ثبت بافت جاجیم انگشتی بیرجند در میراث معنوی کشور

به گزارش فدایی داری، مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: مهارت بافت جاجیم انگشتی روستای اوجان شهرستان بیرجند در میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

ثبت بافت جاجیم انگشتی بیرجند در میراث معنوی کشور

به گزارش فدایی داری به نقل از ایرنا، سید احمد برآبادی اضافه نمود: جاجیم بند انگشتی بیش از 200 سال در روستای اوجان بیرجند قدمت دارد. یاری دریافت از انگشتان دست برای نقش های متنوع تر از ویژگی های منحصر به فرد این نوع بافت است.

وی اعلام کرد: در واقع جاجیم گلیمی است که در آن از تارهای اضافی بهره جسته و در پدید آوردن طرح و نقش از تار نیز همچون پود یاری می گیرند.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی یادآور شد: این بافته از پشم تابیده الوان است که عرض آن معمولاً حدود 20 تا 35 سانتیمتر بوده و از قدیم در بیشتر روستاهای استان خراسان جنوبی بافته می شده است.

وی کاربرد جاجیم را در البسه و مایجتاج زمستانی بیان کرد و گفت: در روستای اوجان شیوه بافت جاجیم با دستگاه هایی شبیه پارچه بافی بوده و دارای کُلِ کار(محل قرارگیری بافنده و تجهیزات دار) و سایر اجزای دارهای پارچه بافی است.

به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، برآبادی اعلام کرد: شیوه نقش اندازی آن با استفاده از گُله کردن چله و نحوه پدال زدن معین می گردد که این مورد عمومیت داشته اما در جاجیم انگشتی روستای اوجان، علاوه بر موارد مذکور، با یاری انگشتان دست و دریافت متناوب تارها در رج های مختلف نسبت به ایجاد نقش های متنوع تر و مشکل تر اقدام می نمایند.

وی گفت: نقش های به کار رفته در جاجیم اوجان دارای زیبایی منحصر به فرد بوده و نسبت به نقوش سایر مناطق استان متفاوت تر است به طوری که نوع نقش ها بالغ بر10 نمونه اصلی بوده که می توانند در ترکیب با یکدیگر تنوع نقشی زیادی ایجاد کند.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: از جمله این نقوش می توان به تخته کَلو، تخته خُورد، تخته خید، گل تفتونی گل ُبر، تخته کَج کَج و... اشاره نمود.

وی گفت: رنگ های مشکی و سبز و قرمز رنگ های غالب در جاجیم اوجان بوده و دلیل استفاده از این رنگ ها، زیبایی و برجستگی بیشتر آن در معین کردن نقش است.

برآبادی اعلام کرد: این مهارت در 29 بهمن ماه سال جاری در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.

منبع: همشهری آنلاین

به "ثبت بافت جاجیم انگشتی بیرجند در میراث معنوی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت بافت جاجیم انگشتی بیرجند در میراث معنوی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید