چرا طراحی تکراری گوشی های هوشمند یک مشکل بزرگ نیست؟

به گزارش فدایی داری، با وجود اینکه خوره های تکنولوژی از طراحی های خلاقانه برای گوشی های هوشمند استقبال می نمایند، ولی واقعیت این است که بیشتر کاربران چنین خواسته ای ندارند. وقتی طراحی یک گوشی هوشمند خوب است، ما می خواهیم که خوب باقی بماند و صادقانه بگویم، بیشتر گوشی های مدرن خوب هستند. اینکه گوشی ها تا حد زیادی سال به سال شبیه هم به نظر می رسند، در واقع یک نعمت است، نه یک نفرین.

چرا طراحی تکراری گوشی های هوشمند یک مشکل بزرگ نیست؟

اگر از رونمایی گوشی های هوشمند بدون تغییر در طراحی ناامید شده اید، در ادامه به نکات مثبتی در خصوص این شرایط اشاره می کنیم.

مهم ترین ویژگی های گوشی های هوشمند تعیین شده است

در ابتدای ظهور هر تکنولوژی، آزمون و خطا حرف اول را می زند. در آن دوران، نه از دوام ایده آل برای طراحی دستگاه ها خبر داریم، نه از روش های ضدآب کردن آن ها و نه حتی از راهکارهای خنک نماینده غیبرطرفال. در کل، مطمئن نیستیم چه ویژگی هایی اهمیت دارند.

اما اکنون شرایط کاملاً فرق دارد. سازندگان گوشی های هوشمند یاد گرفته اند که دستگاه هایی فوق العاده قدرتمند، سبک، زیبا و با دوامی مثال زدنی بسازند. البته می توان در طراحی آن ها تغییراتی ظریف ایجاد کرد، اما این کار اغلب با معایبی همراه است. به همین علت، وارد عصر یک نواختی در طراحی گوشی های هوشمند شده ایم. در زمینه گوشی های هوشمند، تغییرات ظاهری عموماً صرفاً برای خود تغییر صورت می گیرند و هدف خاص دیگری ندارند.

حتی در خصوص گوشی های تاشو هم، توسعه دهندگان می دانند چطور نمونه های عالی بسازند. بیشتر آزمایش ها در حال حاضر روی دوام و کوچک سازی قطعات متمرکز شده اند تا بتوان دوربین های پرچمدار را روی دستگاهی جای داد که هر نیمه از آن باید نازک تر از یک گوشی معمولی باشد. البته از بین بردن خط چین خوردگی نمایشگر هم ایده جذابی است. اما اصول بنیادی طراحی این نوع گوشی ها دیگر تعیین و تثبیت شده اند.

ثبات طراحی برای هویت و شناسایی برند اهمیت زیادی دارد

بسیاری از افراد به طور مرتب پیگیر رونمایی از هر گوشی تازه نیستند. آن ها گوشی خود را خریداری می نمایند، دو یا سه سال از آن استفاده می نمایند و سپس اقدام به تعویض آن می نمایند. در صورتی که از گوشی خود راضی باشند، به احتمال زیاد در پی موبایلی مشابه مدل فعلی خود می گردند.

در این میان برندهای مختلف به وسیله تغییر در طراحی، در پی ایجاد تمایز هستند. هر نسل از گوشی های تازه ممکن است با توجه به شباهت های ظاهری با نسل قبلی، کسل نماینده به نظر برسد. با این حال، تغییر دادنِ دائم این ویژگی ها می تواند باعث گردد دیگر نتوانیم برندها را با تعیینه های ظاهری شان بشناسیم.

امکان انتخاب از بین برندهای مختلف با طراحی های متفاوت

همچنان شاهد تنوع گسترده ای در طراحی گوشی های هوشمند هستیم. این تفاوت ها بیشتر میان برندهاست تا مدل های خاص. اگر به طراحی مینیمالیستی علاقه دارید، سامسونگ گزینه مناسبی برای شماست. اگر می خواهید برند گوشی هوشمندتان نماد تجمل باشد، لوگوی درشت اپل روی آیفون ها گویای همه چیز است. اگر سخت افزاری با نورپردازی خاص یا ظاهری به سبک سایبرپانک می خواهید، می توانید گوشی های Nothing Phone یا ROG Phone را انتخاب کنید.

این موضوع در خصوص تجربه نرم افزاری نیز صدق می نماید. گوشی های هوشمند اپل و گوگل بر تجربه ای یکپارچه و با امکانات ضروری تأکید دارند. سامسونگ به کاربران امکان می دهد تقریباً هر چیزی را طبق سلیقه خود تنظیم نمایند. موتورولا و ایسوس تجربه ای میانه را ارائه می دهند. بنابراین، هر وقت از یکنواختی خسته شدید، می توانید با تغییر برند، تازگی را به دنیای دیجیتال خود بیاورید. در عین حال، می دانید که همواره امکان بازگشت به برند و رابط کاربری آشنا برایتان وجود دارد.

خرید نسل تازه گوشی فعلی

اگر از گوشی که دارید راضی هستید، گاهی اوقات تنها چیزی که از مدل تازهتری انتظار دارید، نسخه ای بسیار مشابه اما کمی بهبود یافته و اصلاح شده است. شما خواستار سخت افزار قوی تر، برطرف باگ ها و شاید چند ویژگی نرم افزاری اضافی هستید. شاید طراحی فیزیکی کمی نازک تر باشد (یا بر خلاف اولویت بیشتر آنالیز نمایندگان، ضخیم تر) با خمیدگی های نرم تر.

اگر سال ها پیش عاشق یک گوشی اندرویدی شده بودید، احتمالا دیگر نمی توانید گوشی ای شبیه به آن پیدا کنید. گوشی های پیکسل مدرن گوگل با سری نکسوس قدیمی این شرکت بسیار متفاوت هستند. گوشی های تازهتر سامسونگ هم شباهت کمی به گلکسی اس 3 دارند. با این حال، از آنجایی که گوشی های تازهتر هر دو شرکت سازگاری بیشتری پیدا نموده اند، اگر از آن ها خوشتان بیاید، می توانید راحت تر روی این موضوع حساب کنید که در آینده هم بتوانید مدل های بعدی شان را تهیه کنید.

این موضوع برای مدت زیادی به نفع آیفون عمل نموده است. هر آیفون یک کالای شناخته شده است. حذف دکمه هوم، بزرگ تر شدن اندازه صفحه نمایش برای پر کردن کل جلوی دستگاه و اضافه شدن برآمدگی دوربین شاید قابل توجه ترین تغییرات در طراحی این گوشی از زمان عرضه اولین مدل باشد. این تکامل تدریجی به این معنی است که هر آیفون، سال به سال برای افرادی که مدل های قبلی را دارند، قابل شناسایی است.

افزایش بهره وری در صورت ثابت ماندن ویژگی ها

بسیاری از ما در سنین پایین خواستار تجربه و امتحان چیزهای تازه هستیم، اما این تمایل با افزایش سن کاهش می یابد. هر تغییر کوچک می تواند برنامه کاری ما را به هم بریزد. حتی تغییر یک تنظیم ساده می تواند باعث اتلاف یک ساعت از کار گردد. ثبات یک ویژگی است، در حالی که تغییر می تواند حکم باگ را داشته باشد.

قابل پیش بینی بودن برای دورکاری که امروزه رواج بیشتری پیدا نموده، حتی حیاتی تر است. ما ابزارهایی را انتخاب می کنیم که به انجام کارمان یاری نمایند و انتظار داریم این ابزارها هر زمان که احتیاج داشتیم در دسترس باشند. شاید به نظر برسد که گلکسی اس 23 اولترا شباهت زیادی به نسل قبلی خود دارد، اما طبق گزارش وبسایت Android Police، فروش این گوشی نسبت به مدل قبلی بیش از 6 میلیون واحد بیشتر بوده است. سامسونگ به خاطر اینکه تغییرات زیادی اعمال ننموده، تنبیه نشد. برعکس، به نظر می رسد که پاداش هم گرفته است.

تغییر سخت افزار نمی تواند پیوسته باشد

یکی از جنبه های منفی اقتصاد مدرن ما این است که چیزهایی که کاملا کاربردی هستند، به دلایل غیرمنطقی تغییر داده می شوند؛ تنها هدف این کار ترغیب مصرف نمایندگان به خرید دوباره همان کالایی است که از قبل دارند. این رویه ذاتا اتلاف منابع است. چرخه جایگزینی محصولات در صنعت فناوری، به نسبت بسیاری از صنایع دیگر، بسیار سریع تر است. ممکن است ما یک چکش را برای ده یا بیست سال داشته باشیم و به ندرت به فکر عوض کردن آن بیفتیم. اما یک لپ تاپ؟ شاید تا پنج سال کار کند. یک گوشی موبایل چطور؟ هر یک یا دو سال! فراورینمایندگان و شرکت های عرضه نماینده خدمات تلفن همراه همگی خواستار آن هستند که ما به دفعات زیاد گوشی های هوشمند را ارتقا دهیم.

هر بار که شکل ظاهری یک گوشی تغییر می نماید، به این معناست که قاب های محافظ قدیمی دیگر قابل استفاده نیستند. مجبور می شویم کابل های شارژ و هندزفری هایمان را دور بیاندازیم و مدل های تازه تهیه کنیم. تأثیر این رویه در کل زنجیره تأمین بسیار گسترده تر است. انواع قطعات گوشی باید کوچک تر یا بزرگ تر شوند و خط فراوری برای ساخت آن ها دوباره راه اندازی گردد. هر چه بتوانیم در طول سال های مختلف اجزای بیشتری را ثابت نگه داریم، به اندازه بیشتری می توانیم ما و فراورینمایندگان گوشی های هوشمند از همان وسایلی که داریم استفاده مجدد کنیم.

حتی خوره های تکنولوژی هم تغییرات زیادی نمی خواهند

منتقدان گجت های نوآورانه، ناخواسته و بیشتر از آنچه تصور می نمایند، مانع نوآوری می شوند. به عنوان مثال، کمپانی سامسونگ با در نظر گرفتن قابلیت خم شدن گوشی های سری Z Fold، آن ها را با عرض کمتر و خوش دست تر طراحی کرد. اما بسیاری از این تغییر استقبال نکردند و ادعا کردند که همچنان اندازه و شکل یک گوشی استاندارد را ترجیح می دهند. در مقابل، گوشی تاشوی تازه وان پلاس اوپن به علت شباهت به گوشی های معمولی در حالت بسته، مورد تحسین نهاده شد. به نظر می رسد هدف نهایی این است که گوشی های تاشو تا حد ممکن از گوشی های هوشمند معمولی قابل تفکیک نباشند.

این تنها نمونه ای از یک رویه کلی است. منتقدان تمایل دارند گوشی هایی را که با سلایق آن ها همخوانی ندارند، نکوهش نمایند و بالعکس، دستگاه هایی را که برترین ویژگی های رقبا را کپی نموده اند، مورد ستایش قرار دهند. نتیجه این رویکرد، یکسان سازی بیش از حد سخت افزار گوشی های هوشمند است. آیا این همان چیزی است که ما می خواهیم؟

بهتر کردن گوشی های هوشمند و در عین حالت ثابت نگه داشتن طراحی آن، همچنان یک نوآوری محسوب می گردد. در حال حاضر طراحی گوشی های هوشمند تا حد زیادی به بلوغ رسیده و قرار نیست شاهد تغییرات گسترده در زمینه طراحی باشیم. ما احتیاجی به سرمایه گذاری شرکت ها در بخش تحقیق و توسعه برای تغییر جزئی ظاهر تلفن ها در هر سال نداریم. بنابراین به جای آن، شرکت ها باید بیش از پیش در پی نوآوری در سایر حوزه ها باشند.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا طراحی تکراری گوشی های هوشمند یک مشکل بزرگ نیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا طراحی تکراری گوشی های هوشمند یک مشکل بزرگ نیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید