شکوه خاموش سوگنامه ای برای بافت تاریخی شیراز است

به گزارش فدایی داری، سه عنوان کتاب لبخند عسل، یک خبر خوب برای روابط عمومی ها و شکوه خاموش در حالی رونمایی شد که نویسنده، شکوه خاموش را سوگنامه ای برای بافت تاریخی شیراز توصیف کرد.

شکوه خاموش سوگنامه ای برای بافت تاریخی شیراز است

به گزارش فدایی داری از شیراز، طی مراسمی در سرای سخن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران-مرکز فارس برگزار و سه عنوان کتاب حسن دهقان در حوزه های رسانه، شعر و شیرازپژوهی رونمایی شد.

ابراهیم اژدری روزنامه نگار و مدیر روابط عمومی دانشگاه پیغام نور فارس در مورد کتاب یک خبر خوب برای روابط عمومی ها گفت: این کتاب که در حدود 80 صفحه منتشر شده به خوبی توانسته است خطا های رایجی را که کارشناسان روابط عمومی و حتی فدایی داری با آن دست به گریبان هستند، معرفی کند.

او اضافه نمود: محتوای این کتاب دو جنبه دارد، هم حاصل 15 سال تجربه فعالیت رسانه ای نویسنده است و هم نظرات استادان روزنامه نگاری در آن به خوبی و ظرافت گردآوری شده است.

این فعال رسانه ای استان فارس ادامه داد: خبرنویسی و ارتباط با رسانه یکی مهم ترین وظایف روابط عمومی است که همین خطا های ساده در نگارش خبر به یکی از بزرگترین چالش ها در انجام این وظیفه تبدیل شده است.

اژدری توضیح داد: اختصار کتاب یک خبر خوب برای روابط عمومی ها و بعلاوه فصلی با عنوان درست نویسی که نگارش صحیح فارسی را شرح می دهد، از نقاط قوت کتاب است.

عبدالرضا قیصری شاعر و معاون حوزه هنری استان فارس نیز در مورد کتاب لبخند عسل گفت: این کتاب علاوه بر رباعی و دوبیتی، دربرگیرنده کوتاه سروده هایی است که می توانستند شروع درخشان غزل هایی باشند.

او، رویکرد روزنامه نگارانه را نیز وجه قالب نگاه ِ شاعر در کتاب لبخند عسل دانست و گفت: حسن دهقان در این کتاب دغدغه هایی را که در آثار روزنامه نگارانه اش دیده می گردد، با زبان شعر بیان نموده که اتفاقاً خیلی هم تاثیرگذار از آب درآمده است.

این شاعر اضافه نمود: علاوه بر شعر های اجتماعی، نگاه شاعر به مسائل فلسفی و چرایی و چیستیِ خلقت آدم در لبخند عسل قابل توجه است.

مهدی پارسایی مدرس دانشگاه و شیرازپژوه سومین سخنران مراسم بود که به معرفی کتاب شکوه خاموش پرداخت.

او، پژوهش میدانی در بافت تاریخی شیراز را بسیار سخت و طاقت فرصت دانست و گفت: بسیاری از کسانی که در مورد تاریخ تحقیق می نمایند، یا به علت وسواس و گاهی نیز بخل در ارائه نتیجه، حاصل پژوهش های خود را یا دیر یا گاه اصلاً منتشر ننموده اند، اما نویسنده شکوه خاموش بر اساس یک دغدغه یعنی تخریب بافت تاریخی، پژوهش میدانی خود را شروع نموده و باز هم به واسطه نگاه رسانه ای، با سرعت این نتیجه را در قالب یک گزارش مدون ارائه داده است.

نویسنده کتاب رخداد مرگ به روایت هنر تاکید نمود: هیچ کتابی تا به امروز به صورت یک مجموعه، خانه های تاریخی محلات سنگ سیاه و سر باغ را مستندنگاری و جانمایی ننموده بود و آدرس دهی دقیق 74 خانه تاریخی و ثبت عکس های بیش از 40 خانه به وسیله شیواالسادات عطاران عکاس جوان شیرازی و همکار حسن دهقان در این کتاب، واقعاً منحصر به فرد است.

پارسایی اضافه نمود: این کتاب مثل یک پروژکتور مکان هایی از بافت را نشان داده که زیر خروار ها خاکستر پنهان شده بوده است و حالا شاید حساسیت بیشتری نسبت به آن ها برانگیخته گردد.

حسن دهقان نویسنده گفت: هر سه این کتاب ها از دغدغه های اجتماعی من شکل گرفته است؛ چالش های رسانه ای و ضعف در نگارش خبر، جرقه نگارش یک خبر خوب برای روابط عمومی ها شد، عشق، فقر و تنهایی بشر، دفتر شعر لبخند عسل را رقم زد و نگرانی برای از دست رفتن کالبد و ماهیتِ بافت تاریخی، موجب خلق شکوه خاموش شد.

او اضافه نمود: درباره دو کتاب اول سخنرانان سخنان جامعی بیان کردند، اما درخصوص شکوه خاموش باید این نکته را اضافه کنم که این کتاب سوگنامه ای برای بافت تاریخی شیراز است!

این شیرازپژوه ادامه داد: شکوه خاموش قرار بود در ابتدای پروژه شکوه شیراز باشد چرا که خیال می کردم بافت تاریخی نمادی از شکوه این شهر است.

دهقان توضیح داد: وقتی طی حدود سه سال تحقیق میدانی و مستقل در 2 محله تاریخی سنگ سیاه و سر باغ به واقعیت های موجود زیر پوست بافت تاریخی شیراز یافتم، نگرانی هایم ده ها برابر شد و امیدوارم مسئولان برای حفظ آن تدبیری نمایند.

دهقان توضیح داد: اغلب خانه ها در اختیار سرایدارانی است که هیچ دغدغه ای در نگهداری آن ندارند و بعضی نیز متروکه اند و سرقت های متعدد دیگر چیزی از شکوه پیشین برای آن ها باقی نگذاشته است.

او ادامه داد: در این کتاب برای اولین بار نقشه ای دقیق از خانه ها و اماکن تاریخی این 2 محله تاریخی ترسیم شده و عکس هایی از بیش از 40 خانه و فضای بافت منتشر شده است.

شیواالسادات عطاران نیز، بافت تاریخی را میراث اجدادی شیرازی ها توصیف کرد و گفت: این بافت در معرض دستبرد زمان و از طرف دیگر سودجویان واقع شده است و متجاهرین از سوی دیگر بخش هایی از آن را دچار آسیب جدی نموده اند.

این عکاس خبری و مستند اضافه نمود: عکس های کتاب شکوه خاموش در شرایط بسیار سخت و فرصت چند دقیقه ای که مالکان، مستاجران و سرایداران به من می دادند، ثبت شده و بنابراین هرگز قصد افاضه فضل در عرصه این هنر را ندارد و تنها مستندنگاری را مد نظر داشته است.

در انتها جشن امضای این سه کتاب با حضور اهالی فرهنگ، ادب و جمعی از استادان هنر شیراز برگزار گردید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شکوه خاموش سوگنامه ای برای بافت تاریخی شیراز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکوه خاموش سوگنامه ای برای بافت تاریخی شیراز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید