نگاهی به مناسبات سیاسی، مالی و فرهنگی دنیا اسلام با شرق آسیا

به گزارش فدایی داری، پژوهشکده تاریخ اسلام کتاب ورود اسلام به کره؛ گزارشی تاریخی نوشته هی-سو لی با ترجمه مشترک مجتبی خلیفه و فاطمه رستمی راد را به چاپ رسانده است.

نگاهی به مناسبات سیاسی، مالی و فرهنگی دنیا اسلام با شرق آسیا

در کتاب ورود اسلام به کره؛ گزارشی تاریخی نوشته هی-سو لی استاد دانشگاه هانیانگ سئول مناسبات مالی، اجتماعی و فرهنگی دنیا اسلام با جنوب شرق آسیا اعم از چین، کره و ژاپن آنالیز شده است. این اثر تقریباً کامل­ ترین پژوهش درباره مناسبات دنیا اسلام و جنوب شرق آسیا به زبان انگیسی است. در کتاب ورود اسلام به کره، سیری یکپارچه از مناسبات دنیا اسلام و جنوب شرق آسیا با تأکید بر شبه جزیره کره، به گونه ای مستند طی سراسر دوره اسلامی روایت شده است. ویژگی مهم این اثر تسلط هی-سو لی به زبان ­های فارسی، عربی، ترکی (ترکی عثمانی و استانبولی)، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، چینی، ژاپنی و کره ­ای و بعلاوه بهره بردن از منابع دست اول، اسناد و تحقیقات به همه این زبان­ ها در نگارش کتاب است.

کتاب ورود اسلام به کره؛ گزارشی تاریخی نوشته هی- سو لی استاد دانشگاه هانیانگ سئول از جنبه های مختلف دارای ویژگی هایی است که مترجمان را به ترجمه آن سوق داده است. موضوع کتاب برخلاف عنوان اثر، مناسبات مالی، اجتماعی و فرهنگی دنیا اسلام با جنوب شرقی آسیا اعم از چین، کره و ژاپن است. حتی حجم مطالب مربوط به چین در حدود نیمی از مطالب کتاب را شامل می گردد. البته با توجه به اینکه در طول تاریخ پیشامدرن، مناسبات غرب آسیا با کره به وسیله چین صورت می گرفت، این نکته تا حد زیادی قابل توجیه است.

کتاب در سه فصل با عناوین زیر تدوین شده است؛ ارتباط به وسیله مسیرهای دریایی، مناسبات جاده ابریشم (سده سیزده تا پانزده میلادی/هفتم تا نهم قمری) و سیاست اتحاد اسلام و انتشار اسلام در شرق آسیا (اواخر سده نوزدهم- اوایل سده بیستم میلادی)

با وجود آنکه کتاب بیش از دو دهه پیش به نگارش درآمده، تقریبا کامل ترین اثر درباره مناسبات دنیا اسلام و جنوب شرق آسیا به زبان انگلیسی است. بعلاوه با توجه به اینکه تا کنون هیچ اثر جامعی به فارسی درباره مناسبات دنیا اسلام و ایران با چین نوشته نشده است، این کتاب از اهیمت خاصی برخوردار است.

کتاب ورود اسلام به کره؛ گزارشی تاریخی، مناسبات ایران و جنوب شرق آسیا از مسیر دریایی و چه مسیر زمینی به دوران باستان را منعکس می نماید. دستکم بر اساس منابع مکتوب می توان مناسبات ایران و چین را به عصر اشکانیان مربوط دانست. قدیمی ترین گزارش درباره تجارت ردیایی خلیج فارس با شرق آسیا، مربوط به سده اول میلادی است. در کتابی با عنوان سفرنامه یا رهنامه دریای اریتره نوشته فردی یونانی به اهمیت بندر اُبُله در خلیج فارس و تجارت آن با سواحل دریای اریتره(اقیانوس هند) و جنوب شرقی آسیا اشاره شده است.

پژوهشکده تاریخ اسلام کتاب ورود اسلام به کره؛ گزارشی تاریخی نوشته هی-سو لی با ترجمه مشترک مجتبی خلیفه و فاطمه رستمی راد در 328 صفحه و به بهای 100 هزار تومان به چاپ رسیده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نگاهی به مناسبات سیاسی، مالی و فرهنگی دنیا اسلام با شرق آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مناسبات سیاسی، مالی و فرهنگی دنیا اسلام با شرق آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید