حضور یک ساله جام زرین مارلیک و بشقابهای نقره ای ساسانی و آثار تخت جمشید در چین

به گزارش فدایی داری، ایلنا/ براساس اخبار واصله، حضور یک ساله جام زرین مارلیک و بشقابهای نقره ای ساسانی و آثار تخت جمشید در چین صورت می گیرد.

حضور یک ساله جام زرین مارلیک و بشقابهای نقره ای ساسانی و آثار تخت جمشید در چین

هادی میرزایی (مدیر اداره کل موزه ها) با اشاره به برگزاری نمایشگاهی با عنوان شکوه ایران باستان در کاخ موزه شهر ممنوعه پکن کشور چین گفت: این نمایشگاه در تاریخ 21 دی 1402 شروع به کار خواهد نمود. این نمایشگاه با حضور 211 شی فرهنگی تاریخی ایران از دوره های تاریخی و اسلامی به همراه 5 اثر بازآفرینی شده (مولاژ) از اشیای منتخب موزه ملی ایران، استان گلستان، استان گیلان و استان فارس برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: اشیای مذکور پس از انتخاب و برگزاری جلسه هیات عالی کارشناسی وزارتخانه به منظور ارزیابی بیمه ای آنها و انعقاد قرارداد با موزه مذکور جهت دریافت مجوز خروج موقت به هیات دولت ارسال و پس از دریافت مجوز هیات وزیران، کلیه آثار با نظارت کارشناسان حفاظت و بازسازی بسته بندی و آماده ارسال به محل برگزاری نمایشگاه شده است. موزه کاخ ممنوعه پکن یک موزه دولتی است که زیر نظر وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین فعالیت می کند.

به گفته میرزایی، این نمایشگاه از تاریخ 21 دی 1402 اغار و به مدت یک سال علاوه بر موزه مذکور در موزه های شانگهای، گوانجو، شنجن، شیان و ارومچی به نمایش درآمده و در تاریخ 22 دی 1403 به کشور باز خواهد گشت. بعلاوه طبق توافق اجرا شده، مقرر شد پس از اتمام نمایشگاه فوق، نمایشگاهی از آثار منتخب فرهنگ و تمدن چین در موزه ملی ایران به نمایش درآید.

مدیر اداره کل موزه ها اضافه نمود: کلیه هزینه های مربوط به آماده سازی اشیا، بسته بندی، حمل و نقل و اعزام امنای اموال فرهنگی تاریخی موزه ملی ایران و نمایندگان ایران برای حضور در افتتاحیه نمایشگاه با طرف چینی خواهد بود.

او اعلام نمود: در این نمایشگاه آثاری از جمله جام زرین با نقش اسب شاخدار؛ مارلیک، آجر لعابدار با نقش جانور؛ قلایچی، پارچ دسته دار نقره ای؛ همدان، تکوک زرین به شکل سر شیر؛ همدان، جلو تنه شیر از جنس لاجورد؛ تخت جمشید، سر مجسمه از خمیر آبی؛ تخت جمشید، نیم تنه انسانی گچی؛ فارس حاجی آباد، کاسه شیشه ای ساسانی؛ دیلمان گیلان، بشقاب نقره ای؛ ساسانی و بشقاب پایه دار نقره ای با نقش سوارکار؛ ساسانی به نمایش در خواهد آمد.

منبع: همگردی

به "حضور یک ساله جام زرین مارلیک و بشقابهای نقره ای ساسانی و آثار تخت جمشید در چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور یک ساله جام زرین مارلیک و بشقابهای نقره ای ساسانی و آثار تخت جمشید در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید