شناسایی بیش از 3 هزار صنعت آلاینده در کشور

به گزارش فدایی داری، تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از شناسایی 3 هزار صنعت آلاینده در کشور اطلاع داد.

شناسایی بیش از 3 هزار صنعت آلاینده در کشور

ایرج حشمتی در نشست خبری امروز خود به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: مسائل محیط زیست کشور حاصل دهه های گذشته و ناشی از توسعه ناپایدار بوده است. در کشور، توسعه بر اساس تنگناهای مالی و تحریم ها و نگاه صرف مالی موجب بروز مسائل زیست محیطی شده که اکنون به شکل آلودگی هوا، فرونشست، خشکی تالاب ها و دیگر چالش ها نمود پیدا نموده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: بیش از 3 هزار صنعت آلاینده در کشور وجود دارد که باید از فناوری های نو برای پایش و نظارت استفاده کرد. برنامه ریزی برای جلوگیری از افزایش این مسائل باید در 3 بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت انجام گردد. توان ما در جلوگیری از این مسائل محدود است اما با این وجود تمام کوشش خود را می کنیم تا اوضاع محیط زیست از این بدتر نگردد.

وی ادامه داد: باید سوخت مناسب را برای استفاده در وسایل نقلیه در اختیار مردم قرار داد و باید مسئولیت اجتماعی ایجاد گردد که خود نگهدار و حافظ محیط زیست گردد. در مورد تغییر اقلیم و مسائل محیط زیستی که منشا طبیعی دارند کاری از دستمان برنمی آید و نمی توانیم معجزه کنیم اما درباره مسائلی که مربوط به فعالیت های انسانی است، می توان فعالیت هایی را انجام داد که این تخریب ها را به حداقل رساند.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست گفت: 35 میلیون هکتار کانون فرسایش بحرانی در کشور وجود دارد که فقز بر 500 هزار هکتار کار عملیاتی انجام می گردد. در این زمینه نیز نیازمند منابع و انجام اقدامات بیشتری هستیم. در زمینه تغییرات اقلیمی و ریزگردهای دارای منشا خارجی نمی توان کار چندانی کرد اما در زمینه مقدار فراوری سوخت استاندارد گازوئیل و بنزین و خودروهای استاندارد می توان اقداماتی انجام داد.

حشمتی توضیح داد: لازمه تمامی این موارد را همدلی و ایجاد حس مسئولیت اجتماعی حقوقی و حقیقی در بین آحاد جامعه دانست و با اشاره به اصل 50 قانون اساسی گفت: براساس این اصل حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی همه مردم است نه تنها سازمان حفاظت محیط زیست.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاطت محیط زیست در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پروژه پتروشیمی بهبهان اظهار کرد: پتروشیمی بهبهان مجوز ارزیابی محیط زیستی ندارد و در این خصوص با ما مکاتبه نشده است و از ما درخواست ارزیابی نشده است. این پروژه فعلا کلنگ زنی شده و هیچ کار دیگری صورت نگرفته و مجوز ندارد.

وی ادامه داد: نامه ای هم از سوی رئیس سازمان محیط زیست به دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهوری نوشته شد که هیچ پروژه ای بدون ارزیابی محیط زیستی کلنگ زنی نگردد. این پروژه را وقتی متوجه شدیم، نامه زدیم و گفتیم که کلنگ زنی این پروژه وجاهت قانونی ندارد. اداره محیط زیست خوزستان نیز گفت که پروژه تخلف است و خود مرجع باید جوابگوی هر گونه ضرر و زیان ناشی از این پروژه باشد.

در ادامه این جلسه محمود یکه یزدان دوست، مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست درباره صرفه جویی از پروژه های فاقد ارزیابی اظهار کرد: از بیش از 400 پروژه ای که آنالیز کردیم 18 هزار میلیارد تومان صرفه جویی شده است زیرا ارزیابی و مجوز محیط زیست را نداشتند و ریاست سازمان جلوی آن را گرفت که صرفه جویی در هزینه ها است.

خبر تکمیل می گردد...

منبع: خبرگزاری پانا

به "شناسایی بیش از 3 هزار صنعت آلاینده در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی بیش از 3 هزار صنعت آلاینده در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید