جزئیات بزرگترین بسته اقتصادی آمریکا برای مقابله با بحران کرونا

به گزارش فدایی داری، این بسته، یک طرح دو حزبی بود و دو حزب فقط درباره برخی جزییاتش اختلافاتی داشتند. بسته 2008 هم در دولت بوش تصویب و اجرا شد، ولی دموکرات ها و از جمله اوباما از همان ابتدا از آن حمایت کامل کردند.

جزئیات بزرگترین بسته اقتصادی آمریکا برای مقابله با بحران کرونا

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری فدایی داری، این بسته اقتصادی، بزرگترین بسته جبرانی در تاریخ آمریکاست. البته دولت آن را هزینه صرف در نظر نمی گیرد و در متن بسته گفته شده انتظار دارند طی سه سال آینده 4.2 تریلیون دلار به دولت فدرال برشود(احتمالا از طریق افزایش قیمت سهام شرکت های ورشکسته که دولت آن را می خرد و همینطور اقتصادیات مشاغل). توضیح بیشتر این که این بسته ها معمولا ساختار کم و بیش مشابهی داشته اند.

بخش اول آن ها شامل تزریق پول(در واقع خرید سهام و بدهی) بنگاه های اقتصادی است و بخش دوم تزریق پول به افراد و خانواده ها با ملاحظات اجتماعی. در سال 2008 هم دولت فدرال، سهام سقوط کرده بیشتر شرکت ها و بانک های بزرگ را خرید(جنرال موتورز، جنرال الکتریک، بانک چیس مورگان، بانک آمریکا و ...) و برای اولین بار در تاریخ آمریکا، دولت تبدیل به بزرگترین بنگاه دار ا از سال 2008 تا 2011 شد و به تعبیر دای ماهیتا یک ساختار نیمه سوسیالیستی در آمریکا حاکم شد.

بخش دوم هم خرید بدهی وام های مسکن خانواده ها و همینطور پرداخت های مستقیم(یا تخفیف اقتصادیاتی) 300 دلاری به هر فرد بوده و کل بودجه اختصاص یافته به این بخش از بسته 152 میلیارد دلار بود. بسته جدید هم مشابهت های زیادی به آن دارد، ولی با توجه به ابعاد بحران، مبلغ به 2 تریلیون افزایش یافته است. این که این بسته اقتصادی چه تاثیری بر انتخابات نوامبر امسال خواهد داشت، هنوز تعیین نیست.

با این حال باید توجه داشت که این بسته، یک طرح دو حزبی بود و دو حزب فقط درباره برخی جزییاتش اختلافاتی داشتند. بسته 2008 هم در دولت بوش تصویب و اجرا شد، ولی دموکرات ها و از جمله اوباما از همان ابتدا از آن حمایت کامل کردند و بخش اعظم آن را اوباما اجرا کرد. در واقع در دوسال گذشته بیشتر اقتصاددانان انتظار بروز بحران شدید اقتصادی را داشتند و سناریوهایی را آماده کرده بودند. سیاست های اقتصادی ترامپ هم در دوسال گذشته سعی داشتند حتی المقدور شروع بحران را به بعد انتخابات(حتی به بهای تشدید بیشتر بحران در آینده) منتقل کنند که بروز کرونا غافلگیرشان کرد. البته با توجه به این که هنوز معلوم نیست سرنوشت و سمت وسوی کرونا به کجا خواهد رفت، نحوه تاثیر این بحران بر انتخابات قطعی نیست.

نکته دیگر هم این که نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص ملی در آمریکا در مقایسه با سایر کشورها، خیلی بالا نیست و بیشترین مقدار این کسری بودجه با اوراق قرضه از کشورهای خارجی(چین، ژاپن، برزیل و..) و همینطور بدهی دولت به صندوق های رفاه اجتماعی و بازنشستگی مربوط می شود.

انتهای پیام/4141

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "جزئیات بزرگترین بسته اقتصادی آمریکا برای مقابله با بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات بزرگترین بسته اقتصادی آمریکا برای مقابله با بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید