارتی

به گزارش فدایی داری، محققان دانشگاه شیراز ضمن توسعه فناوری های خورشیدی حرارتی در کشور توانستند با طراحی و ساخت کلکتورهای در مقیاس صنعتی نیروگاه های خورشیدی حرارتی را ایجاد نمایند و به گفته آنها این نیروگاه در شیراز نصب و راه اندازی شده است.

فراوری برق از بخار در کشور محقق شد، موفقیت محققان در توسعه فناوری نیروگاه های خورشیدی حرارتی

دکتر محمود یعقوبی، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و مجری طرح در گفت وگو با فدایی داری، با اشاره به سابقه دانشگاه شیراز در طراحی و ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر، گفت: در دانشگاه شیراز از سال 1347 که من دانشجوی این دانشگاه بودم، پروژه ای در زمینه انرژی های خورشیدی اجرایی می شد و از آن موقع مطالعات در حوزه انرژی های خورشیدی به ویژه در بخش حرارتی در دستور کار بوده است.

وی با اشاره به انعقاد قراردادی میان این دانشگاه با وزارت نیروی وقت در زمینه ساخت نیروگاه تجدیدپذیر یک مگاواتی، اظهار کرد: این پروژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی متوقف شد، ولی در سال 1378 پیشنهادی از سوی معاونت برق وزارت نیرو به دانشگاه شیراز در زمینه اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی 250 کیلوواتی با استفاده از فناوری کلکتورهای سهموی خطی ارائه شد.

مجری طرح با بیان اینکه این پیشنهاد از سوی دانشگاه شیراز پذیرفته شد، ادامه داد: طراحی و ساخت اجرای این پروژه 10 سال به طول انجامید و در این طرح از فناوری های داخل کشور بهره بردیم.

یعقوبی به بیان جزئیات این طرح اشاره نمود و یادآور شد: در فاز اول این طرح قرار بود بخار با دمای 250 درجه سانتی گراد و فشار 21 بار فراوری گردد که این فاز به نتیجه رسید.

مجری طرح افزود: فاز دوم این پروژه شامل فراوری برق می گردد که در سال های 1388 تا 1389 به دلیل مسائل اقتصادی و اعمال تحریم ها علیه کشور، سیکل فراوری برق این نیروگاه انجام نشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز افزود: ولی در ادامه ما نسبت به طراحی و ساخت کلکتور به طول 25 متر اقدام کردیم و با قراردادی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید، مقرر شد کلکتور این نیروگاه خورشیدی در مقیاس صنعتی ساخته گردد.

وی گفت: از این رو طول کلکتور این نیروگاه 100 متر انتخاب شد که برای اولین بار در ایران پیروز به طراحی و ساخت کلکتورهای صنعتی به طول 100متر شدیم و توانستیم آن را نصب کنیم.

یعقوبی خاطر نشان کرد: ما امیدوار بودیم که تکنولوژی سهموی خطی برای ظرفیت 17 مگاواتی نیروگاه یزد که قرار بود 10 سال قبل ساخته و نصب گردد، به کار برده گردد، ولی پروژه یزد ادامه نیافت.

به گفته این محقق، این امر در شرایطی محقق شد که فناوری کلکتورهای سهموی با طول زیاد در حد استانداردهای جهانی را در دانشگاه شیراز و با حمایت سازمان انرژی های نوی ایران و معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری کسب کردیم و نشان دادیم که این فناوری در کشور توسعه یافته است.

یعقوبی به کاربرد نیروگاه خورشیدی حرارتی فراوریشده اشاره نمود و یادآور شد: قرارداد امضا شده با وزارت نیرو برای ساخت نیروگاه 250 کیلوواتی بود که فاز اول آن که شامل فراوری بخار بود، اجرایی شد؛ ولی فاز دوم آن که شامل فراوری برق از بخار بود، متوقف شد؛ چرا که فراوری برق از بخار یک فناوری 150 ساله است و اجرای آن هیچ نوآوری نداشت و نوآوری ما در این طرح این است که توانستیم از انرژی خورشیدی که در منطقه (شیراز) با شدت خاصی می تابد، بخار با دمای بسیار بالا فراوری کنیم.

وی در این باره شرح داد: دو نوع سیستم فراوری برق از انرژی های خورشیدی وجود دارد؛ یکی از آنها استفاده از سل های خورشیدی است که به آن سیستم های فتوولتائیک گفته می گردد و در حال حاضر در بسیاری از نقاط کشور نصب و راه اندازی شده است.

این محقق حوزه انرژی های خورشیدی، سیستم دیگر فراوری برق از انرژی های تجدیدپذیر را سیستم حرارتی دانست و گفت: در این روش از کلکتورهای سهموی استفاده می گردد، به گونه ای که روغن از کانون این کلکتور عبور می نماید و درجه حرارت را به 290 درجه سانتیگراد می رساند و از این طریق می توان بخار را فراوری و از آن برق فراوری کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما با اجرای پروژه توسعه فناوری انرژی خورشیدی حرارتی در کشور فناوری های انرژی خورشیدی حرارتی را توسعه دادیم، اظهار کرد: در حال حاضر این نیروگاه 250 کیلووات و کلکتور 100 متری در مجاورت سیکل ترکیبی نیروگاه فارس در حدود 30 کیلومتری شیراز نصب شده است.

مجری طرح ابراز امیدواری کرد که وزارت نیرو برنامه ایجاد 17 مگاوات برق با استفاده از فناوری حرارتی را به مرحله اجرا برساند، تاکید نمود: ایران ظرفیت بسیار فراوانی در انرژی های خورشیدی دارد، در حالی که بسیار نسبت به جامعه جهانی در استفاده از این انرژی های تجدیدپذیر عقب است.

یعقوبی، میزان مصرف کشور در انرژی های تجدیدپذیر را کمتر از یک درصد کل فراوری برق کشور دانست و گفت: این در حالی است که تا 10 سال آینده بسیاری از کشورهای جهان بیش از 25 درصد از انرژی های خود را از محل انرژی های تجدیدپذیر مانند خورشید کسب خواهند کرد.

به گفته وی، رسیدن به این هدف برنامه ریزی و سیاست زدگی از برنامه ها را می طلبد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فراوری برق از بخار در کشور محقق شد، موفقیت محققان در توسعه فناوری نیروگاه های خورشیدی حرارتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری برق از بخار در کشور محقق شد، موفقیت محققان در توسعه فناوری نیروگاه های خورشیدی حرارتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید