رعایت حقوق شهروندی در چهارشنبه سوری

به گزارش فدایی داری، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، یکی از آیین های سالانه و دیرینه ایرانیان جشن سوری، چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چارشنبه سوری است. ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با برافروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند. چهارشنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می گردد.

رعایت حقوق شهروندی در چهارشنبه سوری

مردم در این روز برای دفع شروبلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می نمایند که ریشه اش به قرن ها پیش باز می گردد که مراسم ویژه آن در شب چهارشنبه صورت می گیرد. در گذشته و در این آیین برای مراسم در گوشه و کنار کوی و برزن آتش های بزرگ می افروزند و از روی آن می پرند و ترانه (سرخی تو از من، زردی من از تو) می خوانند. سور در زبان و ادبیات فارسی و بعضی گویش های ایرانی به معنای جشن، مهمانی و سرخ آمده است.

نزدیک چهارشنبه سوری می شویم. شب سه شنبه آخر سال سعی می کنیم هر چه سریع تر خودمان را به خانه برسانیم تا هدف تیروترقه ها و بمب های خانمان برانداز عده ای، قرار نگیریم! این تصور نسل ما از چهارشنبه سوری و آداب و رسوم آن است. شبی دلهره آور با صداهای مهیب؛ اما سراغ کتاب ها یا صندوقچه خاطرات بزرگ ترها که می رویم، روی دیگری از چهارشنبه سوری نمایان می گردد. شبی پررنگ و نور با گرمای جمع خانواده و دوستان.

در این روز بهتر است برای اینکه هم خودمان و هم دیگران آسیب نبینیم، به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم و باعث ناراحتی شهروندان نشویم. پدر و مادرها باید تمامی حقوق بچه ها شان را بدانند و به آنها هم آموزش دهند. در این چنین شرایطی، هم کودک می تواند به دیگران و حقوق آنها در اجتماع احترام بگذارد و هم، از حقوق خود آگاه می گردد؛ در نتیجه نمی گذارد کسی حقش را پایمال کند.

تربیت اجتماعی بچه ها یکی از مهم ترین وظایف خانواده و نهادهای آموزشی است. بعلاوه پرورش ابعاد اجتماعی بچه ها باعث عملکرد بهتر ذهنی عاطفی و روانی آنها می گردد. وقتی فرهنگ سازی به صورت یک فرآیند از سنین کودکی شروع گردد می توان منتظر اثر بخشی عمیق آن در آینده بود.

یکی از راه های آشنایی بچه ها، مطالعه کتاب در زمینه حقوق شهروندی است؛ متاسفانه کتاب های حقوقی مناسب بچه ها نیست و برای آموزش دادن به کودک باید یک حقوقدان به شما مشاوره دهد؛ بنابراین کتاب های قاصدک به یاری والدین آمده و با نشر مجموعه 6جلدی آموزش فرهنگ و حقوق شهروندی راه را هموار نموده است.

مجموعه 6جلدی آموزش فرهنگ و حقوق شهروندی نوشته طاهره شاه محمدی و تصویرگری ساناز کریمی طاری از سوی کتاب های قاصدک (موسسه نشر و تحقیقات ذکر) منتشر شده است. ایده نوشتن این مجموعه از سوی محمدمهدی سیدناصری پیشنهاد شد. این مجموعه برای بچه ها 5 تا 8 سال درنظر گرفته شده است. در این مجموعه کوشش شده تا به بچه ها نکاتی برای کسب مهارت های زندگی شهری از راهی ساده و سرگرم نماینده آموزش داده گردد. این مجموعه 6جلدی بر آن است آن دسته از مهارت هایی که هر شهروند برای داشتن زندگی بهتر در بافت اجتماعی ضروری است را ساده و سرگرم نماینده به بچه ها ارائه کند.

این مجموعه درباره ثمین و امین خواهر و برادری است که با دنبال کردن سؤالات شان و همراهی پدر و مادر نکاتی که در تربیت اجتماعی هر کودک ضروری است و از اولین اجتماع یعنی خانواده شروع شده و به مرور به مهارت های آپارتمان نشینی مدرسه رفتن، شهرنشینی و حضور در فضای مجازی می رسد را به بچه ها ارائه می نمایند. امید است این مجموعه بتواند در بالا بردن کیفیت زندگی فردی و اجتماعی بچه ها گام مفید و مؤثری بردارد.

آموزش فرهنگ و حقوق شهروندی در خانه

اولین جلد این مجموعه درباره رعایت حقوق شهروندی در خانه صحبت می نماید که اولین اجتماع زندگی هر شخصی است. در این جلد به بچه ها آموزش می دهد که هر قسمتی از خانه مناسب چه کاری است و چگونه می توانیم نظم و مقررات آن را رعایت کنیم. علاوه بر این به احترام متقابل و یاری به اعضای خانواده اشاره دارد.

آموزش فرهنگ و حقوق شهروندی در آپارتمان

در این جلد به آموزش فرهنگ آپارتمان نشینی می پردازد و اینکه هر کدام از اعضای آپارتمان چه قوانینی را باید در قبال هم رعایت نمایند. در این کتاب چگونگی زندگی در آپارتمان را به بچه ها آموزش می دهد تا همه همسایه ها بتوانند با رعایت حقوق هم با آرامش در آپارتمان زندگی نمایند.

آموزش فرهنگ و حقوق شهروندی در مدرسه

بچه ها بعد از خانه و آپارتمان وارد اولین محیطی که می شوند، مدرسه است. جلد سوم به رعایت حقوق بچه ها در برابر هم کلاسی ها و معلمان خود اختصاص دارد. در این شماره به بچه ها مواردی مانند لزوم تغذیه مناسب، استفاده درست از لوازم التحریر و ... آموزش داده می گردد.

آموزش فرهنگ و حقوق شهروندی در شهر

در جلد چهارم حقوق بچه ها در شهر را آموزش می دهد. یکی از موارد بسیار مهم در این جلد رعایت قوانین و مقررات در حین رانندگی و استفاده از اتومبیل است. در جلد چهارم به بچه ها درباره زندگی شهری آموزش داده می گردد.

آموزش فرهنگ و حقوق شهروندی در فضای مجازی

در این جلد به حقوق بچه ها در فضای مجازی پرداخته شده است. یکی از دغدغه های بسیار مهم برای پدران و مادران نحوه و اندازه استفاده بچه ها از فضای مجازی است که در این کتاب با ارائه یک راه حل مناسب این مشکل را برای والدین رفع می نماید. نکته مهم بعدی در این جلد آموزش نحوه ارتباط درست بچه ها با معلمان خود در کلاس های مجازی است.

آموزش فرهنگ و حقوق شهروندی در اجتماع

در جلد ششم که آخرین جلد از این مجموعه است، به آموزش حقوق بچه ها در بزرگ ترین نهاد اجتماعی یعنی جامعه می پردازد. در این جلد به یکی از حقوق مسلم تمام بچه ها دنیا یعنی درس خواندن می پردازد؛ علاوه بر این در این جلد آموزش شغل های مختلف نیز به بچه ها داده می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "رعایت حقوق شهروندی در چهارشنبه سوری" امتیاز دهید

1 کاربر به "رعایت حقوق شهروندی در چهارشنبه سوری" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رعایت حقوق شهروندی در چهارشنبه سوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید