مهمترین مشکل صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نبود آموزشهای دقیق و هدفمند است

به گزارش فدایی داری، ایسنا/ براساس اخبار بدست رسیده، مهمترین مشکل صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نبود آموزشهای دقیق و هدفمند است.

مهمترین مشکل صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نبود آموزشهای دقیق و هدفمند است

یک بانوی فراوری نماینده صنایع دستی اهل یکی از روستاهای دهستان سادات محمودی شرایط این روزهای صنایع دستی را نامناسب توصیف می نماید و می گوید؛ هرچه زحمت می کشیم سود و نفعش نصیب دلالان می گردد.

وی عنوان می نماید: کسب و کار ما قالی بافی است؛ مواد اولیه را از شیراز می آورند و محصولات و فراوری ما را بین 300 تا 500 هزار تومان می خرند و در حالی که همین محصولات را با قیمتهای چند میلیونی در استانهای دیگر می فروشند یا به کشورهای دیگر صادر می نمایند.

یک بانوی دیگر نیز در این زمینه تاکید می نماید؛ ما دسترسی مستقیم به مواد اولیه نداریم بلکه یک نفر مواد اولیه را به ما می دهد و محصول را با نازل ترین قیمت از ما خریداری می نماید که این مبلغ شاید در حد دستمزدمان هم نگردد؛ در صورتی که دستگاه های متولی و دولت مواد اولیه را برای ما تامین نمایند و زمینه فروش مستقیم و حتی صادرات برای خود فراوری نمایندگان فراهم گردد، هم بصرفه است و هم به نام استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود و برای اشتغال و درآمدزایی ما بهتر خواهد بود.

وی افزود: بانوان منطقه سادات محمودی از بزرگ و کوچک در زمینه صنایع دستی و قالی بافی مشغول بکار هستند و هر خانه ای که برویم دار قالی یا گلیم و جاجیم برپاست؛ البته ما زحمت را می کشیم دلالان نفع آن را می برند. حدود 60 سال است که قالی بافی می کنم و در زمینه فراوری صنایع دستی فعالیت می کنم باید بازنشسته شوم اما همچنان مشغول بکار هستم.

آناهید محمدی، مدرس دانشگاه و فعال صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهمترین مشکل صنایع دستی این استان نبود اموزش های دقیق و هدفمند است.

وی کیفیت پایین مواد اولیه و قیمت بالای آنها را یکی دیگر از مسائل حوزه صنایع دستی در این استان اعلام کرد و افزود: مواد اولیه موردنیاز حوزه صنایع دستی استان از استانهای دیگر تامین می گردد در حالی که در خود استان توان فراوری مواد اولیه را داریم و در صورت حمایت مسئولان در استان این کار عملی خواهد شد و نیازی به استانهای دیگر نخواهیم داشت و با قیمت مناسب هم به دست فراوری نمایندگان و بافندگان می رسد که در رقابت کردن ما با سایر استانها قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

محمدی که دارای مدرک تحصیلی ارشد مدیریت اقتصاد هنر است، معتقد است: نظارت و کنترل کیفیت حین فراوری در بهتر شدن فراوریات موثر خواهد بود.

این فراوری نماینده صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد در مورد ویژگی خاص صنایع دستی این استان تاکید نمود: با توجه به تکنیک بافت گلیم مشته که منحصر بفرد و مخصوص روستای درغک از توابع بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه است، می تواند علاوه بر بازار ملی در بازار جهانی حرف برای گفتن داشته باشد. اما این نوع گلیم که منسوخ شده بود، هم اکنون احیا شد اما برای فراوری انبوه و با کیفیت، آموزش های فراگیر به درستی انجام نشده و وارد مرحله فراوری نشده که برای تحقق این مهم، نیازمند حمایت و توجه مسئولان استان و کشوری است.

محمدی توضیح داد: استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن ظرفیت و فراوریات مختلف و با کیفیت در زمینه صنایع دستی فاقد بازارچه سنتی صنایع دستی برای عرضه این فراوریات و محصولات است که امیدواریم از سوی وزارت میراث فرهنگی و بعلاوه در سفر دوم رئیس جمهور، این موضوع و آرزوی فعالان صنایع دستی یکبار برای همواره عملی و محقق گردد.

سعید طالبی پور، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: سود فراوریات و محصولات صنایع دستی زنان استان به جیب دلالان می رود اما برای جلوگیری از این روند در این دولت گامهایی برداشته شده است.

وی افزود: در منطقه ها سربیشه، بیدزرد، بهمئی و سادات محمودی استان کهگیلویه و بویراحمد صنایع دستی خوبی فراوری می گردد اما به نام استانهای دیگر و است و سود آن نصیب دلالان و واسطه ها می گردد.

طالبی پور اظهارکرد: نبود بازارچه صنایع دستی در استان یکی از مهمترین مسائل هنرمندان این حوزه است که این بازارچه عرضه فراوریات صنایع دستی به علت کمبود زمین در یاسوج مرکز استان به نتیجه نرسیده بود اما حدود 20 روز پیش اختصاص حدود 2000 متر زمین جنب پارک ولایت برای این منظور شناسایی و تصویب شد که کارهای مقدماتی آن در حال اجرا است.

مدیر کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: واگذاری آن در دستور کار است و در سفر دوم رئیس جمهور به استان پیشنهاد کلنگ زنی آن داده می گردد.

طالبی پور توضیح داد: اخیرا بعضی از هنرمندان استان محصولاتشان را به وسیله استارت آپ ها به فروش می رسانند.

وی ادامه داد: بعلاوه سازمان بهزیستی استان با دیجی کالا قراردادی منعقد نموده تا محصولات صنایع دستی زنان استان با نرخ بهتری فروخته و دست دلالان کوتاه گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: سال گذشته حدود 20 میلیارد تومان از منابع تبصره 18 در قالب طرح های زودبازده به صنایع دستی اختصاص داده شد که عامل محرکی برای کارگاه های فراوریی در صنایع دستی بود.

طالبی پور تاکید نمود: بیش از 100 کارگاه صنایع دستی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شده است.

وی اعلام کرد: ثبت ملی سه مجموعه هدف صنایع دستی سادات محمودی، سربیشه و بیدزرد در استان کهگیلویه و بویراحمد را در دستور کار داریم که سربیشه و بیدزرد بعنوان یک مجموعه در حال ثبت ملی هستند و پیگیر هستیم که دهستان سادات محمودی را نیز ثبت ملی کنیم.

منبع: همگردی

به "مهمترین مشکل صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نبود آموزشهای دقیق و هدفمند است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین مشکل صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نبود آموزشهای دقیق و هدفمند است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید