نام ایران روی تابلوی بورس گردشگری آلمان
به گزارش فدایی داری، ITB یا نمایشگاه گردشگری برلین که در سال 2020 به دنبال همه گیری ویروس کرونا تعطیل شد، تصمیم گرفته است در سال 2021 مجازی برگزار شود. این نمایشگاه که از سال 1966 درحال برگزاری بوده، به بورس بین المللی گردشگری معروف است و از مهمترین رویدادهای گردشگری جهان به شمار می آید. سال 2019 حدود 160 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند، برآورد شده بود ITB در سال 2020 حدود 7 بیلیون یورو درآمد کسب کند.
نسخه مجازی و دیجیتالی نمایشگاه جهانگردی و کنوانسیون برلین از 9 تا 12 مارس 2021 (19 تا 22 اسفندماه 1399) برای نخستین بار برگزار خواهد شد. ایران نیز برای حضور مجازی در این نمایشگاه ثبت نام کرده است. هزینه شرکت در این نمایشگاه مجازی از 800 تا 25 هزار یورو مشخص شده است. بلیت های تکی برای هر رویداد با قیمت مناسب تر و دانشجویی نیز عرضه می شود.
ابراهیم پورفرج، رییس جامعه تورگردانان ایران که در مشارکت با وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی و جامعه جهانگردی الکترونیک، مسئولیت حضور مجازی ایران را عهده دارد، درباره ساز و کار مشخص شده و چگونگی حضور مجازی ایران در این رویداد مهم، توضیح داد: ما تحقیقات کاملی را برای چگونگی حضور در این نمایشگاه مجازی آغاز کرده ایم. ثبت نام اولیه در نمایشگاه اجرا شده و منتظر انتها تعطیلات سال نو میلادی هستیم تا هزینه حضور را پرداخت کنیم و ثبت نام تکمیل شود. تصمیم گرفتیم مشابه نمایشگاه فیزیکی، فضایی به نام ایران داشته باشیم تا سایر شرکت کنندگان در قالب غرفه ای به نام ایران، رایزنی ها و مذاکرات خود را انجام دهند. فضای مجازی نمایشگاه محدودیتی برای شرکت کنندگان قائل نیست، بنابراین ایران با هر تعداد آژانس متقاضی می تواند در ITB شرکت کند.
وی اضافه نمود: هزینه غرفه مجازی ایران در نمایشگاه 2021 آلمان 20 هزار یورو است و هر شرکت کننده که از طریق این غرفه در نمایشگاه شرکت کند، 300 یورو پرداخت می کند و به همه فضاها و امکانات نمایشگاه دسترسی خواهد داشت، درحالی که کمترین هزینه حضور انفرادی یک توراپراتور در این نمایشگاه با امتیاز و امکانات محدود، 800 یورو است.
پورفرج ادامه داد: بیشتر کشورها در نمایشگاه آلمان غرفه دارند و مکان هر کشور یا مقصد در فضای مجازی مشخص شده است. ما هم باید غرفه مختص ایران را خریداری کنیم، وگرنه نمایشگاه اجازه حضور در قالب یک کشور را نمی دهد.
وی اضافه نمود: فهرست توراپراتورها و شرکت ها در هر غرفه مشخص است، بازدیدکنندگان پس از تهیه بلیت، می توانند وارد این محیط شوند، پروفایل شرکت ها و کشورها را مشاهده کنند و طرف مذاکره خود را انتخاب و آنلاین رایزنی کنند. علاوه بر این شرکت کنندگان در فضایی که خریده اند می توانند محتواهای تبلیغاتی خود را در دسترس دیگر بازدیدکنندگان مجازی قرار دهند. همه اطلاعات با یک کلیک در دسترس خواهد بود.
او با اشاره به از دست رفتن فرصت حضور ایران در نمایشگاه مجازی WTM لندن 2020، اظهار کرد: نمایشگاه آلمان مهمترین رویداد بین المللی جهانگردی است و حضور در آن برای ایران اهمیت زیادی دارد. جامعه تورگردانان سال گذشته کمکی به مبلغ 900 میلیون تومان از وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی برای فعالیت های تبلیغاتی ایران دریافت کرده بود که تصمیم داشتیم تورآشناسازی را برای آژانس های کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی برگزاری کنیم اما شرایط غیرقابل پیش بینی که ویروس کرونا بوجود آورده، ما را بر آن داشت فعلا آن برنامه را متوقف کنیم و کمک وزارتخانه را در نمایشگاه های بین المللی جهانگردی صرف کنیم.
پورفرج اضافه نمود: آلمان، بازار قدیمی ایران است و از بین کشورهای اروپایی بیشترین جهانگرد را در ایران دارد. ما حدود 26 سال است که در نمایشگاه بین المللی جهانگردی این کشور حضور داریم و اگر امسال غایب می شدیم از کشورهای دیگر خیلی عقب می افتادیم و بیشتر آسیب می دیدیم. با وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی وارد مذاکره شدیم تا در قالب غرفه ایران در نمایشگاه مجازی امسال حضور داشته باشیم و قرار شد جامعه جهانگردی الکترونیک نیز با توجه به تناسب محتوایی که با موضوع دارد و عضویت استارت آپ ها در آن، در این جهت ما را همراهی کند.
وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به نداشتن تجربه قبلی برای شرکت در نمایشگاه های مجازی و ضعف ایران در تولید محتوای تبلیغاتی، آیا مشخص شده ایران در این غرفه مجازی چه محتوایی برای تبلیغ و معرفی عرضه می کند و نقش وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در این جهت چیست؟ گفت: قطعا در نمایشگاه مجازی آلمان باید محتوای تصویری مثل فیلم و عکس پخش کنیم. تاکید ما روی محتواهایی به زبان های آلمان و انگلیسی است که در نمایشگاه های بعدی هم قابل استفاده باشد. به هر حال، روز شنبه جلسه ای خواهیم داشت تا نیازهای ایران در این نمایشگاه مجازی را مشخص کنیم و بعد از اجماع، با وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی مطرح خواهیم کرد تا مشخص شود آن ها چه کمکی می توانند داشته باشند. لازم است تکلیفمان را مشخص کنیم و زمان کمی که تا بازگشایی نمایشگاه باقی مانده را درنظر بگیریم. اگر وزارت نتواند کمک کند باید زودتر خودمان اقدام کنیم تا دستمان برای این نمایشگاه مجازی که تجربه نخست مان است، خالی نماند.
نائب رییس هیات مدیره جامعه جهانگردی الکترونیک اضافه نمود: در این تشکل 180 استارت آپ عضو هستند، قطعا آن ها در محتواسازی و اجرای ایده های نو می توانند کمک باشند. باید یک تیم تشکیل دهیم و کلیپ های خوبی برای ایران آماده کنیم. البته آژانس های جهانگردی چنین محتواهایی از قبل تولید کرده اند و حتما در زمان نمایشگاه پخش می کنند. منظور ما از تولید محتواهای جدید، در نظر دریافت مشخصات جدید یک نمایشگاه مجازی با بازدیدکنندگانی آنلاین است.
او علاوه بر تجربه مجازی این نمایشگاه، اختصاص فضایی از غرفه ایران به جهانگردی سلامت را از تازه ترین اقدامات ایران در ITB 2021 ذکر کرد و اضافه نمود: یکی از بخش های ویژه نمایشگاه امسال آلمان، جهانگردی سلامت است. قصد داریم در فضایی اختصاصی ظرفیت پزشکی و درمانی ایران را با انتخاب شعاری که روی قیمت پایین و کیفیت بالا تاکید دارد، به نمایش بگذاریم.
رئیس جامعه تورگردانان ایران در ادامه گفت: به هر حال این تجربه نخست ما است و حتما اشکالاتی خواهیم داشت ولی تلاش می کنیم با کمترین ضریب خطا پیش برویم. البته که این میان نگرانی هایی از بابت سرعت اینترنت داریم. در همین مدت که روابط جهانگردی کشورها مجازی شده ما برای هر ارتباط کلی مشکل داریم و یک جلسه را بدون قطعی اینترنت نمی توانیم برگزار کنیم. از حالا نگرانیم اگر 50 شرکت همزمان بخواهند در یک نمایشگاه آنلاین شوند یا کلیپ پخش کنند، چه مشکلاتی پیش خواهد آمد.
ایسنا نوشت، پورفرج اضافه نمود: یکی از تقاضاهای ما از وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی این است که با هماهنگی دولت و وزیر ارتباطات، دست کم برای دوره محدود نمایشگاه مجازی ITB اینترنت پرسرعت در اختیار آژانس های شرکت کننده این نماشگاه قرار دهند.
منبع: گردشبان