درس در سایه ترس

به گزارش فدایی داری، خبرنگاران/خراسان شمالی برای اینکه به مدرسه بروند با مدیر مدرسه و یا یکی از معلم هایی که ماشین دارند، هماهنگ می گردد و ماهانه مقداری پول داده می گردد و آن مدیر یا معلم مدرسه همانند یک سرویس مدرسه بقیه معلم ها را به مدسه روستا می آورد.

درس در سایه ترس

همه و یا بیشتر کارکنان مدرسه از شهرهایی همچون بجنورد به روستاهای مرزی شهرستان راز و جرگلان برای تدریس می فرایند؛ همواره از سختی راه و طولانی بودن راستا به خصوص در فصل زمستان گلایه داشتند اما سال جاری مسئله فرق می نماید و کرونا دغدغه های این معلم ها را چندین برابر نموده است.

مسائل سختی و طولانی بودن راه هنوز سرجای خود باقی است اما این معلم ها می ترسند که نکند کرونا بگیرند و دچار مشکل شوند.

ترس از دریافت کرونا از همکاران در هنگام رفت و آمد به مدرسه

یکی از معلم های روستاهای بخش مرزی شهرستان راز و جرگلان می گوید: یکی از معلم های حق التدریس در یکی از روستاهای شهرستان راز و جرگلان هستیم و هر روز به این روستا رفت و آمد می کنم.

وی با اشاره به اینکه همسرم هم معلم است و تا چند سال گذشته در روستاهای مرزی جرگلان تدریس می کرد، اظهار می دارد: هم اکنون به شهر بجنورد منتقل شده اما در آن موقع اتاقی را در همان روستایی که تدریس می کرد اجاره نموده و به مدت یک هفته با سایر همکارانش بی توته می کرد.

وی می افزاید: در حال حاضر از آنجاییکه زیرساخت های اینترنتی برای بعضی از قسمت های این منطقه مهیا نیست، سال تحصیلی جاری در مدارس بخش جرگلان به صورت حضوری شروع شد و معلم ها باید بر سر کلاس حاضر می شدند.

وی ادامه می دهد: همواره طولانی بودن راه، نبود راه مناسب به خصوص در فصل زمستان ما را آزرده می کرد اما هم اکنون کرونا هم اضافه شده است.

این معلم تصریح می نماید: هزینه های رفت و آمد از بجنورد تا راز و جرگلان زیاد است، از سوی دیگر بعضی از همکاران ماشین ندارند به همین علت همکاری که ماشین دارد سایر همکاران را با خود به مدرسه می آورد و برمی گرداند که ممکن است تعداد سه نفر و یا حتی به چهار نفر هم برسد.

وی بیان می نماید: متاسفانه مردم روستایی این منطقه دستورالعمل های بهداشتی را به خوبی رعایت نمی نمایند و ترس از اینکه مبادا آن ها به کرونا مبتلا شوند و ما هم درگیر شویم وجود دارد.

وی ادامه می دهد: از سوی دیگر همکاران از این هم می ترسند که مبادا یکی از همکاران به ویروس مبتلا باشد و در فاصله دو ساعت تا دو ساعت و نیم که راستا مدرسه پیموده می گردد سایر همکاران را نیز مبتلا نمایند.

هزینه دریافت یک سرویس فقط برای یک نفر بالا است و در توان نیست

یکی دیگر از معلم هایی که در حال تردد به یکی از روستاهای شهرستان راز و جرگلان است در ادامه در گفت و گو با فدایی داری، در ادامه می گوید: بجنورد از لحاظ شیوع ویروس کرونا، قرمز اعلام شده این در حالی است که شهرستان راز و جرگلان نارنجی اعلام می گردد و همین امر معلم هایی که به این شهرستان در حال تردد هستند را دچار مشکل نموده است.

وی می افزاید: طی دو هفته گذشته مدارس شهرستان راز و جرگلان نیز تعطیل شدند که البته کمی خیالمان راحت شد چراکه استرس ابتلا به ویروس کرونا در ما وجود داشت.

این معلم ادامه می دهد: اما برای هفته آینده دوباره شهر بجنورد قرمز و شهر راز و جرگلان نارنجی اعلام شده و این استرس و اضطراب وجود دارد که اگر مدارس حضوری اعلام گردد، ما که در شهرهای قرمز هستیم، تکلیفمان چه چیزی است.

وی تصریح می نماید: اگر خودم ماشین داشتم و به تنهایی می توانستم رفت و آمد کنم حضوری بودن مدارس هیچ مسئله ای برای من نبود اما ماشین ندارم و مجبور هستم با ماشین همکارانم که معمولا یکی دو نفر دیگر نیز در آن حضور دارند، رفت و آمد کنم.

وی خاطرنشان می نماید: از سوی دیگر هزینه دریافت یک سرویس که به تنهایی هر روز با آن رفت و آمد کنم هم خیلی زیاد است و بیشتر حقوقم را باید برای آن سرویس بدهم تا بتوانم بر سر کار بروم.

4000 هزار معلم در خراسان شمالی برای حضور در کلاس های درس رفت و آمد می نمایند

عباس سعیدی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با فدایی داری، اظهارمی دارد: طی دو هفته گذشته مدارس در شهرستان راز و جرگلان تعطیل بودند و معلم ها نیز بر سر کلاس نمی رفتند مگر به صورت داوطلبانه.

وی ادامه می دهند: هنوز برای تعطیلی مدارس شهرستان راز و جرگلان برای هفته آینده تصمیمی گرفته نشده است.

سعیدی با بیان اینکه تعدادی از معلم ها برای رفتن بر سر کلاس های درس از یک منطقه به منطقه ای دیگر در حال رفت و آمد هستند، می افزاید: چهار هزار معلم از 14 هزار معلم در خراسان شمالی در حال تردد هستند.

وی تاکید می نماید: در حال حاضر از شهر بجنورد به راز و جرگلان و مانه و سملقان یک هزار و 700 معلم در حال تردد هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "درس در سایه ترس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درس در سایه ترس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید