کاهش ارزش لیر ترکیه و افزایش قیمت مواد غذایی

به گزارش فدایی داری، خبرگزاری خبرنگاران- عرضه و تقاضای نابرابر، رکود اقتصادی در دوره شیوع کرونا، و افزایش قیمت مواد غذایی در سراسر جهان منجر به افزایش قیمت مواد غذایی در ترکیه شده که این امر خطر تورم را هم افزایش داده است.

کاهش ارزش لیر ترکیه و افزایش قیمت مواد غذایی

به گزارش خبرگزاری فدایی داری به نقل از خبرگزاری رویترز، کاهش ارزش لیر ترکیه موجب افزایش مستمر قیمت مواد غذایی در این کشور شده است و برای مردم که از پیش تحت فشار اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بودند، مشکل ایجاد کرده است.

مردم ترکیه به علت عرضه محصولات تازه تر و ارزان تر در بازارها، به خرید در بازار ها عادت دارند. اما مردم این روز ها حتی در بازار ها هم فشار ناشی از بالا رفتن قیمت مواد غذایی را احساس می کنند. برای مثال، قیمت تخم مرغ در ترکیه طی سال گذشته تقریباً دو برابر شده است.

یکی از ساکنان گفت: وای خدای من! تقریباً قیمت همه چیز، از جمله زیتون، پنیر و روغن بالا رفته است. (تعداد اقلامی که قیمت شان افزایش یافته آنقدر زیاد است) که حتی نمی توانم یکی یکی بگویم چه چیز هایی هستند. ما دیگر توان خرید کره را نداریم، چون قیمتش خیلی بالاست. همه چیز گران شده است. ما خیلی نگرانیم. من 74 سالم است و در طول عمرم ندیده ام قیمت ها آنقدر بالا برود.

یک شهروند دیگر گفت: من فقط سه بادمجان به تعداد اعضای خانواده ام خریدم. حرفی برای گفتن نیست. دیگر نمی توانم بادمجان را کیلویی بخرم. حالا دیگر باید (برای خرید هر چیز) به دقت برنامه ریزی کنیم.

بر اساس آمار و اطلاعاتی که سازمان آمار ترکیه به تازگی منتشر کرد، قیمت مواد غذایی در این کشور ماه ژانویه 18 درصد افزایش یافت. قیمت سبزیجات مرتب بالا می رود و خرده فروشی ها آسیب می بینند.

یکی از فروشندگان بازار استانبول گفت: بالا رفتن قیمت ها مردم را فراری داده و به خاطر کرونا مشتری در بازار کم شده است. کسب و کارمان به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

تحلیلگران معتقدند عرضه و تقاضای نابرابر، رکود اقتصادی در دوره شیوع کرونا، و افزایش کلی اخیر قیمت مواد غذایی در سراسر جهان منجر به افزایش قیمت مواد غذایی در ترکیه شده که این امر خطر تورم را هم افزایش داده است.

ارحان اصلان اوغلو، کارشناس اقتصادی گفت: وقتی مردم تحت فشار بیکاری و تورم بالا هستند، درآمد واقعی کاهش می یابد. در دوره کرونا هزینه ای که برای مواد غذایی می کنیم افزایش یافته، اما قیمت مواد غذایی هم بالاتر رفته است.

بانک مرکزی ترکیه به منظور کنترل قیمت ها پنجشنبه گفت نرخ بهره بانکی را از 17 درصد به 19 درصد افزایش می دهد. اما درست دو روز بعد از اعلام این تصمیم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ناجی اقبال، رئیس بانک مرکزی این کشور را از سمتش برکنار کرد. پس از انتشار این خبر، اعتماد بازار کاهش یافت و ارزش لیر ترکیه دوشنبه 15 درصد تنزل کرد که بیشترین کاهش از اوت 2018 محسوب می شود.

با توجه به افزایش قیمت ها و کاهش ارزش لیر ترکیه در کنار بازگشت ضعیف اقتصادی کشور به حالت عادی در پی شیوع کرونا، تحلیلگران نگران رویارویی کشور با چالش های بلندمدت هستند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "کاهش ارزش لیر ترکیه و افزایش قیمت مواد غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش ارزش لیر ترکیه و افزایش قیمت مواد غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید