قهرمانی های فراموش نشدنی

به گزارش فدایی داری، 7 خرداد سال 1381 قهرمان اولین دوره لیگ برتر مشخص شد.

قهرمانی های فراموش نشدنی

به گزارش فدایی داری، روزنامه خراسان نوشت: از سال 1381 تا امروز، 19 دوره از لیگ برتر فوتبال برای تیم های مختلف و هواداران شان با تلخی ها و شیرینی ها، خنده ها و اشک ها، پیروزیت ها و حرص وجوش ها گذشته است. در این 19 دوره، 7 تیم مختلف به مقام قهرمانی دست پیدا کردند: پرسپولیس 6 بار، سپاهان 5 بار، استقلال 3 بار، فولاد 2 بار و تیم های پاس، سایپا و استقلال خوزستان هم هر کدام یک بار پیروز به کسب عنوان اول در جدول رده بندی و بالابردن جام قهرمانی شده اند. اتفاقاتی که هواداران شان را به وجد آورده و هیچ وقت از ذهن شان پاک نخواهد شد. 7 خرداد سال 1381 یکی از آن روزهاست که قهرمان اولین دوره لیگ برتر تعیین شد. هفته خاتمهی اولین دوره لیگ برتر از حساسیت بالایی برخوردار بود و هر دو تیم استقلال و پرسپولیس، شانس قهرمانی داشتند. البته استقلال با کسب یک مساوی قهرمان می شد و پرسپولیس فقط در صورت باخت استقلال و پیروزی در برابر حریفش به قهرمانی می رسید.

امسال هم در حال حاضر، 3 تیم سپاهان، پرسپولیس و استقلال شانس قهرمانی دارند و بازی هفته آخر استقلال در مقابل سپاهان، می تواند به یکی از همین نوع بازی های فراموش نشدنی تبدیل شود؛ بازی که نتیجه آن ممکن است در قهرمان شدن یا کسب سهمیه برای خود استقلال تاثیرگذار باشد یا قهرمان نشدن یکی از تیم های سپاهان یا پرسپولیس.

ملوان، ناجی پرسپولیس شد

کدام دوره لیگ برتر: اولین دوره (سال 82-1381)

7 خرداد 1381 استقلال تهران در انزلی به مصاف ملوان رفت و اگر بازی را می برد یا حتی با یک مساوی از زمین خارج می شد، جام قهرمانی را بالای سر می برد. پرسپولیس هم در تهران به مصاف فجر شهید سپاسی رفت تا در صورت شکست استقلال در انزلی، با برد بتواند به قهرمانی در اولین دوره لیگ برتر دست یابد. حتما به یاد دارید که پرسپولیس در آن بازی با تک گل ابراهیم اسدی پیروز به شکست فجرسپاسی شد و ملوان هم با یک گل از سد استقلال گذشت تا در اتفاقی به یادماندنی، پرسپولیس پیروز به کسب اولین قهرمانی در لیگ برتر کشور شود. نکته به یادماندنی دیگر درباره این دوره از مسابقات، آقای گل آن است. تا قبل از هفته خاتمهی، شانس اصغر مدیرروستا برای آقای گل شدن بسیار زیاد بود اما در هفته خاتمهی، ابومسلم با نتیجه باورنکردنی 9 بر 2 استقلال رشت را شکست داد و غلامرضا عنایتی در رکوردی خیره کننده، زننده 7 گل در یک بازی شد. مجموع گل های زده او با این 7 گل به عدد 17 رسید و نامش به عنوان آقای گل اولین دوره لیگ برتر در تاریخ ثبت شد.

دراماتیک ترین قهرمانی در دقیقه 96

کدام دوره لیگ برتر: هفتمین دوره (سال87-1386)

دیدار فینال گونه پرسپولیس و سپاهان در هفته خاتمهی لیگ هفتم، بدون شک یکی از هیجان انگیزترین بازی های سرنوشت ساز لیگ برتر بوده که قهرمان در آن تعیین شده است. دیداری که در آن سه بار قهرمان عوض شد. سپاهان در آن بازی با یک مساوی هم قهرمان لیگ برتر می شد اما پرسپولیس، راهی جز برد برای تجربه شیرین قهرمانی نداشت. در این بازی، خیلی زود و قبل از دقیقه 20، محسن خلیلی که آقای گل فصل هم شد برای پرسپولیس گل زد تا ورزشگاه آزادی منفجر شود اما کمتر از 10 دقیقه بعد، حاج صفی بازی را به تساوی کشاند تا جام قهرمانی دوباره به سپاهان چشمک بزند. 90 دقیقه بازی تمام شد و هواداران پرسپولیس ناامید شدند اما فوتبال، هیچ گاه قابل پیش بینی نیست و اصلا جذابیت اش هم به همین است. داور 6 دقیقه وقت اضافه گرفت و در نهایت پرسپولیس با گل دقیقه 96 سپهر حیدری به قهرمانی رسید تا یکی از دراماتیک ترین قهرمانی های تاریخ لیگ برتر اتفاق بیفتد.

قهرمانی استقلال با چاشنی تفاضل گل

کدام دوره لیگ برتر: هشتمین دوره (سال 88-1387)

امیر قلعه نویی در این فصل دوباره به استقلال برگشته بود تا با این تیم به دومین قهرمانی اش در لیگ برتر دست یابد. اتفاقی که هفته آخر به اما و اگرهای زیادی نیاز داشت. ذوب آهن 66 امتیازی هفته آخر در اصفهان میزبان فولاد بود و با یک تساوی قهرمان می شد. استقلال 63 امتیاز داشت و اگر در مشهد مقابل پیام به پیروزی می رسید، قهرمانی اش به خاطر تفاضل گل بهتر مسجل می شد. ذوب آهن در این بازی برابر فولاد با نتیجه سنگین 4 بر یک باخت و استقلال پیروز شد با تک گل جانواریو، 66 امتیازی شود و به لطف تفاضل گل بهتر به مقام قهرمانی برسد.

قهرمانی یونانی طور استقلال خوزستان

کدام دوره لیگ برتر: پانزدهمین دوره (سال 95-1394)

استقلال خوزستان به عنوان یکی از سه تیم شهرستانی که در تاریخ لیگ برتر به قهرمانی رسیده، در پانزدهمین دوره از مسابقات لیگ برتر با کسب اقتصادی ترین بردها به این پیروزیت دست یافت. این تیم خوزستانی در یک فصل تنها 14 بار دروازه اش باز شد و نسبت به تیم های دوم، سوم و چهارم جدول بین 17 تا 10 گل کمتر زد اما به لطف بردهای یک بر صفر و بهره بردن از خط دفاع قابل اعتماد، شانس قهرمان شدن در هفته آخر را به دست آورد. در این فصل، پرسپولیس از رده پانزدهم با آمدن برانکو به یک قدمی صدر آمد و اگر در بازی خاتمهی پیروز به پیروزی با تفاضل 4 گل در برابر راه آهن می شد، قهرمان بود اما نتیجه این بازی 2 بر یک به نفع پرسپولیس شد تا استقلال خوزستان قهرمان شود و این تیم، یاد قهرمانی یونان در جام ملت های اروپا 2004 را در ذهن ها زنده کند.

جشن قهرمانی تراکتور در روز قهرمان شدن سپاهان

کدام دوره لیگ برتر: چهاردهمین دوره (سال 94-1393)

یکی از عجیب ترین و به یادماندنی ترین اتفاقات برای تعیین شدن قهرمان لیگ برتر در چهاردهمین دوره این مسابقات رخ داد؛ جایی که تراکتورسازی میزبان نفت بود و در صورت پیروزی به مقام قهرمانی دست می یافت. البته سپاهان هم این شانس را داشت تا در صورت مساوی شدن بازی تراکتور و پیروزی در برابر سایپا، به این عنوان دست یابد. ماجرا زمانی جالب شد که سوت بازی سپاهان که با 2 گل پیروز به شکست سایپا شده بود، چند دقیقه زودتر از بازی نفت و تراکتور که مساوی بودند، زده شد. طبیعتا با این نتیجه، سپاهان به مقام قهرمانی می رسید و زردپوشان اصفهانی از طریق اسکوربرد ورزشگاه نتیجه دیدار شهر تبریز را دنبال می کردند تا در صورت مساوی شدن بازی، دور قهرمانی در ورزشگاه شهرشان بزنند. پس از 6 دقیقه وقت تلف شده پایان داور دیدار نفت و تراکتور، سوت خاتمه بازی را با نتیجه تساوی 3 بر 3 به صدا درآورد و بازیکنان تراکتورسازی با در دست دریافت پرچم های این تیم، به دور زمین دویدند و دور قهرمانی زدند! بعدها گفته شد که در آن لحظات از بلندگوی ورزشگاه یادگار امام تبریز اعلام شده که سپاهان برابر سایپا به تساوی رسیده و تراکتورسازی با این تساوی قهرمان شده است! هر چه بود، این اتفاقات یکی از به یادماندنی ترین قهرمانی های تاریخ لیگ برتر را ثبت کرد؛ جایی که سپاهان جام را بالای سر برد اما در ورزشگاه خانگی تراکتور برای دقایقی، جشن قهرمانی برپا شد!

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "قهرمانی های فراموش نشدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قهرمانی های فراموش نشدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید